عصر خودرو

جزئیات برگزاری هشتمین نشست بازار سرمایه اسلامی

عصر بازار- هشتمین نشست بازار سرمایه اسلامی، در روزهای سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت لغایت چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور اندیشمندان و صاحبنظران کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی در تهران برگزار می‌شود. هدف این همایش، شناساندن ابعاد اسلامی بازار سرمایه ایران و ظرفیت‌های بازار سرمایه اسلامی به جهان و همچنین معرفی ابزارهای نوین اسلامی در بازار سرمایه است.

جزئیات برگزاری هشتمین نشست بازار سرمایه اسلامی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین ساختار و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی، ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های اسلامی، حاکمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، نظام‌های قانون‌گذاری در حوزه صندوق‌های اسلامی و بانک‌های سرمایه‌گذاری و خدمات آنها در چارچوب منطبق با شریعت از مهم‌ترین‌ محورهای این همایش خواهد بود.حسین فهیمی، عضو هیات‌‌مدیره و رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هشتمین دوره از نشست بازار سرمایه اسلامی یک تفاوت بنیادی با دوره‌های قبلی دارد، گفت: هشتمین نشست بازار سرمایه اسلامی در یک شرایط بین‌المللی متفاوت برگزار می‌شود چرا‌که جمهوری اسلامی ایران ارتباطات خود را با کشورهای دیگر توسعه داده و ما نیز با استفاده از فرصت به وجود آمده هشتمین دوره از همایش را با رویکردی خاص برگزار می‌کنیم.

    وی اضافه کرد: هشتمین دوره از نشست بازار سرمایه اسلامی با عنوان خاص «بررسی نهادهای مالی - اسلامی، عملکرد گذشته و چشم‌انداز آینده» برگزار خواهد شد و به این ترتیب ما از سخنرانان و صاحب‌نظران در اقصی نقاط جهان اعم از کشورهای اسلامی و غیراسلامی که در حوزه مالی – اسلامی فعال هستند، دعوت کرده‌ایم تا در این دوره شرکت کنند. فهیمی با بیان اینکه نزدیک به 100 نفر از کارشناسان خارجی و داخلی مبحث بسیار مهم بررسی نهادهای مالی – اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد، گفت: اندیشمندانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، مالزی، پاکستان، آلمان و لوکزامبورگ در این دوره شرکت کرده و سخنرانی خواهند کرد.وی افزود: نکته حائز اهمیت هم به لحاظ موضوعی و هم از نظر شیوه نظرسنجی در تمام دوره‌هایی که برگزار شده این است که همواره شرکت‌کنندگان این دوره را به‌عنوان فرصتی برای ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه مالی – اسلامی در نظر داشته‌اند. ما به‌طور تقریبی به غیر از این دوره فرصت‌های بسیار محدودی را در اختیار داشتیم تا دستاوردهای نهادهای فعال کشورمان در حوزه مالی – اسلامی را بررسی کنیم اما با این وجود شرکت‌کنندگان دستاوردها را قابل توجه می‌دانند و جالب این است که اعلام می‌کنند تاکنون از وجود این دستاوردها بی‌اطلاع بودند.

    در عین حال حوزه‌های فنی که فقهای ما با طراحی ابزارهای اسلامی وارد آن شده‌اند، در جهان اسلام بی‌نظیر بوده و مورد اذعان شرکت‌کنندگان است. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با عنوان این مطلب که تعداد قابل اعتنایی از پژوهشگران حاضر در این همایش مسلمان نیستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه ایران در تمام عرصه‌های اقتصادی به خصوص بازار مالی مورد توجه کارشناسان، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته، بررسی مکانیزم‌های اجرایی در بازار مالی ایران کاملا مطابق با شرایط اسلامی طراحی شده و عمل می‌شود. این موضوع برای شرکت‌کنندگان این دوره بیشتر از دوره‌های قبل جلب توجه می‌کند، بنابراین غیرمسلمانان نیز مشتاق به حضور در این همایش بوده و دستاوردهای علمی خود را ارائه خواهند کرد.

    وی ادامه داد: بازارهای سرمایه اسلامی در کشورهای اسلامی مانند مالزی عمدتا بر اساس تنوعی از ابزارها بنا شده است. در حالی که در کشور ما ابزارهای کمتری وجود دارد. نکته اساسی این است که این ابزارها با توجه به شرایط بومی و نیاز کشورها طراحی می‌شوند. در کشور ما نیز از یک طرف با توجه به نیاز شرکت‌ها، نهادهای عمومی و اخیرا دولت و از طرف دیگر سلیقه و ذائقه سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی و حقوقی ابزار‌های مالی - اسلامی طراحی می‌شوند. در راستای طراحی ابزارهای مالی - اسلامی هم‌اکنون بیش از 12 عنوان ابزار در کشورمان طراحی شده و به مرحله اجرا درآمده و تلاش شده تمامی مراحل طراحی، خدماتی که ارائه می‌دهند و معاملات متعددی که انجام می‌دهند منطبق با اصول شریعت طراحی و اجرا شود.فهیمی با تاکید بر این موضوع که هم اکنون در سطح کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی ابزارهای مالی - اسلامی به‌عنوان یک مکانیزم مطمئن و انکارناپذیر برای تامین بنگا‌ه‌ها، نهادهایی همچون شهرداری‌ها و حتی دولت‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: این کشورها از این طریق نیازهای مالی خود را برای توسعه فعالیت‌ها، اجرای پروژه‌ها و رفع نیازمندی‌ها برطرف کرده و فرصت‌هایی را نیز برای سرمایه‌گذاران و پس‌اندازکنندگان فراهم کنند.

    وی تاکید کرد: بحران مالی 2008 در بازارهای مالی آمریکا و به‌طور کلی جهان غرب که ناکارآمدی نظام مالی موجود را برملا کرد، باعث اقبال طیف وسیعی از فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه‌گذاران و ابزارهای مالی شده است که رمز موفقیت آنها نیز در وجود نهادهای مالی اسلامی و توسعه فعالیت‌های آنهاست. برای کشور ما به ویژه دولت که نیازمند منابع مالی موجود در دست مردم و پس‌اندازکننده‌ها است، استفاده از ابزارهای مالی اسلامی برای تامین مالی و توسعه اقتصادی تنها از همین مسیر، میسر خواهد بود.این مقام مسوول با اشاره به این موضوع که همایش بازار سرمایه اسلامی که توسط سازمان بورس برگزار می‌شود به میزان قابل توجهی در میان محققان این حوزه در کشورهای مختلف شناخته شده است، گفت: امسال شاهد بودیم که کارشناسان، مدیران و حتی تصمیم‌‌گیران بازارهای مالی بیش از 12 کشور اعم از فرانسه، لوکزامبورگ و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا در این دوره ثبت‌نام کردند و حضور خواهند یافت. فهیمی در پایان خاطرنشان کرد: هشتمین نشست بازار سرمایه اسلامی با حضور حدود 40 مهمان خارجی از کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، سوئیس، کره‌جنوبی، چین، هند، یونان، پاکستان، سوریه و نیجریه و مهمانان داخلی از بازار سرمایه ایران و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو