عصر خودرو

یک سبد پُر از ابزار مالی طلا در بورس کالا

عصر بازار- ورود کالای محبوب سرمایه گذاران یعنی شمش طلا به بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا و در ادامه قراردادهای آتی، یک سبد جذاب از ابزارهای مالی طلا را در کنار قرارداد اختیار معامله سکه، گواهی سپرده سکه و صندوق های طلا در بورس کالا در برابر سرمایه گذاران قرار می دهد تا هر فردی با هر میزان ریسک و سلیقه ای بتواند در بازار طلا سرمایه گذاری کند.

یک سبد پُر از ابزار مالی طلا در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رسول علی محمدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزینه های جدید سرمایه گذاری در بورس کالا به کالاخبر گفت: طلا به عنوان نماد سرمایه گذاری سنتی در کشور و بسیاری از کشورهای دیگر معروف است که البته با ایجاد ابزارهای مالی بدون محدودیت های سنتی امکان سرمایه گذاری مدرن نیز روی آن فراهم شده است.

    وی افزود: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در چند سال اخیر به واسطه التهابات ارزی و تحریم ها رُخ داد، مسئولان با بیان یک تحلیل غیرکارشناسی و برای رهایی از بار گرانی و التهابات، اقدام به مسدودسازی قراردادهای آتی سکه طلا کردند. با این اتفاق بخشی از تقاضاهایی که در بازار مالی سکه و طلا جذب شده بود و همینطور موازنه انتظارات در بازار سکه که در قراردادهای آتی از آن استفاده می شد، از بین رفت.

    وی با تاکید اینکه قراردادهای آتی را به نوعی می توان موازنه انتظارات دانست، عنوان کرد: شاهد از بین رفتن ابزار تحلیلی و سرمایه گذاری بودیم و جای خالی آن در این سال ها بسیار احساس می شد، از این رو با رویکردی کارشناسی شاهد توسعه ابزارهای مالی هستیم که با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا به نوعی نقدینگی سرگردان جذب بازار سرمایه شود.

    علی محمدی ادامه داد: گواهی سپرده طلا، بسیاری از محدودیت های سرمایه گذاری سنتی در بازار طلا را پوشش می دهد و ریسک نگهداری، کیفیت، امنیت و تسهیل معاملات باعث می شود تا بسیاری از معامله گرانی که به صورت سنتی در بازار طلا حاضر هستند، از این ابزار مالی استقبال کنند؛ همچنین چون کالا به صورت فیزیکی در بازار گواهی یا قرارداد آتی ردوبدل نمی شود، لذا ریسک سرقت در آن صفر خواهد بود.

    به گفته این کارشناس، نقدشوندگی این ابزار قطعا با توجه به برخط بودن معاملات بهتر خواهد بود و این قابلیت به بهبود معاملات خواهد انجامید.

    وی در پاسخ به دلایل جذابیت این ابزارها برای سرمایه گذاران نیز گفت: به جهت نوسان ها و تورم موجود در کشور به صورت سنتی همواره طلا و مشتقات آن از سکه گرفته تا شمش می تواند به عنوان سپری برای کسانی که دارایی یا سرمایه ای را در اختیار دارند به شمار رود که به این شیوه و به کمک این ابزارها حفظ ارزش کنند.

    علی محمدی در خاتمه اظهار کرد: قراردادهای Short sell و آپشن گزینه های دیگری است که روی این دارایی می توان پیشنهاد کرد که جذابیت آن افزایش یابد. البته با دو ابزار گواهی و قرارداد آتی شمش طلا می توان بسیاری از نیازهای بازار و نیازهای سرمایه گذاری فعالان بازار را پوشش داد و آن ها را نظامند کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو