عصر خودرو

نگاهی به راه اندازی نخستین معاملات آتی ارز؛

بورس کالای شیکاگو سردمدار بازار آتی ارز در جهان

عصر بازار- بررسی ها نشان می دهد که نخستین معامله آتی ارز در بورس بازرگانی شیکاگو صورت گرفته که در این گزارش به جزییات معاملات آتی ارز در این بورس کالایی معتبر دنیا می پردازیم.

بورس کالای شیکاگو سردمدار بازار آتی ارز در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس نیوز، پس از فروپاشی نظام ارزی برتن وودز در دنیا، افزایش بی‌ثباتی ارز‌ها فرصتی را برای معرفی قراردادهای آتی ارز بوجود آورد. بورس کالای شیکاگو (Chicago Mercantile Exchange (CME)) قراردادهای آتی ارز را با معاملات مربوط به هفت نوع ارز آغاز کرد. سپس کشورهای در حال توسعه نیز برای کاهش نوسانات بازار ارز و کنترل آسان‌تر ریسک واسطه‌گری مالی در سطح بین‌المللی به ایجاد چنین بازاری در اقتصادهای در حال رشد خود پرداختند.

    این گزارش حاکی است، در سال 1972 میلادی بورس بازرگانی شیکاگو برای اولین بار در دنیا، معاملاتی آتی ارز را به ‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک ناشی از نوسان قیمت ارز راه‌اندازی کرد؛ در حال حاضر در این بورس معاملات آتی ارز بر روی تعداد زیادی از نسبت‌های ارزی قابل معامله است که مهمترین و پررونق‌ترین آن‌ها عبارتند از یورو به دلار آمریکا، دلار استرالیا به دلار آمریکا، دلار کانادا به دلار آمریکا، فرانک سوئیس به دلار آمریکا، پوند بریتانیا به دلار آمریکا، ین ژاپن به دلار آمریکا، پزو مکزیک به دلار آمریکا، دلار نیوزیلند به دلار آمریکا و روبل روسیه به دلار آمریکا؛ همچنین مهمترین مشخصات قرارداد آتی یورو به دلار آمریکا در بورس بازرگانی شیکاگو ذکر شده است.

    براساس آمارها، معاملات ارز در بورس بازرگانی شیکاگو در قالب یک سیستم الکترونیکی تحت عنوان «گلوبکس» (Globex) انجام می‌شود. لازم به ذکر است که هر چهار بورس عضو گروه بورس بازرگانی شیکاگو با استفاده از این سیستم معامله می‌کنند. این سیستم معاملاتی در سال 1992 میلادی به‌عنوان اولین سامانه جهانی معاملات الکترونیکی برای معاملات قراردادهای آتی توسط بورس بازرگانی شیکاگو راه‌اندازی شد.

    معامله در تالار حضوری بورس بازرگانی شیکاگو  از ساعت 7 و 20 دقیقه صبح شروع می شود تا 2 بعدازظهر ادامه دارد. معامله در سیستم الکترونیکی ( GLOBEX) نیز در روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت 5 بعد‌ از ظهر الی ساعت 4 بعدازظهر روز بعد ادامه دارد. شایان ذکر است؛ در روزهای جمعه­ ساعت 4 بازار بسته و ساعت 5 روز یکشنبه هفته بعد باز می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو