عصر خودرو

طی هفته گذشته رقم خورد

سیگنال‌های مثبت در انتظار بازار آتی سکه

عصر بازار- بازار آتی سکه طی هفته گذشته باز هم شاهد رونق معاملات بود، به‌طوری که حجم قراردادهای سکه طی مدت مذکور در بورس کالای ایران به ۴۸هزار و ۹۴۵ فقره و ارزش آن به بیش از ۵هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال رسید، که رشد ۲ درصدی را نسبت به معاملات هفته قبل آن را تجربه کرد.

سیگنال‌های مثبت در انتظار بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش قیمت‌ها در بازار آتی متاثر از نوسانات سکه و طلا در بازار نقدی و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار آزاد روی داد. البته انتظار معامله‌گران از روند معاملات مثبت ارزیابی شده بود. بر همین اساس به گفته برخی فعالان بازار طلا، از آنجا که این بازارها تا پیش از این روز، به دلیل روند رو به پایین نرخ ارز، ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده بودند، زمان این ریزش‌ها به سر آمده و این احتمال وجود دارد که خریداران به دلیل پایین بودن قیمت‌ها، وارد بازارهای سکه و دلار شوند.یکی از کارشناسان بازار آتی سکه در رابطه رشد قیمت آتی طی هفته گذشته گفت: با عدم تغییر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، عملا دلار خلع سلاح شد و با اعلام تثبیت سیاست‌های پولی ژاپن و متعاقبا تقویت ین، شاهد افت شدید شاخص دلار بوده‌ایم که همین امر رشد بهای اونس شد.

    کاظم بیرم برمشویی در ادامه افزود: شاخص دلار درحال لمس کف‌های یک ماهه اخیر و عبور از حمایت‌های معتبر است که ادامه این روند همچنان اونس را در مسیر صعودی هدایت خواهد کرد.به گفته این کارشناس بازار سکه، در آخرین روز از هفته گذشته آمار مهم تولید ناخالص ملی آمریکا اعلام شد که با توجه به افت‌های اخیر شاخص‌های اقتصادی آمریکا پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش قیمت داشت و این اتفاق مشخصا روی افت بیشتر شاخص دلار نیز تاثیر جدی گذاشته بود، با این حال متعاقبا رشد مضاعف اونس را در روز جمعه به دنبال داشت که این موضوع تاثیر بسزایی بر رشد قیمت‌ها در اولین روز هفته جاری گذاشت.

    به این ترتیب طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیشترین حجم معاملات با 40 هزار و 106 قرارداد به معاملات تحویل دی ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید نیز به بیش از 4هزار میلیارد و 346میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید آبان ماه سال جاری با حجم 6 هزار و 278 قرارداد و به ارزش بیش از 665میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج‌شنبه) نشان می‌دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با افزایش روبه رو شد؛ به‌طوری که سکه تحویل اردیبهشت با قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان به فروش رسید که افزایش 0/ 26 درصدی را در این روز به ثبت رساند. قرارداد تحویل تیر نیز با قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان معامله شد و رشد 0/ 35 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور سال جاری با قیمت یک میلیون و 50هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش 0/ 29 درصدی نسبت به روز چهار شنبه اخیر همراه شد. همچنین سکه سررسید آبان ماه با رشد 0/ 39 درصدی با قیمت یک میلیون و 67هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با نرخ یک میلیون و هزار و91 تومان، افزایش 0/ 34 درصدی را تجربه کرد.از سویی در بازار نقدی نیز طی هفته گذشته قیمت سکه افزایش 10 هزار تومانی را تجربه کرد و در عین حال بازار جهانی طلا نیز تغییرات جزئی را پشت سرگذاشت که کاهش ارزش سهام در آمریکا، افزایش نرخ بیکاری و تغییرات بازارهای نفتی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا بوده است.

    در هفته گذشته قیمت‌ها پس از هفته باثباتی که در بازارهای جهانی داشتیم، با نوسان روبه‌رو‌ شد. ‌قیمت هر اونس جهانی طلا که در اوایل هفته حدود 1232 دلار بود، از ظهر روز چهارشنبه روند افزایشی به خود گرفت و به 1255 دلار رسید.قیمت سکه نیز که اوایل هفته گذشته حدود یک میلیون و 22 هزار تومان بود با افزایش 10 هزار تومانی به یک میلیون و 32 هزار تومان رسید.بنابراین به عقیده تحلیلگران کاهش ارزش سهام در آمریکا، افزایش نرخ بیکاری و تغییرات بازارهای نفتی باعث شده که قیمت طلا با افزایش حدود 23 دلاری روبه‌رو‌ شود که این موضوع تاثیر زیادی بر قیمت سکه خواهد گذاشت.

    همچنین قیمت سکه در بازار نقدی در آخرین روز از هفته معاملاتی نسبت به چهارشنبه گذشته رشد کرد و به یک میلیون و 29 هزار تومان رسید. همچنین بهای نیم سکه با یک هزار تومان رشد به 541 هزار تومان رسید. ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب 290 و 200 هزار تومان معامله شد.

    بنابراین طی هفته گذشته بر خلاف نوسانات شدید دو هفته ما قبل، بازار نقدی و آتی با طمانینه کار خود را به پایان رساندند و بازارها در این مدت، شاهد روند مثبت و آرام معاملات بود. از سوی دیگر قیمت دلار نیز طی مدت مذکور نوسان زیادی را تجربه نکرد، به‌طوری که آخرین روز کاری هفته باز هم برای دلار دولتی خوش‌یمن بود و این ارز را از نرخی به نرخ دیگر جابه‌جا‌ کرد. این در شرایطی است که بانک مرکزی بعد از نگه داشتن چند روزه دلار در نرخ 3030 تومان، روز پنج شنبه این ارز را افزایش قیمت داد و نرخ بالاتر از 3031 را برای آن ثبت کرد. دلار بانکی تا کنون در این قیمت نبوده است.

    دلار در مرکز مبادلات ارزی چند ماهی است که معمولا حدود یک هفته تا 10 روز در یک محدوده‌نوسان ریالی داشته و بعد یک تومان جابه‌جا‌ می‌شود.در وضعیت کنونی، حجم معاملات در این بازار، ارقام قابل‌توجهی را به ثبت می‌رساند که نوید رونق معاملات در این بازار را دارد. این‌طور که بازارها به تحولات و اخبار متعدد این روزها واکنش نشان می‌دهند، به نظر می‌آید در روزهای پیش رو، با شنیدن خبرهای گوناگون سیاسی و اقتصادی، نوسانات بازارهای داخلی، بیش از اینکه در پی تغییرات اونس طلا رخ دهد، چشم به سیگنال‌های رسیده از تحولات مربوط به نرخ ارز داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها