عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سیاست جدید بانک مرکزی بسترساز افزایش سرمایه‌گذاری در بورس

عصر بازار- کارشناس بورس گفت: با افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌ها، کمک شایان توجهی به خرید سهام و انتقال مالی در بورس شده است.

سیاست جدید بانک مرکزی بسترساز افزایش سرمایه‌گذاری در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص رفع محدودیت سقف تراکنش‌های بورسی و 10 برابر شدن میزان تراکنش‌ها گفت: محدودیت‌های انتقال مالی یکی از مشکلات مهمی بود که تا پیش از اتخاذ این تصمیم فعالیت‌ها در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده بود. قطع مسلم برخی محدودیت‌ها تا پیش از این بنا به دلایلی اتفاق افتاده بود، اما با تصمیم اخیر بانک مرکزی محدویت‌های تراکنش‌ها رفع شده است.

    وی در خصوص عواید حذف محدودیت تراکنش‌های مالی و بانکی گفت: تا پیش از این برای انجام تراکنش‌های بالاتر و فعالیت‌های کاری شخصی، اغلب مردم مجبور به مراجعه به شعب بانک برای جا به جایی مالی بودند هرچند که در بانک نیز با محدودیت 200 میلیون تومان برای ساتنا مواجه بودند.

    همایون دارابی خاطرنشان کرد: با افزایش سقف تراکنش کمک شایان توجهی به خرید سهام و انتقال مالی در بورس شده است ضمن اینکه پیش از این مبنا بر این موضوع قرار گرفته بود که نهاد‌های مالی این سقف را نداشته باشند و شاپرک به آن‌ها اجازه دهد تا نهاد‌های مالی بیش از سقف 150 میلیون تومان عادی جا به جا کنند. قطع مسلم به لحاظ وضعیت تورمی سقف‌های تعیین شده بسیار محدود و کم بود که به همت بانک مرکزی و بورس این محدودیت تا حدی برداشته شده است.

    همایون دارابی کارشناس بورس خاطر نشان کرد: امیدوارم محدودیت‌های مالی از درگاه‌های اینترنتی کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها و سایر نهاد‌های مالی نیز برداشته شود تا افراد بتوانند به صورت غیر حضوری فعالیت نقل و انتقال مالی خود را با سهولت انجام دهند. حذف محدودیت‌ها منجر به تسهیل فعالیت کارگزاری‌ها و بسترساز سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه می‌شود.

    کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص اثرات همکاری بورس و بانک مرکزی بر بازار‌های مالی و سرمایه‌ای کشور گفت: بورس و بانک مرکزی قلب اقتصاد به شمار می‌روند. در صورت عدم همراهی و همکاری بورس و بانک مرکزی، قطعا شاهد آسیب اقتصاد خواهیم بود.

    دارابی افزود: همکاری بین بورس و بانک مرکزی منجر به توسعه و بهبود اقتصاد کشور می‌شود و بانک مرکزی متولی بازار پول است و ابزار‌های خاص خودش مانند سپرده، تسهیلات و موارد دیگری را دارد بازار سرمایه و بورس نیز با کارکردی شبیه به بانک مرکزی در حمایت از شرکت‌های اقتصادی و تولیدی کشور را دارد بنابراین هماهنگی این دو نهاد به نفع اقتصاد کشور است.

    وی در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: همچنین امیدوار هستیم بانک مرکزی از سیاست نرخ بهره موثر حمایت کند، چرا که سیاست کنونی با نرخ بهره فعلی نه منطقی و نه با واقعیت‌های اقتصادی ایران سازگاری دارد.

    برچسب ها