عصر خودرو

بلومبرگ با بررسی تجربه دانمارک تحلیل کرد

آیا نرخ بهره منفی می‌تواند موجب تحریک رشد اقتصادی شود؟

عصر بازار-زمانی که نرخ بهره بالا باشد، مردم پول کمتری قرض کرده و بیشتر پس‌انداز می‌کند. اما وقتی نرخ بهره پایین باشد، پس‌انداز کم شده و وام‌گرفتن بالا می‌رود. اما زمانی که نرخ بهره منفی باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا نرخ بهره منفی می‌تواند موجب تحریک رشد اقتصادی شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، جایی که نرخ بهره از هر نقطه‌ دیگری در کره زمین بیشتر منفی بوده است، بخش خصوصی پس‌انداز بیشتری نسبت به زمانی که نرخ بهره مثبت بوده (قبل از 2012) انجام داده است. سرمایه‌گذاری خصوصی کم شده و اقتصاد در یک بحران رشد پایین قرار گرفته است. آخرین آمار تورمی نشان می‌دهد که قیمت‌ها نیز یکنواخت باقی مانده‌اند.

    در حالی که دانمارکی‌ها نرخ بهره را بیشتر منفی کردند، تجربه‌های اقتصاد اسکاندیناوی یک راهنمای مناسب است برای بررسی اینکه چه چیزی در انتظار کشورهای دیگری خواهد بود که نرخ‌های زیر صفر را انتخاب کرده‌اند. دانمارک در حدود 600 میلیارد دلار در صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری خود پس‌انداز کرده است.

    کاسپر اولگارد، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری سامپنسیون در کپنهاگ اعلام کرد: «نرخ‌های بهره منفی روی تولید اثر منفی می‌گذارند. این سیاست موجب می‌شود که مردم برای حفظ قدرت خرید خود در آینده پول بیشتری را پس‌انداز کنند و حتی دارایی‌های کم‌خطرتری را انتخاب کنند، چرا که در این صورت شفافیت کمی در خصوص خطرات و بازده سرمایه‌گذاری‌های آینده وجود خواهد داشت.»

    آمار کلان این نظریه را بیشتر توضیح می‌دهد. دولت دانمارک برآورد کرده که سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در سال جاری برابر با 16.1 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است که در مقایسه با 18.1 درصد بین سال‌های 1990 و 2012 کاهش داشته است. ضمنا نرخ پس‌انداز در بخش خصوصی در سال جاری از 21.3 درصد GDP در دو دهه گذشته به 26 درصد GDP در سال جاری رسیده است.

    بانک مرکزی دانمارک اعلام کرده این سیاست موفقیت‌آمیز بوده است؛ چرا که تنها تعهد این سیاست آن است که نسبت کرون به یورو را در محدود 2.25 درصدی نگاه دارد. پس از اینکه در آغاز سال گذشته سوئیس در دفاع از توقف رشد یورو ناکام ماند، رژیم ارزی تحت فشار قرار گرفت. با این حال دانمارک پس از کاهش نرخ سپرده معیار خود به منفی 0.75 درصد بر این غائله پیروز شد.

    فروش اوراق قرضه درجه AAA  دولتی دانمارک متوقف شده و ذخایر ارزی این کشور به 40 درصد GDP رسید. اما در حالی که رژیم ارزی تثبیت شد، سقوط اقتصاد کلان دلایل اندکی برای خوشحالی فراهم می‌کند. نشانه‌های کمی وجود دارد که محرک‌های پولی شدید به رشد کمک کرده و دولت هفته گذشته پیش‌بینی GDP خود را از 1.9 درصد به 1.1 درصد کاهش داد. آمار تورم ماه مارس نشان می‌دهد که قیمت‌های سالانه بعد از دو سال تورم زیر یک درصد کاملا ثابت باقی مانده است.

    کارستن استندواد، مدیر اجرایی صندوق بازنشستگی دانمارک با دارایی در حدود 115 میلیارد دلار اعلام کرد: سیاست نرخ بهره منفی برای بازارها مشکل آفرین است.

    استندواد گفت: «من در مورد نرخ بهره منفی بسیار نگران هستم. من در خصوص اثر این نرخ روی ارزش دارایی‌ها نگران هستم. به طور واضح این نرخ‌ها قیمت دارایی‌ها را افزایش می‌دهد. همیشه زمانی که ارزش دارایی‌ها بیشتر از تولید نقدینگی توسط سیاست بانک مرکزی بیشتر افزایش پیدا کند، دلیلی برای نگرانی وجود خواهد داشت.»

    وی همچنین اشاره کرد که اگر نرخ بهره بسیار پایین باعث ایجاد تورم بالا نشود،‌ یک وضعیت غیرنرمال خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها