عصر خودرو

با استفاده از داده‌های نشریه ماینینگ بررسی شد

رشد سنگ‌آهن حبابی یا منطقی؟

عصر بازار- بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی طی روزهای معاملاتی اخیر با رشد همراه بوده است. آمارها از صعود بیش از ۵۲ درصدی قیمت سنگ‌آهن از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون خبر می‌دهند. به عقیده برخی تحلیلگران؛ به‌نظر می‌رسد افزایش بهای این محصول طی روزهای اخیر بیشتر به‌صورت هیجانی بوده است. حال باید دید درصد واقعی بودن این رشدها چقدر است.

رشد سنگ‌آهن حبابی یا منطقی؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه از رشدهای چشمگیر اخیر بهای سنگ‌آهن برمی‌آید این است که دلیل عمده‌ای که موجب این جهش‌ها شده به بازار داخلی چین و موضع‌گیری جدید فعالان بازار سرمایه این کشور باز‌می‌گردد. بدیهی است که در اوضاع نه چندان مساعد بازار داخلی چین و استمرار روند نامساعد نرخ رشد اقتصادی این کشور، سرمایه‌گذاران به دنبال یافتن راه فرار از ضرر و زیان‌های بیشتر و نیز پیدا کردن مأمن جدید و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری هستند. در همین راستا، طی روزهای اخیر، اغلب سرمایه‌گذاران چینی به بازار معاملات آتی مواد خام این کشور چشم دوخته‎‌اند.بروز بحرانی که از اواسط سال گذشته میلادی گریبانگیر بازارهای داخلی چین و رفته‌رفته دامنگیر بازارهای جهانی شد، سرمایه‌گذاران کوچک‌تر را بر آن داشت تا در اندیشه یافتن راهکارهایی جدید برای فرار از رکود باشند. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌هایی که بر سر راه آنها قرار داشت، بازار آتی مواد خام بود.

    از آنجا که این سرمایه‌گذاران خرد بخش اعظم فعالان بازار چین را شامل می‌شوند، در نتیجه سیل تقاضایی که از سوی این گروه وارد جریان بازارها شده، توانسته بازارهای کالایی به‌ویژه فولاد و سنگ‌آهن را وادار به تغییر مسیر کند. همین موضوع سبب شده تا درحقیقت شاهد رشد کاذب و حباب گونه‌ای در این بازارها باشیم. این افزایش قیمت‌ها تا جایی بوده که براساس گزارش منتشر شده از سوی استیل ایندکس؛ طی هفته گذشته بهای سنگ‌آهن موفق شد سطح مقاومتی که آخرین‌بار حدود 16 ماه پیش توانسته بود ثبت کند، مجددا لمس کرده و بسیاری از فعالان بازار خود را امیدوار کند، این درحالی است که در مدت تنها دو روز کاری از همان هفته، قیمت‌ها در بازار جهانی سنگ‌آهن با رشد 11 درصدی همراه شده بودند.

    براساس این گزارش؛ بهای سنگ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه مورد استفاده در فولادسازی طی سال 2016 تا‌کنون 52 درصد رشد داشته است. همچنین در حال حاضر قیمت این محصول از پایین ترین نرخ 9 ساله اخیر که در اواسط ماه دسامبر به ثبت رسید، بالاتر است. این شرایط در حالی است که رشد هیجانی و نوسانات قیمت‌ها در بورس کالای دالیان ملموس‌تر و پررنگ‌تر بوده است.

    به گزارش ماینینگ؛ با وجود سرکوب حجم بالایی از معامله‌گران سرسخت که رفتارهای آنها برای خرید و فروش تهاجمی بوده، کسب حاشیه‌های سود بالاتر مورد نیاز، هزینه‌های زیاد تجارت، تلاش برای ممانعت از ضررهای بیشتر و نیز جبران زیان‌های متحمل شده، زمینه ساز هجوم خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران به بازار معاملات آتی مواد خام شده است. همین مساله موجب شد تا در روز جمعه در بازار آتی سنگ‌آهن بورس کالای دالیان، در راستای جلوگیری از حرکت بیش از حد افزایشی قیمت‌ها، حرکت‌هایی از سوی رگولاتورها و تنظیم‌کنندگان بازار آغاز شود.در صورت استمرار رشد سیری ناپذیر تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران چینی برای معاملات آتی سنگ‌آهن که یقینا به افزایش قیمت‌های بیشتر دامن خواهد زد، اعمال این برنامه‌های تنظیم‌کننده تشدید خواهد شد. این رخدادها در حالی است که ارزش واحد پول چین (یوآن) در شمال شرق چین، به‌طور موقت با افزایش سقف محدودیت تغییر قیمت روزانه به 6 درصد همراه بوده است.

    به عقیده بسیاری از کارشناسان امر؛ این رشد بهای سنگ‌آهن، در حقیقت اولین نشانه از برهم خوردن معادلات تحلیلگران فاندامنتال درخصوص چشم‌انداز کاهشی بازار سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت به شمار می‌رود. براساس گزارش‌ها از بازار معاملات آتی سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان؛ در حالی که حرکات صعودی قیمت‌ها در این بازار اندکی معقول‌تر به نظر می‌رسد، حجم مبادلات اما به‌شدت بالا رفته است.

    پس از راه‌اندازی و عملکرد آرام بازار معاملات آتی سنگ‌آهن بورس کالای دالیان از دو سال و نیم پیش تا کنون، حجم معاملات روزانه این بورس برای اولین بار طی ماه مارس، مرز یک میلیارد تن را پشت سر گذاشت. این رقم با میزان معاملات سالانه جهانی در بخش دریایی که حدود یک میلیارد و 300 میلیون تن است، مورد مقایسه قرار می‌گیرد. حجم معاملات آتی سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان در مقایسه با حدود یک سال پیش حدود 400 درصد رشد داشته است. براساس گزارش‌های رسمی موجود،‌ ارزش میزان خرید و فروش شده سنگ‌آهن طی ماه آوریل تقریبا بیش از 2 هزار میلیارد یوآن معادل 329 میلیارد دلار به ثبت رسیده که این رقم از میزان 477 میلیارد دلار تجربه شده در ماه مارس بسیار پایین تر است.

    سیاران روی (Ciaran Roe)، متخصص و تحلیلگر ارشد بازار فلزات و معادن در بخشS & P جهانی پلاتس، در این خصوص به خبرنگار ماینینگ گفت: بسیاری از منابع آگاه، رشد اخیر قیمت‌ها را محصول سفته بازی و رشد هیجانی تقاضا برای بازار معاملاتی آتی سنگ‌آهن می‌دانند که براساس این نظریه پس از مدتی شاهد از بین رفتن حباب قیمتی کاذب ایجاد شده در این بازارها و بازگشت قیمت سنگ آهن به مدار منطقی خواهیم بود. از سوی دیگر برخی تحلیلگران، افزایش‌های اخیر قیمت این ماده خام را ماحصل افزایش ساخت‌و‌سازها و بهبود بخش مسکن طی هفته‌های اخیر می‌دانند.

    حال باید دید با باز شدن بازارهای جهانی از روز دوشنبه، روند تقاضا برای معاملات آتی سنگ آهن در بورس‌های کالایی چین چگونه خواهد بود. آیا رگولاتورها مجبور می‌شوند در راستای ممانعت از رشدهای هیجانی بیشتر قیمت‌ها وارد عمل شوند یا خیر. واکنش تولیدکنندگان، خریداران و فعالان سنگ آهن و فولاد در بازارهای جهانی چه خواهد بود. اینها سوالاتی است که پاسخ دادن به آنها تنها با باز شدن بازارها میسر خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها