عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بازار به شرایط عادی و واقعی خود برگشته است

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس، وضعیت بازار را متعادل توصیف کرد و گفت: بازار سرمایه در حال حاضر به شرایط عادی و واقعی خود برگشته است و در مجموع، علایم مثبتی را نشان می دهد.

بازار به شرایط عادی و واقعی خود برگشته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، تیمور ابوحمزه گفت: بازار از آن افت و خیزهای سنگین خلاص شده و هم از نظر شاخص و  هم حجم معاملات به تعادل رسیده است.

    وی با بیان اینکه  سرمایه گذاران خرد اقبال خوبی به بازار نشان داده اند و همچنان دارند وارد بازار می شوند، افزود: کسانی که در این دو سه سال اخیر و زمان تحریم ها کمتر مراجعه ای برای خرید داشتند و همه فروشنده بودند، الان حداقل دو برابر میزان فروش خود خرید دارند.

    این کارشناس بازار سرمایه در عین حال اظهار داشت : هنوز در اول راه هستیم و اگر دولت های غربی به ویژه امریکا به طور کامل به تعهدات خود در موضوع برجام عمل کنند، وضعیت کلیه صنایع - مخصوصا صنایعی که وابستگی های ارزی برای تامین مواد اولیه دارند- بهتر خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه برخی صنایع همچون دارویی ها در واردات مواد اولیه از کشورهای غربی و مبادلات ارزی و کالایی دچار مشکلاتی هستند، گفت: این مسایل در سطح حاکمیتی هم مطرح است؛ حاکمیت به این مساله کاملا واقف است و سعی می کند به اینها بقبولاند تا به تمام تعهداتی که در برجام داده اند، عمل کنند.

    ابوحمزه گفت:  به هر حال تحریم هایی که بعد از این همه سال برای ما وضع شده، با هم یک تنیدگی دارد و زمان می خواهد که به وضعیت عادی برگردد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال هم که چرا بعد از اجرای برجام، صنایعی همچون صنعت بانکی انتظارات سرمایه گذاران را برآورده نکرده اند، گفت: اکثر صنایع مزیت های خوبی در کشور دارند اما متاسفانه بانک ها در سال های اخیر عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشته اند.

    وی افزود: بهره های سنگین بانکی، صنایع را دچار ورشکستگی کرده است و  شرکت هایی که زیان می دهند، عمده هزینه آنها هزینه مالی است.

    ابوحمزه همچنین گفت: موضوع معوقات و بدهی هایی که دولت به سیستم بانکی دارد، برای بانک ها مساله ساز است؛ مضافا اینکه سیستم بانکی از وام گیرندگان بزرگ دیگر نیز طلبکار است.

    مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس با بیان اینکه تبادلات ارزی هم چندان آسان انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: بانک ها ضربات سنگینی را در دوران تحریم تحمل کرده اند و زمان می برد تا خود را به روز کنند.

    وی بازار پول را همچنان رقیب جدی بازار سرمایه دانست و گفت: بانک ها در موضوع نرخ بهره، خود را ملزم به رعایت قانون نمی بینند. کدام صنعت الان بازده 28 درصدی دارد؟ حتی الان هم که نرخ سود بانکی تا 20 درصد کاهش یافته، کسب این بازده در صنعت آسان نیست. بنابراین مردم پول خود را در سیستم بانکی می گذارند تا بدون آنکه ریسکی را متحمل شوند بازده خوبی بگیرند. 

    ابوحمزه بازار سرمایه کشور را همچنان نوپا خواند و گفت: بازار ما بازار عمیقی نیست و نیاز به حمایت دارد. از طرفی بانک ها منابع کافی در اختیار ندارند تا سرمایه در گردش شرکت های تولیدی را تامین کنند. لذا دولت باید کمک کند تا این شرکت ها  بتوانند سرمایه مورد نیازشان را از طریق بازار سرمایه تامین کنند نه از طریق سیستم بانکی .

    وی البته این اتفاق را مستلزم آن دانست که اعتماد عمومی به بازار سرمایه تقویت و از نوسانات سنگین جلوگیری شود تا  ریسک بازار  کاهش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها