عصر خودرو

سفیر ایران:

همکاری بانکی بزرگترین چالش در روابط ایران و اندونزی است

عصر بازار- سفیر ایران در اندونزی برداشته شدن تحریم ها پس از اجرای برجام را فرصت مناسبی برای توسعه همکاری دو کشور دانست و تاکید کرد در حال حاضر همکاری بانکی میان ایران و اندونزی بزرگترین چالش در روابط دو جانبه است.

همکاری بانکی بزرگترین چالش در روابط ایران و اندونزی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'ولی الله محمدی نصرآبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی که روز پنجشنبه از دفتر روزنامه 'رپوبلیکا' دیدن کرد، گفت: لغو تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد ایران همکاری اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا را با جدیت بیشتری دنبال کند.
    وی طی سخنانی در دفتر این روزنامه اندونزیایی که روز جمعه 'رپوبلیکا' منتشر کرد، گفت: مردم ایران و اندونزی دیدگاه بسیار مثبت و ویژه ای به یکدیگر دارند.
    وی با اشاره به ظرفیت های مثال زدنی دو کشور برای بسط روابط در حوزه های مختلف، خاطر نشان کرد: برداشته شدن تحریم ها علیه ایران فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری فی مابین فراهم آورد و ما آماده ایم در تمامی حوزه ها بویژه حوزه اقتصادی روابط خود را با اندونزی گسترش و در این مسیر از ظرفیت های دو کشور استفاده کنیم
    سفیر ایران با اشاره به علاقمندی ایرانیان به کالاهای تولید اندونزی، گفت: کاغذ، روغن پالم، تولیدات نساجی، قهوه، کاکائو و ... از جمله کالاهای صادراتی اندونزی به ایران است.
    وی ادامه داد : ایران نیز آماده است در حوزه های تجاری، صنایع برق، نفت و گاز، انرژی های نوین، ساخت بزرگراه و پروژه های زیرساختی با اندونزی همکاری کند.
    محمدی از عدم برقراری روابط بانکی میان دو کشور به عنوان مساله ای مهم پیش روی توسعه مناسبات فی مابین نام برد و خاطر نشان کرد: ایران تاکنون چندین هیات بانکی برای برقراری روابط میان نظام بانکی دو کشور به اندونزی اعزام کرده است و امیدواریم با برقراری این روابط شاهد توسعه مناسبات اقتصادی در تمامی زمینه ها باشیم.
    وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت روابط اقتصادی فعلی میان دو کشور، گفت: در سال 2011 میزان روابط اقتصادی دو کشور افزون بر 2 میلیارد دلار بود که با اعمال تحریم ها علیه ایران این میزان سال به سال کاهش یافت، ولی امروز و پس از لغو تحریم ها به یقین می توانیم سطح روابط خود را به راحتی از مرز 2 میلیارد دلار نیز عبور دهیم.
    سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم راسخ ایران در تقریب میان مذاهب اسلامی و همچنین اتحاد میان مسلمانان در راستای مبارزه با تروریسم، گفت: 'ما در راستای تقریب مذاهب اسلامی اقدامات بسیاری را انجام داده ایم و سالانه نشست های بسیاری را در این زمینه برگزار می کنیم. در ارتباط با مسائل منطقه و اختلاف نظر میان برخی از کشورهای خاورمیانه نیز تاکید ما همواره بر حل تمامی مسائل از طریق گفت وگو بوده است.
    وی گفت: ما معتقدیم برای حل مسائل منطقه نیازی به تشکیل ائتلاف نظامی نیست، بلکه تنها گفت وگو و تعامل سازنده می تواند راهگشای مسائل باشد.
    محمدی ادامه داد: 'تاریخ بخوبی نشان داده است که تسلیحات نظامی به هیچ عنوان نمی تواند پیروزی را بهمراه داشته باشد و به همین دلیل نیز رژیم صدام حسین با حمایت بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه و حتی غرب و بکارگیری تسلیحات پیشرفته علیه ایران نتوانست ملت ما را شکست دهد و در پایان ما پیروز جنگ تحمیلی بودیم.
    به گفته وی، حل مسائل مختلف با توسل به اسلحه تنها به مردم کشورها آسیب می رساند، زیرا هزینه سالانه ای که برخی از کشورها برای خرید تسلیحات اختصاص می دهند می تواند در راستای افزایش رفاه عامه و کیفیت زندگی مردم آن کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
    بلندپایه ترین دیپلمات ایران در اندونزی در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران روزنامه رپوبلیکا، در پاسخ به سوالی در خصوص روابط میان ایران و عربستان سعودی، گفت: عربستان سعودی بصورت یکجانبه و به دلیل حمله عده ای به سفارت خود در ایران روابطش را با کشور ما قطع کرد، ولی با این وجود ما آماده از سرگیری روابط با این کشور هستیم و حاضریم مسائل احتمالی را از طریق گفت وگو حل و فصل کنیم.
    سوال بعدی از سفیر ایران در خصوص گروه تروریستی داعش بود که ولی الله محمدی در تشریح تحولات مربوط به این گروه تروریستی، گفت: داعش در ابتدا با حمایت تعدادی از کشورهای خاص متولد شد و امروز به یک خطر جهانی تبدیل شده است و معتقدم برای رویارویی با آن می بایست اختلافات را کنار گذاشت و به مقابله بین المللی با این پدیده پرداخت.
    وی همچنین در دفاع از ایران درقبال اتهاماتی که نسبت به دخالت کشورمان در امور کشورهای منطقه از قبیل عراق، سوریه و لبنان مطرح می شود، گفت: ما تنها درخواست رسمی دولت های این کشورها برای یاری به آنان جهت مبارزه با گروه های تندرو را اجانب کرده ایم و دولت های این کشورها نیز مراتب تشکر خود از حمایت های ایران را بارها عنوان کرده اند.

    ** ایران خواستار حفظ شان و حرمت حجاج ایرانی شد
    تارنمای خبری 'رپوبلیکا در ادامه نوشت: قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران سبب افزایش مسائل موجود میان این دو کشور شده است. با نزدیک شدن به ایام حج، مقامات ایرانی می بایست تلاش بیشتری نسبت به قبل جهت حل مسائل مربوط به حجاج ایرانی داشته باشند.
    سفیر ایران در اندونزی در این رابطه به تارنمای رپوبلیکا، گفت: یک هیات ایرانی پس از انتظار فراوان جهت صدور روادید در نهایت به عربستان سعودی سفر کرد و در راستای فراهم آوردن بهترین شرایط برای اعزام حجاج ایرانی، با مقامات عربستان به مذاکره پرداخت.
    وی با اشاره به اینکه تامین و تضمین امنیت و حفظ شان و حرمت حجاج ایرانی از جمله موارد مورد تاکید هیات ایرانی در مذاکره با مقامات عربستان بود، گفت: مناسک دینی هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد، به همین دلیل مناسک حج می بایست به دور از هر مشکلی و با بهترین شرایط برگزار شود.

    ** ایران آماده عادی سازی روابط با عربستان
    این تارنما همچنین نوشت: پس از قطع یکجانبه روابط دیپلماتیک توسط عربستان سعودی، ایران برای عادی سازی روابط خود با این کشور اعلام آمادگی کرده است.
    محمدی روز گذشته در حاشیه بازدید از تحریریه روزنامه رپوبلیکا به خبرنگاران این روزنامه اندونزیایی، گفت: بهانه عربستان سعودی برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران غیرمعقول است، با این وجود ما آماده گفت وگو با این کشور جهت حل مسائل هستیم.
    وی ادامه داد: حدود 100 نفر در ساعاتی از شب و زمانی که هیچکدام از دیپلمات های عربستان سعودی در ساختمان این سفارت نبودند به آن حمله کردند. البته عاملان این رویداد دستگیر، دادگاهی و مجرم شناخته شدند. از آن روز عربستان بصورت یکجانبه روابط خود با ایران را قطع کرد که به عقیده ما بهانه این کشور برای قطع روابط میان دو کشور بزرگ عقلانی نیست، زیرا این رویداد امکان داشت در هر نقطه از دنیا روی دهد.
    سفیر ایران با تاکید بر اجرای روند قضایی نسبت به عوامل حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران، گفت: 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی در راستای حل این مساله، خانم 'رتنو مارسودی' وزیر امور خارجه اندونزی را به عنوان فرستاده ویژه خود به تهران اعزام و در همان زمان نیز ایران اعلام کرد آماده است پیشنهاد اندونزی در خصوص عادی سازی روابط با عربستان سعودی را اجرا کند.
    وی گفت: با این وجود برای حل این مساله می بایست اراده لازم از هر دو طرف وجود داشته باشد.
    وی با بازگوکردن سخنان اخیر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ترکیه، خاطر نشان کرد: ایران آماده است با تمامی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، گفت وگو کند.
    سفیر ایران همچنین در خصوص اتهاماتی که نسبت به کشورمان در خصوص دخالت در امور کشورهای منطقه مطرح می شود، گفت: 'ایران در امور کدام کشور دخالت کرده است؟ ما به دعوت دولت های سوریه و عراق به آنان یاری رساندیم'.
    وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط ادعای دخالت ایران در امور یمن، گفت: هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد.

    ** ایران 10 نیروگاه هسته ای می سازد
    دیپلمات بلندپایه ایران در اندونزی در ادامه از طرح ساخت 10 نیروگاه هسته ای جدید توسط ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران یک نیروگاه هسته ای دارد که ساخت آن چند سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 آغاز شد و در راستای ساخت این نیروگاه سختی های بسیار را پشت سر گذاشتیم.
    وی ادامه داد: ما بارها عنوان کردیم فعالیت های هسته ای ما با هدف صلح آمیز انجام می شود و با وجود اینکه یک کشور غنی از ذخایر نفت و گاز هستیم، ولی در پی استفاده از منابع انرژی سازگار با محیط زیست می باشیم.
    سفیر ایران با تاکید بر اینکه برنامه های هسته ای کشورمان هیچگاه اهداف تسلیحاتی را دنبال نمی کرده است، گفت: تاریخ نشان داده است تسلیحات نظامی نمی تواند پیروزی را به همراه آورد، بلکه این گفت وگو و تعامل است که می تواند حل مسائل را ممکن سازد.
    وی حرکت ایران در آغاز غنی سازی اورانیوم و همچنین تولید سوخت هسته ای را نشات گرفته از عدم آمادگی کشورهای مختلف جهت فروش سوخت هسته ای به ایران حتی جهت استفاده از راکتور تحقیقاتی تهران عنوان کرد و گفت: زمانی که ایران مشاهده کرد کشورهای دنیا حاضر به فروش سوخت هسته ای نیستند، لذا خود تصمیم به تولید این سوخت گرفت.
    وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص توافق هسته ای با کشورهای 1+5 گفت: ما ثابت کردیم هر مساله با مذاکره و گفت وگو قابل حل است و اینک فعالیت های هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم تا حدود 4 درصد در ایران ادامه خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها