عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

یکه‌تازی بانک‌های چینی و عربی در ایران با غیبت همتایان اروپایی

عصر بازار- بانک های بزرگ اروپا به دلیل ترس از مجازات های آمریکا همچنان از همکاری با ایران خودداری می کنند و این مسئله راه را برای بانک های چینی و بانک های عربی حاشیه خلیج فارس جهت تامین مالی معاملات مرتبط با ایران باز کرده است.

یکه‌تازی بانک‌های چینی و عربی در ایران با غیبت همتایان اروپایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: شرکت های اروپایی که در حال بازگشت به بازار ایران هستند، این کار را بدون حمایت بانک های بزرگ غربی انجام می دهند.

    کمتر از 2 سال پیش، بانک بی ان پی پاریباس موافقت کرد که بابت نادیده گرفته شدن مجموعه ای از اتهاماتش از جمله همکاری با ایران 9 میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا بپردازد. تحریم هایی از این دست موجب شده تا بانک های بزرگ اروپایی حتی با وجود لغو تحریم ها، تمایلی به تسهیل معاملات مرتبط با ایران نداشته باشنند. این موضوع راه را برای بانک های چینی و بانک های کشورهای حاشیه خلیج فارس و موسسات اروپایی نظیر کی بی سی گروپ بلژیک برای تامین مالی سرمایه گذاری شرکت ها در ایران باز کرده است.
    این عدم تمایل به همکاری با ایران به پیچیدگی های پیش روی تولید کنندگان مختلف از شرکت ایرباس گرفته تا خودروسازان فرانسوی برای سرمایه گذاری در ایران افزوده است. به گفته دو منبع آگاه، دولت فرانسه که نگران است شرکت های این کشور فرصت صادرات به ایران را از دست بدهند مذاکرات با اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا را آغاز کرده تا از این اداره تعهد بگیرد که بانک ها می توانند بدون نگرانی های حقوقی با ایران همکاری کنند.
    تنگوی کواتملک، عضو گروه مشورتی ارنست اند یانگز در این باره گفت: «بانک ها می خواهند حداکثر اطمینان را داشته است... بخش بزرگی از ریسک حقیقتا موضع سیاسی دولت آمریکا در دراز مدت است. یا روش هایی برای تامین مالی پیدا خواهد شد یا این قراردادها تامین مالی نخواهند شد.»
    بانک سوشیت جنراله فرانسه، داچ بانک آلمان، کردیت سوئیس، گروه آی ان جی در هلند و استاندارد چارترد انگلیس از بزرگ ترین بانک های اروپایی هستند که عموما هنوز آمادگی تجارت در ایران را ندارند.
    آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی در ماه ژانویه بر اساس توافق هسته ای با ایران، مجموعه ای از تحریم های اقتصادی علیه این کشور را لغو کردند. با این حال همچنان محدودیت های قابل توجهی به بهانه های حمایت از تروریزم، نقض حقوق بشر و توسعه موشک های بالستیک همچنان علیه این کشور پابرجاست. ممنوعیت استفاده ایران از معاملات دلاری نیز بانک های اروپایی را از همکاری با این کشور منع می کند.
    بر اساس این گزارش مقامات ایرانی در حال اعمال فشار بر دولت آمریکا هستند تا به بانک های خارجی درباره تجارت با ایران اطمینان دهد. ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران ماه گذشته اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا باید با صدور دستورالعمل هایی بانک های اروپایی را به همکاری بیشتر با ایران تشویق کند.
    شرکت های فرانسوی از فعال ترین شرکت ها در زمینه پیگیری انعقاد قرارداد با ایران هستند. بیش از 12 مدیر ارشد شرکت های مختلف از وینچی گرفته تا آئروپرتس دو پاریس ماه گذشته به همراه وزیر حمل و نقل این کشور به تهران سفر کردند. هرچند بنگاه های اقتصادی فرانسوی امسال وعده سرمایه گذاری بیش از 30 میلیارد دلاری در ایران را داده اند، اما هنوز مشخص نیست که توافقات تجاری اخیر تا چه اندازه خواهد توانست تامین مالی بانکی جذب نماید.
    ژان لوران بونافه، مدیر بانک بی ان پی پاریباس در ماه فوریه گفته بود، درهای ایران به روی بانک های جهانی بازگشایی نشده است.
    مدیران بانک های بزرگ اروپایی در سفرهای هیئت های اروپایی به ایران در ماه های گذشته، عمدتا غایب بوده اند.
     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها