عصر خودرو

نخستین گام‌های ایران برای ورود به بازار آشفته ال‌ان‌جی

عصر بازار- بازار گاز طبیعی مایع یا همان ال‌ان‌جی، بازاری متلاطم است و در سال گذشته میلادی بزرگترین واردکنندگان ال ان جی ورادات خود را با جایگزینی انرژی‌های دیگر کاهش دادند، اما ایران با تکیه بر همکاری کره جنوبی اولین گام‌های خود را می‌خواهد در این بازار پرتلاطم بردارد.

نخستین گام‌های ایران برای ورود به بازار آشفته ال‌ان‌جی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران دارنده دومین منابع گازی بزرگ در جهان است، منابعی که البته خریداران جهانی چندانی ندارد و اگرچه انتقال باخط لوله به کشورهای همسایه اولویت فعلی ایران است اما برای ورود جدی‌تر به دنیای تجارت گاز، داشتن فناوری ال ان جی نیز الزامی است.

    طرح‌های مینی ال ان جی و ال ان جی از جمله طرح‌هایی در ایران به شمار می‌رود که که حدود چهار سال است، بیش ازهمه چیز معطل ورود سرمایه‌گذاران و مجریان خارجی است.

    یکی از برنامه‌های نزدیک ایران برای تولید ال ان جی، صادرات گاز به عمان است تا از این طریق بتواند از بخشی از ظرفیت خالی عمان برای تولید ال ان جی بهره ببرد و صادرات گاز به نقاط دوردست‌تر را آغاز کند.

    به هر جال تنها راه ایران برای ورود به بازارهای اروپایی و گاز البته آسیایی دورتر، داشتن تکنولوژی تبدیل گاز طبیعی به مایع است و حالا قرار است از کره‌ی ها در این راه کمک بگیرد.

    تاکنون البته خارجی‌های زیادی به بحث تبدیل گازطبیعی به گاز مایع به خصوص طرح‌های مینی ال ان جی با ایران وارد مذاکره شده‌اند. زمان قرار بود آلمانی‌ها مجری این طرح در ایران شوند، زمانی آلمان و زمانی نیز رقیب گازی ایران یعنی روسیه.

    اما هیچ یک از این کشورهای خارجی هرگز برای ساخت واحدهای ال ن جی به طور جدی وارد ایران نشده و کارشان را شروع نکردند.

    حالا اما کوگس کره جنوبی در فصل تازه همکاری‌های نفتی و گازی تهران وسئول پیش قدم شده است که با برداشته شدن تحریم‌ها پروژهال ان جی ایران را راه‌اندازی کند و ساخت واحدهای مینی ال ان جی و ال ان جی و البته راه‌اندازی طرح ایران ال ان جی از جمله برنامه‌های مایع‌سازی گاز کشوری که دومین دارنده منابع بزرگ گازی است به شمار می‌رود.

    کاهش قیمت و مشتریان ال ان جی

    اگرچه گفته می‌شود، گاز انرژی پاکی است که کشورهایی که زمانی از زغال سنگ به سمت استفاده بیشتر از نفت حرکت کرده‌اند حالا باید برای حفظ محیط زیست به فکر استفاده از گاز باشند، با این حال این انرژی ارزان نیست و بازار آن نیز متلاطم است.

    حالا بازار ال‌ان‌جی مدتی است که تغییر یافته و آمریکا رقبای زیادی را در بازار تولید و صادرات ال ان جی پیدا کرده است و البته بازار خرید این محصول نیز با ابهاماتی مواجه است.

    قیمت ال ان جی در آسیا در سال گذشته 50 درصد کاهش یافته و اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) می‌گوید ژاپن، کره جنوبی و چین به عنوان بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی سال گذشته مجموعا پنج درصد از وارداتشان را کاهش دادند.

    در واقع در این مدت به دلیل کاهش تقاضا در نسل تجهیزات گازسوز واردات ال ان جی خود را کاهش داده و کره جنوبی به دلیل صرفه اقتصادی زغال سنگ و انرژی هسته‌ی را با گاز جایگزین کرده و 10 درصد از وارداتش را کاهش داد و البه علت کاهش واردات ال ان جی از سوی چین نیز آهسته شدن رشد اقتصادی این کشور، رقابتی‌تر بودن قیمت سایر سوخت‌های ارزان‌تر و البته واردات گاز با خط لوله بوده است.

    کاهش تقاضا و به تبع آن قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که ظرفیت های جدیدی برای تولید ال ان جی در جهان در حال شکل گیری است و حالا ایران نیز به تازگی‌ گام‌های نخستش را در این مسیر بر می‌دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها