عصر خودرو

اونس به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک شد

خوش‌یمنی آوریل برای طلا

عصر بازار- فلز زرد هفته گذشته عمدتا تحت‌تاثیر داده‌های آمریکایی بود، داده‌هایی که در کل به رشد قابل‌توجه فلز زرد کمک کردند. اونس طلا که هفته را با قیمت ۱۲۳۲ دلار آغاز کرده بود، روز چهارشنبه، روزی که بیانیه فدرال رزرو منتشر شد روی قیمت ۱۲۴۶ دلار ایستاد و در روز پنج‌شنبه، روزی که بیانیه بانک مرکزی ژاپن و آمار رشد ایالات‌متحده منتشر شد به بهای ۱۲۶۶ دلار جهش کرد.

خوش‌یمنی آوریل برای طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس در این روز تا قیمت 1281 دلار هم اوج گرفته بود،‌اوجی که روز جمعه نیز تکرار شد. همزمان با این تحولات افت شاخص دلار و رشد قیمت نفت خام نیز ادامه داشت تا اونس آخرین روز کاری هفته را هم با رشد آغاز کند، البته در روز جمعه، قیمت‌های بالا و در نتیجه افزایش فروش، در برخی مقاطع به ضرر طلا کار می‌کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر جمعه برای اونس ثبت شد 1285 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد. قیمت نهایی روز جمعه از آن رو دارای اهمیت بیشتری است که این روز آخرین روز کاری بازارهای جهانی در ماه آوریل بود.

    بیانیه کم‌اثر

    اونس روز چهارشنبه با تنها 3 دلار رشد مواجه شد. اونس در این روز تا قیمت 1251 دلار هم بالا رفت اما در نهایت روی قیمت 1246 دلار ایستاد. مهم‌ترین رویداد سومین روز کاری هفته پایان نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که مانند همیشه به انتشار بیانیه‌ای منجر شد. بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه آوریل هم نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش نداد، اما بیانیه کمیته بازار آزاد در را به روی این اقدام باز نگه داشت. با این همه این بیانیه داده جدیدی را برای معامله‌گران بازارهای مختلف در بر نداشت. آنچه در این بیانیه جلب توجه می‌کند اشاره چندباره به اهمیت بالا رفتن تورم است. در بیانیه ماه مارس فدرال رزرو جمله‌ای درباره نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی آمده بود که در بیانیه آوریل حذف شده است. همین‌طور برخی جملات بیانیه مارس که به ادامه احیای اقتصاد آمریکا اشاره داشت، حذف شده است.

    اعلام تغییر نکردن سیاست پولی فدرال رزرو در روز چهارشنبه باعث شد که روند بهای اونس طلا تکان چندانی نخورد اما هضم بیشتر داده‌ها روز پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. بیانیه فدرال رزرو نشان می‌دهد که افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک در دستور کار نیست. این تصور به ضرر دلار و به نفع طلا است. چهارشنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام به رشد خود ادامه داد تا فلز زرد از هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها سود ببرد. بازارهای سهام جهان در این روز نوسان شدیدی را تجربه نکردند.

    پنج‌شنبه 20 دلاری

    اونس روز پنج‌شنبه از یکسو از هضم بیشتر داده‌های بیانیه چهارشنبه شب نفع برد و از سوی دیگر از اعلام رشد کمتر از انتظار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماه نخست سال 2016. البته بیانیه چهارشنبه شب بخش اندکی از اثرگذاری چهارمین روز هفته را در دست داشت. اقتصاد آمریکا در فصل اول سال جاری میلادی 5/ 0 درصد رشد کرده که کمترین رشد این اقتصاد از فصل اول سال 2014 است. اقتصاد ایالات‌متحده در فصل آخر سال 2015 معادل یک درصد رشد کرده بود. بدترین میزان رشد آمریکا در دو سال گذشته باعث جهش طلا تا محدوده 1280 دلار شد، گرچه اونس فلز زرد در چهارمین روز کاری از اوج روزانه خود پایین آمد. روز پنج‌شنبه عوامل خارجی هم به نفع طلا کار کردند چراکه افت دلار و رشد نفت ادامه یافت، اما بازارهای سهام نوسان شدیدی نداشتند. در نهایت، ‌اونس در روز پنج‌شنبه با جهشی قابل‌توجه به قیمت 1266 دلار رسید تا یک روز مانده به پایان روزهای کاری آوریل، با قدرت از میانه کانال 1200 دلار عبور کرده باشد. قیمت 1281 دلاری از اوایل سال 2015 تجربه نشده بود و گرچه اونس به طور لحظه‌ای به آن سر زد، قیمت نهایی روز خود رکوردی حدودا دو‌ماهه داشت.

    اما روز پنج‌شنبه شاهد یک شگفتی نیز بود. در حالی که اکثر معامله‌گران بازارهای مختلف انتظار داشتند بانک مرکزی ژاپن در این روز سیاست‌های تحریکی تازه‌ای را اعلام کند، این بانک در بیانیه خود منتظران را ناامید کرد. این خبر بلافاصله باعث رشد ین شد که از ارزهای پناهگاه است. رشد ین در روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد. اعلام تصمیم بانک مرکزی ژاپن باعث شد تا ارزش دلار در برابر ین ژاپن با افت 2 درصدی روبه‌رو شود و طلا نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. بانک مرکزی ژاپن در نشست آوریل تصمیم گرفت تا پایه پولی کشور را به بیش از 732 میلیارد دلار معادل 80 تریلیون ین افزایش دهد. این بانک همچنین تصمیم گرفت تا نرخ بهره منفی 1/ 0 درصد را بدون تغییر حفظ کند.

    خوشی ماه چهارم

    اونس روز جمعه را با قیمت 1275 دلار آغاز کرد که نشان می‌داد عوامل افزایشی همچنان به نفع طلا کار می‌کنند. روز جمعه همزمان با ادامه فشار روی دلار آمریکا، بهای نفت خام به اوج قیمتی 2016 رسید تا عوامل خارجی همچنان حامی فلز زرد باشند. روز گذشته در حالی که شاخص دلار به کف 11 ماهه رسید، ین ژاپن مقابل دلار به اوج 18 ماهه رفت. در آخرین روز هفته بهای نفت خام هم به رشد خود ادامه داد تا شاخص برنت به مرز 49 دلار نزدیک شود. نفت خام در ماه آوریل بهترین ماه خود در 7 سال گذشته را سپری کرد.

    دیگر خبر مهم روز گذشته اعلام رشد منطقه یورو بود. بر اساس آمار تازه، رشد اقتصاد منطقه یورو در فصل نخست امسال سریع‌تر از انتظار بوده و به 6/ 0 درصد رسیده است. نرخ رشد در 19 کشور عضو منطقه یورو نسبت به 3/ 0 درصد در فصل گذشته دو برابر شد و از پیش‌بینی رشد 4/ 0 درصدی اقتصاددانان فراتر رفت. این در شرایطی است که گزارش دیگری نشان داد تورم در این حوزه از صفر درصد در ماه مارس به منفی 2/ 0 درصد در ماه آوریل کاهش یافته است. نرخ بیکاری این حوزه نیز در ماه مارس به 2/ 10درصد کاهش یافته است. اقتصاد اروپا هنوز آنقدر با چالش روبه‌رو است که محل نگرانی و در نتیجه یار طلا باشد.

    عوامل مختلفی که اونس را در روز جمعه رو به رشد نگه داشتند تا زمان تنظیم این خبر اثرگذار ماندند. اونس روز جمعه نیز محدوده 1280 دلار را تجربه کرد.

    میزان رشد طلا در ماه آوریل جالب توجه است، چراکه بسیاری منتظر بودند ببینند فلز زرد پس از جهش حدودا 16 درصدی در فصل اول، در ماه اول فصل دوم چه خواهد کرد. اونس روز جمعه به سمت اوج 15 ماهه حرکت کرد و اگر این اوج‌گیری محقق شود یا طلا از آن فاصله چندانی نگیرد، ماه مه نیز می‌تواند ماه خوبی برای طلا باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها