عصر خودرو

معاون صنایع‌دستی پیشنهاد داد:

احیای جاده فرش در ایران

عصر بازار- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، احیای جاده فرش به نام ایران را پیشنهاد داد.

احیای جاده فرش در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهمن نامورمطلق در حاشیه هفتمین اجلاس آسیا و اقیانوسیه که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: چینی‌ها هزینه بسیاری می‌کنند تا جاده ابریشم را احیا کنند. هندی‌ها به فکر احیا جاده ادویه هستند. پیشنهاد من به استان آذربایجان شرقی و سایر نهادها، احیا جاده فرش به نام ایران است.

    وی هدف از مطرح کردن و پیگیری موضوع جاده فرش را ایجاد یک همگرایی فرهنگی با کشورها و ایجاد یک جبهه فرهنگی و در نهایت اقتصادی عنوان کرد و گفت: برخی افراد که خانوادگی در زمینه فرش تبریز کار می‌کردند به خاطر دارند پدرانشان از راه جاده فرش تجارت می‌کردند و خوشبختانه سند این موضوع وجود دارد. ما در حال حاضر چهار مسیر داریم که می‌توانیم یکی از آن‌ها را به عنوان محور قرار دهیم.

    معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که ایران در گذشته دارای جاده‌های متعدد سنتی در زمینه مبادلات اقتصادی فرش بوده است، افزود: از جمله این جاده‌ها مسیر ترکیه، گرجستان، عراق و شامات است که در زمان صفویه و قاجار از آن استفاده می‌شد. ما چرا نباید برای احیای جاده‌ی فرش در کشورمان هزینه و از آن بهره‌برداری اقتصادی کنیم؟ دست‌کم سودی که این موضوع دارد برندسازی است. اگر این اقدام صورت گیرد، فرش ایران به یک قطب بزرگ تبدیل می‌شود.

    نامورمطلق ادامه داد: فرش ایران دیگر نیاز روز نیست، در اروپا فرش‌های ما به فروش نمی‌رسد، این بیماری به «قیمت» و «طراحی» مربوط می‌شود، درحالی که اگر بخواهیم تبارشناسی فرش را انجام دهیم هیچ کشوری به اندازه ایران در این زمینه غنی نیست. بنابراین باید برندسازی کنیم.

    او بیان کرد: دنیای امروز دیگر فرش شلوغ را نمی‌خرد. در دنیا می‌خواهند با فرش فضای آرامی در زندگی خصوصی خود ایجاد کنند و این یعنی هنرمندان ما باید با بازارهای جهانی و از سوی دیگر زیبایی شناسی ارتباط برقرار کنند.

    معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به این دغدغه که درحالی که مقوله فرش در کشور ما هنوز خارج از سیستم سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی تعریف شده است و این موضوع تصمیم‌گیری در زمینه احیای جاده فرش را سخت‌تر می‌کند، گفت: یکی از ضرباتی که فرش و صنایع دستی می‌خورد همین جدا بودن فرش از صنایع دستی است، ولی ما اصلاً در این‌باره به صورت بخشی نگاه نکرده‌ایم و معتقدیم روزی فرش به صنایع دستی باز می‌گردد.

    نامور مطلق ادامه داد: نظام اداری ما جرأت تغییر ساختاری ندارد، در حالی که ساختار، معیوب است و باید تغییر کند.

    او در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع جاده فرش تنها یک پیشنهاد است که اگر این‌طور است فاصله زیادی تا عملیاتی شدن و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مرتبط دارد یا این‌که مقدماتی از این پروژه انجام شده است؟ گفت: جلسه‌ای را با معاون استاندار آذربایجان شرقی داشتیم که قرار شده است ظرف دو هفته، پروپوزال کار را تهیه و ارائه کند. هنوز با مرکز ملی فرش صحبت نکرده‌ایم اما حداقل تا یک ماه آینده خبر تازه‌ای در این باره خواهیم داشت.

    معاون صنایع دستی کشور همچنین بیان کرد: باید نمادها را در کشورمان زنده کنیم، امروز نمادها هم در دنیا تجاری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها