عصر خودرو

راهکار جدید شرکت نفت برای جذب سرمایه خارجی

صنعت نفت به‌دنبال انتشار اوراق قرضه بین المللی

عصر بازار- معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران از تلاش این شرکت برای احیای رتبه اعتبارسنجی در موسسه بین المللی Fitch خبر داد و گفت: با عملی شدن این اقدام، انتشار اوراق قرضه بین المللی به روشهای تامین منابع مالی صنعت نفت افزوده می‌شود.

صنعت نفت به‌دنبال انتشار اوراق قرضه بین المللی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی کاردر با بیان این مطلب افزود: ارتباط شرکت ملی نفت ایران با موسسه اعتبارسنجی فیچ (Fitch)، حدود هشت سال پیش قطع شد و اکنون برای احیای رتبه اعتبارسنجی و فراهم شدن امکان انتشار اوراق قرضه بین المللی، نیازمند برقراری ارتباط دوباره و ثبت عضویت در این موسسه هستیم که حداقل به هشت ماه زمان نیاز دارد.

    وی با اشاره به این که اتکای شرکت ملی نفت ایران به منابع داخلی مانند بانک مرکزی، اوراق مشارکت ریالی، صندوق توسعه ملی و ... در دولت گذشته به اوج رسید که در تاریخ صنعت نفت بی سابقه بوده است، ادامه داد: ناگزیر این روند تاکنون نیز ادامه یافته؛ اما شرکت ملی نفت ایران در تلاش است با استفاده از روشهای متنوع جذب سرمایه گذاری، تا حد ممکن از اتکا به منابع مالی داخلی بکاهد.

    این مقام مسئول ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران با تنگناهای مالی بسیاری روبروست و برای رسیدگی به طرحهای توسعه ای در چنین شرائطی، باید هنر جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و از روشهای خلاقانه بهره گیریم.

    کاردر، اخذ تسهیلات از بانکهای خارجی را یکی از راهکارهای جذب منابع مالی از خارج از کشور عنوان و اذعان کرد: با راهکارهایی که مدنظر قرار داده ایم، امکان جذب سرمایه گذاریهای خارجی به تدریج فراهم می شود و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده که البته ناگزیر زمانبر است، از سال ٩٦ به بعد، استفاده از منابع داخل کشور مانند تسهیلات بانک مرکزی یا منابع صندوق توسعه ملی به حداقل ممکن کاهش یابد.

    نفت بشکه ای 70 دلار هم جوابگوی طرحهای توسعه ای نیست

    معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران به استفاده از بند (ق) تبصره ٢ بودجه سال ٩٣ و همچنین ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بودجه سال ٩٤ به عنوان منبع تامین بخشی از سرمایه های مورد نیاز این شرکت اشاره کرد و گفت: بر اساس این بندهای قانونی، درآمد هر میدان می تواند به بازپرداخت سرمایه گذاران و یا ادامه فعالیتهای توسعه ای در همان میدان یا پروژه های همجواری که در یک بسته سرمایه گذاری از شورای اقتصاد مجوز گرفته اند، اختصاص یابد.

    کاردر با بیان این که این روش تامین منابع مالی، صرفا برای میدانهای مشترک غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد، به پایگاه خبری وزارت نفت گفت: بر این اساس، در پارس جنوبی، امکان استفاده از40 درصد عواید حاصل از فروش میعانات گازی و در میدانهای غرب کارون نیز امکان استفاده از 50 درصد عواید حاصل از میدان فراهم شده است.

    وی تاکید کرد: درآمدهای شرکت ملی نفت ایران، حتی با نفت بشکه ای 70 دلار هم نمی تواند جوابگوی طرحهای توسعه ای باشد و از این رو استفاده از روشهای متنوع برای جذب سرمایه گذاری اجتناب ناپذیر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها