عصر خودرو

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش اعلام کرد؛

اولویت‌های صنعت پالایش کشور

عصر بازار- قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: اولویت برنامه ریزی و فعالیت‌های امسال این شرکت، تامین کمبود فرآورده بنزین و کیفی سازی پالایشگاه های کشور است.

اولویت‌های صنعت پالایش کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، شاهرخ خسروانی در تشریح اولویت های امسال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: برنامه های پیش بینی شده در  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با محوریت به حداقل رساندن کمبود بنزین کشور با کمک شرکتهای پالایشی تنظیم شده است .

    وی افزود: مهمترین پروژه در حال اجرا، طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس است که امیدواریم با پیشرفت بالای ٩٦ درصد تا اواخر تابستان به بهره برداری برسد.

    به گفته وی، با بهره برداری از این پروژه شاهد دو اتفاق مهم افزایش سه میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین کشور و ارتقای کیفیت ٥۰ درصدی بنزین پالایشگاه بندرعباس به یورو ٤ خواهیم بود.

    خسروانی، اولویت دیگر این شرکت را طرح بنزین سازی پالایشگاه لاوان اعلام کرد و افزود: به تازگی کاتالیست واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه لاوان دریافت شده و در حال بارگیری است که با بارگیری کاتالیست این واحد، بنزین پالایشگاه لاوان نیز شرائط و کیفیت بنزین یورو ٤ را پیدا می‌کند.

    وی، با بیان این که ما در شرایط کنونی حدود ٢٤ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در کشور تولید می کنیم، گفت: با افزایش تولید سه میلیون لیتری بنزین پالایشگاه لاوان و سه میلیون لیتر پالایشگاه بندرعباس، تولید بنزین یورو 4 کشور در مجموع به ٣۰ میلیون لیتر می رسد.

    قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در ادامه به طرح تعمیرات اساسی پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: بازرسیهای اولیه واحد بنزین سازی این پالایشگاه در حال انجام است که انتظار داریم با بارگیری راکتور دوم واحد ایزومریزاسیون ظرفیت بنزین یورو ٤ پالایشگاه اصفهان از هفت به ١۰ میلیون لیتر در روز برسد.

    وی یادآور شد: با افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه اصفهان در نیمه نخست امسال، تولید روزانه بنزین یورو  ٤ در کشور به ٣٣ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

    خسروانی با بیان دیگر اولویتهای این شرکت برای خودکفایی در تامین بنزین مصرفی، به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از فاز نخست این پالایشگاه در نیمه دوم امسال حدود ١٢ میلیون لیتر به مجموع تولید بنزین افزوده می شود.

    وی ادامه داد: با بهره برداری از فاز نخست این پالایشگاه، کشور در زمینه تامین بنزین مصرفی کشور در آستانه خودکفایی قرار می گیرد و بخش قابل توجه ای از بنزین کشور مطابق استاندارد یورو ٤ خواهد بود.

     

    اولویت دیگر ارتقای کیفی فرآورده های نفتی است

    اولویت دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 95 بر اساس اعلام خسروانی، کیفی سازی پالایشگاه های کشور است که با توجه به سیاستهای ابلاغی اصلاح الگوی مصرف کشور مبنی بر  کاهش دو درصدی تولید نفت کوره در دستور کار قرار گرفته است تا مطابق برنامه در سال 1404 به کمتر از 10 درصد برسد.

    وی ادامه داد: برای اجرای این سیاست، کیفی سازی چهار پالایشگاه بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز در اولویت برنامه ریزیها قرار گرفت که امیدواریم با تعیین تامین کننده مالی بتوانیم پروژه های آپ گریدینگ را برای کاهش نفت کوره آغاز کنیم.

    به گفته قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در این طرح اولویت با واحد RFCC پالایشگاه اصفهان است، که از سالهای گذشته آغاز شده است اما به دلیل طرح واگذاری شرکتهای پالایشی به تعویق افتاده بود، اکنون با تمهیدات و حمایتهای وزارت نفت امیدواریم بزودی اجرایی شود.

    وی، یکی دیگر از اولویتهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 95 را پروژه های ارتقای کیفی فرآورده های نفتی غیر از بنزین دانست و اعلام کرد: ارتقای کیفیت نفت گاز از جمله این اولویتهاست که برای ارتقای کیفی نفت گاز پالایشگاه اصفهان آغاز شده است و  امیدواریم در سال ٩٥ طبق پیش بینی ها به پیشرفت مورد نظر دست یابیم که در این صورت یکی از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت شرکتهای پالایشی محقق شده است.

    خسروانی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه های کیفی سازی و RFCC در پالایشگاه اصفهان را حدود سه میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پروژه واحد  RFCC حدود دو میلیارد دلار و  پروژه ارتقای کیفی نفت گاز و واحدهای جانبی پالایشگاه اصفهان حدود یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که در مجموع برای اجرا نیازمند حدود سه میلیارد دلار سرمایه گذاری بوده  و اکنون پیگیر  تامین کننده مالی هستیم.

    وی، از آغاز  مطالعات پالایشگاههای بندرعباس، تهران و تبریز خبرداد و گف: بررسیها به منظور این که ارتقای کیفیت فرآورده ها با چه گزینه ای پالایشی صورت گیرد، در حال انجام است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها