عصر خودرو

عقب‌ماندگی بورس از دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری

عصر بازار- یک کارشناس گفت:همانطور که شاهد اقبال گروه خودرویی بودیم، گروه‌های دیگری مثل گروه دارویی و بانکی هم مورد اقبال قرار می‌گیرند.

عقب‌ماندگی بورس از دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایبِنا، «حمیدرضا جیهانی» درباره وضعیت کنونی بورس اظهار کرد: در مورد هر بازار باید با توجه به اقتضائات همان بازار نظر داد، به‌طور معمول سرمایه‌گذاران در بورس آینده شرکت‌ها و صنایع را خریداری می‌کنند.

    وی افزود: با توجه به کاهش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده صنایع را پیش‌بینی کنند و به همین دلیل از سرمایه‌گذاری در بازار سهام اجتناب می‌کنند. در حقیقت ریسک‌های موجود در اقتصاد کشور، قدرت پیش‌بینی پذیری را از سرمایه‌گذاران گرفته و ترمز رشد بازار سهام را کشیده است.

    جیهانی اضافه‌کرد: تا وقتی که سیاست گذاری‌های حاکمیتی در ایران به سمتی که قابلیت پیش‌بینی پذیری در اقتصاد کشور فراهم شود حرکت نکند، این شرایط ادامه خواهد داشت. هرچند حرکت به سمت پیش‌بینی پذیری اقتصادی کار سختی نیست و کافی است که به چند نکته پایبند باشیم.

    کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: یکی از نکات این است که در سیاست‌گذاری‌ها، روند‌ها را در نظر بگیریم تا وقتی تصمیم‌گیری‌های کلان در صنایع، درگیر دستورالعمل‌های یک وزارتخانه یا کمیسیون اقتصادی دولت و ... باشد، سرمایه‌گذار قدرت پیش‌بینی‌پذیری نخواهد داشت.

    وی ادامه‌داد: این گونه تصمیم‌گیری‌ها در بلندمدت منجر به کاهش ظرفیت پیش‌بینی‌پذیری در صنایع می‌شود و نمونه بارز آن را در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها، گاز صنایع، عوارض صادراتی و ... شاهد بوده‌ایم.

    جیهانی در پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه، گفت: به لحاظ تحلیلی و با در نظر گرفتن روند سودآوری شرکت‌ها و نسبت P/E و همین‌طور وضعیت دو متغیر مهم تاثیرگذار بر بازار یعنی تورم و نرخ ارز، بازار سرمایه قابلیت رشد دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: این بازار از بازار‌های رقیب جامانده و به لحاظ وجود برخی فرصت‌ها باید حرکت کند، اما نمی‌توان گفت شروع حرکت این بازار چه زمان زده خواهد شد.

    به گفته جیهانی، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت به صورت مقطعی گروه‌ها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند و همان‌طور که این روز‌ها شاهد اقبال گروه خودرویی بودیم، گروه‌های دیگری مثل گروه دارویی و بانکی هم مورد اقبال واقع خواهند شد.

    برچسب ها