عصر خودرو

دلایل ۵ گانه رشد بورس در سال ۹۵

عصر بازار- به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، سیاست های پولی دولت و ورود سرمایه گذاران خارجی باعث افزایش تقاضا در بازار سرمایه می شود.

دلایل ۵ گانه رشد بورس در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    محمدرضا رهبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» در خصوص وضعیت بازار سرمایه در سه سال گذشته و آینده پیش روی این بازار گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم، شاخص بورس و اوراق بهادار رشد چشمگیری داشت. این شاخص در مدت کوتاهی از کانال 57 هزار واحد به 87 هزار واحد رسید. پس از آن به دلایل مختلفی که مهمترین آن فشار ریسک های سیستماتیک به بازار سرمایه بود، بازار سرمایه در یک دوره رکودی دو ساله فرو رفت. اما از دی ماه سال گذشته، روند رشد بازار دوباره آغاز شد، هر چند هنوز با سطح ایده آل دو سال گذشته فاصله زیادی دارد. به هر حال رشد شارپی بازار در سال 92 نشان می دهد که سرمایه گذاران به توسعه بازار در دولت یازدهم خوشبین هستند.

    او افزود: اکنون سیاست های پولی کلان کشور به سمتی پیش می رود که شرایط برای رشد بازار سرمایه محیا شود. کاهش نرخ سود بانکی مهمترین بخش این سیاست هاست. اگر روند کاهشی سود بانکی ادامه داشته باشد، جریان خروج پول از بانک ها و ورود این پول ها به بازار سرمایه تقویت می شود.

    رهبر در ادامه خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه 3 نوع تقاضا وجود دارد. تقاضای معاملاتی، تقاضای سوداگرانه و تقاضای احتیاطی. در تقاضای معاملاتی، معامله گران بازار سهام و پول را با هم معاوضه می کنند. در جریان کاهش سود سپرده های بانکی، منابع بانکی به تدریج به سمت بازار سرمایه می آید. ورود این منابع باعث افزایش تقاضای سوداگرانه و تقاضای احتیاطی می شود. این دو گروه به دو شیوه به خرید سهام در بازار می پردازند. در شیوه اول، خرید و فروش متوالی انجام می شود و معامله گران از تغییرات قیمت منتفع می شوند. شیوه دیگر فروش به این صورت است که سرمایه گذاران خرید را انجام می دهد و سهام را نگه داری می کنند. این افراد با نگه داری سهام، از سود تقسیمی و سهام جایزه و حق تقدم سهم بهره مند می شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهارکرد: وقتی نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید، تقاضا در این بازار افزایش پیدا می کند. ذکر این نکته ضروری است که یکی از عوامل افزایش تقاضا در بازار سرمایه، اراده دولت برای تک نرخی کردن نرخ ارز است. وقتی این اتفاق رخ دهد، سوداگری در این بازار به پایان می رسد و یکی دیگر از بازارهای موازی بازار سرمایه، کارکرد خود را از دست می دهد. بازار مسکن نیز که دیگر رقیب بازار سرمایه است، هنوز دچار رکود است و حداقل تا یک سال دیگر حرکتی نخواهد داشت.

    او افزود: از طرف دیگر شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی در قالب هیات های تجاری به کشور و ورود افراد مستقل هستیم. این سرمایه گذاران عمدتا در صنایع خودرویی، پتروشیمی، فلزات و حمل و نقل فعالیت می کنند. اکثر شرکت های این حوزه در کشور، در بازار سرمایه فعال هستند. به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که بازار سرمایه در میان مدت از ورود سرمایه گذاران خارجی به صورت مستقیم منتفع می شود.

    به گفته رهبر، قیمت جهانی نفت و کالاهای اساسی نیز هم اکنون در  روند رو به رشد قرار گرفته اند. این موضوع باعث می شود که صنایع مرتبط با نفت و صنایع فولادی از این افزایش قیمت منتفع شده و برای بسترسازی مناسسب جذب سرمایه در بازار سرمایه مزید بر علت شوند. به این دلایل می توان پیش بینی کرد که در سال جاری و همچنین سال آینده، بازار سرمایه محل مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها