عصر خودرو

هیجانی عمل نکردن بورس بعد از توافق نشانه به بلوغ رسیدن بازار است؟

عصر بازار: به گفته طیب‌نیا، به بلوغ رسیدن بازار سرمایه، ‌باعث شد پس از توافق،‌ این بازار رشد هیجانی نداشته باشد. در حالی که پیش از توافق،‌ بورس با جهش بزرگی همراه بود، ‌اما ادامه این حرکت هیجانی به بعد از توافق نرسید.

هیجانی عمل نکردن بورس بعد از توافق نشانه به بلوغ رسیدن بازار است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ بورس اوراق بهادار از روزهای ابتدایی تیرماه سال جاری،‌ به دلیل خوش بینی‌هایی که نسبت به توافق هسته ای بین ایران و 5+1 داشت، روزهای زیادی را با جهش‌های بزرگ شاخص کل و شاخص‌های گروهی،‌ پشت سر گذاشت. به طوری که شاخص از هفتم تا بیست و سوم تیرماه بیش از 5 هزار واحد رشد کرد و این این اتفاق،‌ سهامداران را امیدوار کرده‌بود که پس از توافق،‌ دوران رکود مطلق بورس که از دی ماه سال 1392،‌آغاز شده بود، به پایان می‌رسد.

    اما پس از بیست و سوم تیرماه که توافق به نتیجه رسید،‌ بر خلاف انتظارها،‌ بازار سرمایه حرکت متناقضی را در پیش گرفت و شاخص وارد حرکت نزولی شد. این اتفاق برای کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، ‌اتفاقی تعجب برانگیز بود و تنها تحلیلگران تکنیکال این اتفاق را طبیعی دانستند و اظهار کردند که شاخص در حال اصلاح است. البته از هفته پیش بازار اندکی رو به بالا حرکت کرد،‌ اما هنوز هیچ حرکت هیجانی در بورس،‌ پس از توافق دیده نشده‌است.

    از سوی دیگر شب گذشته، ‌طیب نیا پس از جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد که هیجانی نشدن بازار،‌ پس از توافق نشان دهنده بلوغ اقتصادی بخش خصوصی بوده و طبیعی است که صرف امضای توافقنامه هنوز اتفاقی نیفتاده که بورس بخواهد نسبت به آن واکنش داشته‌باشد.

    طیب نیا خاطر‌نشان کرد: طبیعی است که شرایط جدید اثر خود را بر متغیرهای اقتصادی ظاهر خواهد کرد. این اثرات با وقفه زمانی از اواخر امسال پدیدار خواهد‌شد و فکر می‌کنم آثار رفع تحریم در بخش واقعی اقتصاد قابل مشاهده خواهد‌بود.

    حال سوالی که پیش می آید این است که چرا شاخص بورس،‌ قبل از توافق هیجان زده‌شده بود و جهش‌های هیجانی داشت،‌ اما پس از توافق یک شبه به بلوغ رسید و متوجه شد که دلیل بنیادی برای رشد شاخص هنوز وجود ندارد و دیگر رشد نکرد.

    در این رابطه،‌ اظهارات مختلفی از بازار شنیده شد. برخی از کارشناسان،‌ معتقد بودند که رشد هیجانی شاخص تا مرز 70 هزار واحد بود که قبل از توافق به آن رسید. برخی دیگر، اظهار می‌کردند فعالیت بیش از حد سوداگران و نوسان گیران در بازار سرمایه باعث کم عمق شدن بازار سرمایه شده‌است. به همین دلیل بازار نتوانست طعم شیرین توافق را حس کند.

    برچسب ها