عصر خودرو

دوری بانک های اروپایی از ایران ادامه‌دار است

عصر بازار- در حالی که شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار ایران تمایل زیادی دارند اما بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز تمایلی برای حضور در ایران از خود نشان نداده اند.

دوری بانک های اروپایی از ایران ادامه‌دار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ، این در حالی است که دو سال از موافقت بانک "”BNP PARIBAS با پرداخت 9 میلیارد دلار جریمه به آمریکا به خاطر همکاری با ایران می گذرد، اما بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی بخاطر نگرانی بابت تحریم های آمریکا علیه ایران هنوز تمایلی برای مشارکت در فعالیت های مرتبط با ایران ندارند .
    این مساله موجب شده است تا مسیر لازم برای فعالیت بانک‌های چینی و موسسات مالی خلیج فارس و همین طور موسسات اروپایی مثل کی بی سی گروپ بلژیک فراهم شود.
    این عدم تمایل بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران، به دردسر بزرگی برای شرکت های مهم اروپایی مثل ایرباس و پژو تبدیل شده است. در واقع مساله تامین مالی به یک دیپلماسی مالی مشکل آفرین تبدیل شده است.
    بانک سوسایت جنرال فرانسه، دویچه بانک آلمان، گروه مالی کردیت سوییس و آی ان جی گروپ هلند و استاندارد چارترد انگلیس، از جمله بانک های اروپایی هستند که اعلام کرده اند هنوز برای فعالیت در ایران آماده نیستند.
    در حالی که قدرت های جهانی و ایران بر سر لغو تحریم‌های هسته‌ای در ازای محدود  شدن برنامه اتمی ایران به توافق رسیده‌اند ولی آمریکا هنوز تحریم‌های مرتبط با نقض حقوق بشر و فعالیت های موشک بالستیک و حمایت از تروریسم را علیه تهران حفظ کرده است.
    آمریکا هنوز حاضر به لغو ممنوعیت مبادلات با دلار با ایران نشده و این مساله بسیاری از بانک های اروپایی را از همکاری با ایران دور نگه می دارد.
    شرکت‌های فرانسوی از جمله فعال ترین شرکت‌های اروپایی برای دنبال کردن توافق هسته‌ای ایران هستند. دهها مدیر ارشد فرانسوی ماه گذشته به تهران سفر کردند. این سفر همزمان با از سرگیری پروازهای ایرفرانس به ایران پس از 8 سال وقفه بود.
    در حالی که کسب و کارهای فرانسوی امسال قول داده‌اند تا 30 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند ولی هنوز مشخص نیست که توافقنامه های تجاری بین دو کشور چگونه تامین مالی خواهد شد.
    لغو این موانع از جمله موضوعات مهمی بود که در نشست اروپا- ایران که روز سه شنبه در شهر زوریخ آغاز به کار کرده، مد نظر قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها