عصر خودرو

کشف نفت شیل ایران هشدار جدی برای عربستان

سعودی‌ها حاشیه امن درباره نفت نخواهند داشت

عصر بازار- خبر کشف نفت شیل در ایران هشدار جدی برای عربستان است و می‌تواند در آینده تهدید جدی برای این کشور باشد همچنین سعودی‌ها را متوجه می‌کند که دیگر نمی‌توانند حاشیه‌ امنی برای خود درباره نفت در نظر بگیرند.

سعودی‌ها حاشیه امن درباره نفت نخواهند داشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بعد از اینکه محمدرضا کمالی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت خبر کشف نفت شیل در لرستان را داد این سوالات مطرح شد که آیا این کشف فوق‌العاده ایران می‌تواند باعث نگرانی عربستان شود و توازن رقابت دیرینه این دو کشور را بر هم زند؟. آیا کشف نفت شیل ایران می‌تواند به صنعت نفت شیل آمریکا ضربه بزند و یاا این کشف بزرگ میزان عرضه نفت را در بازار افزایش خواهد داد؟

    محمدرضا کمالی» رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت روز دوشنبه در نشست خبری از کشف نفت شیل خبر داده و گفت: پروژه شناسایی ذخایر شیل های گازی در استان لرستان حدود 47 درصد پیشرفت داشته و وجود منابع غیرمتعارف گازی در آن اثبات شده است.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، ایران 158 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده دارد که این کشور را جزو چهارمین کشور با ذخایر نفتی اثبات شده بالا قرار داده است، همچنین ایران داری 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی دارد که ایران را در جایگاه نخست جهان قرار داده است. با این حال خبر جدید کشف نفت شیل به این ذخایر موجود اضافه خواهد کرد،‌اگرچه بعید است ایران به دلیل هزینه بسیار بالای استخراج این نوع نفت بخواهد در ‌آینده‌ای نزدیک آن را استخراج کند.

    هزینه تولید نفت معمولی در ایران بشکه‌ای 10 دلار است در حالی که هزینه استخراج نفت شیل در دنیا بین 80-40 دلار در هر بشکه است،‌از این رو توسعه نفت شیل در ایران با هزینه ا‌ستخراج فعلی به نظر شدنی نیست. مگر اینکه قیمت نفت خام به بیش از 70 دلار در بشکه برسد که در این صورت ایران اقدام به استخراج خواهد کرد؛ بنابراین در حالی که ایران و عربستان در منطقه چالش‌هایی با همدیگر دارند کشف جدید می‌تواند باعث تقویت ایران و تقویت قدرت منطقه‌ای‌‌اش بشود.

    سوال این است آیا عربستان باید نگران این کشف بزرگ در ایران باشد؟

    عربستان دومین کشور بزرگ با ذخایر نفتی اثبات شده به میزان 266 میلیارد بشکه است. این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت جهان به حساب می‌آید و می‌تواند تا 2 میلیون بشکه در روز نفت مازاد برای شرایط اضطراری داشته باشد.

    این پایگاه خبری نوشته است اگرچه صنعت نفت شیل آمریکا برتری نفت عربستان را به چالش کشیده است اما نفت شیل ایران در کوتاه مدت نمی‌تواند برای عربستان دردسرآفرین باشد اما تلاش ایران و عربستان برای برتری در منطقه ادامه خواهد یافت و درنهایت کشف نفت شیل ایران می‌تواند در آینده تهدید قابل ملاحظه‌ای برای سعودی‌ها محسوب شود. این کشف سعودی‌ها را متوجه می‌کند که شرایط جاری برای آنها امن نیست و آنها نمی‌توانند حاشیه‌ امنی را برای خود درباره نفت درنظر بگیرند.

    اما سوال بعدی این است آیا خبر کشف نفت شیل ایران می‌تواند روی صنعت نفت شیل آمریکا تاثیرگذار باشد؟

    کشف نفت شیل ایران نمی‌تواند رقیب جدی برای آمریکا باشد چرا که این کشور مسیرهای بهتری را برای استخراج پیدا کرده‌ و هزینه استخراج را از بشکه‌ای 80 دلار به 30-20 دلار از طریق تکنولوژی پیشرفته رسانده‌ است؛ بنابراین ایران در آینده احتمالا مجبور خواهد بود به سمت این تجهیزات پیشرفته برود و یاد بگیرد که چگونه هزینه استخراج را کاهش دهد، بنابراین عربستان باید نگران همکاری ایران و آمریکا برای استفاده از تجهیزات پیشرفته به منظور استخراج نفت شیل با هزینه ارزان باشد.

    آیا نفت شیل ایران می‌ تواند عرضه جهانی را بیشتر کند؟

    اگرچه ایران به دنبال افزایش تولید نفت خود به سطح قبل از تحریم‌ها است اما این هدف رویکردهای معینی را می‌طلبد. تهران علاقمند به افزایش میزان عرضه به حدی که قیمت نفت را پایین بیاورد نیست و ایران شرایطی را دنبال می‌کند که وضعیت بازار و قیمت نفت را بیش از این پیچیده نکند؛ بنابراین در چنین شرایطی بعید است ا‌یران به این زودی به دنبال استخراج نفت شیل برود. بنابراین خبر کشف نفت شیل در ایران نمی‌تواند باعث افزایش میزان عرضه در بازار شود. به هر حال این کشف بزرگ در ایران این اطمینان را می‌دهد که ذخایر نفت این کشور چندین سال دیگر برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند.

    مهمتر از همه اینها خبر کشف نفت شیل ایران پیامی پنهان و هشدار جدی برای عربستان است که ایران همچنان به چالش با عربستان برای هدایت و رهبری اوپک ادامه خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها