عصر خودرو

نمایندگان خانه ملت مطرح کردند:

جلب اعتماد مردم پیش‌نیاز انتشار اوراق بدهی

عصر بازار- رئیس‌جمهوری در اوایل سال جاری از تسویه حساب برخی بدهی‌های دولت سخن گفت و علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید نیز در سخنرانی اعلام کرده است: «دولت در شرایط فعلی بدهکار بدحساب است و برنامه داریم که دولت را به بدهکار خوش حساب تبدیل کنیم.»

جلب اعتماد مردم پیش‌نیاز انتشار اوراق بدهی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، براساس این اظهار نظرها و برنامه ریزی ها، دولت برای  تسویه بدهی های خود در لایحه بودجه 95  که در هفته گذشته بررسی آن به پایان رسید، تسویه بدهی‌ها را در قالب‌بندهای مختلف به مجلس ارائه کرد و البته نمایندگان در جریان بررسی بودجه با برخی از این بندها موافقت کردند و برخی از این بندها مانند تبصره‌های 19 و 20 را حذف کردند. اما انتشار اوراق مشارکت، خزانه اسلامی و صکوک مجوزهایی بود که مجلس برای تسویه بدهی به دولت داد. به اعتقاد بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی، یکی از ابزارهایی که می‌تواند به دولت کمک تا به وعده خود در زمینه تسویه بدهی ‌هایش عمل کند، فروش اوراق مشارکت و قرضه است.
    اما در این میان نباید این نکته را فراموش کرد که  فروش اوراق مشارکت، به گفته نمایندگاه مردم در خانه ملت و کارشناسان بازار سرمایه و تحلیلگران اقتصادی در سنوات گذشته با اقبال خوبی از سوی جامعه روبه‌رو نبوده است و باید توجه داشت ابزاری که دولت می‌تواند مردم و سرمایه‌گذاران را به خرید این اوراق تشویق کند، نرخ سود واقعی، معقول و منطقی است که برای این اوراق ارائه می‌دهد و از طرفی میزان سود این اوراق باید با سود آوری اوراق بازار مالی هماهنگی و تناسب داشته باشد تا موجب جذب بیشتر سرمایه‌گذار در این حوزه شود. ابزار دوم یا به تعبیری شرط دومی که دولت باید در انتشار و فروش این اوراق رعایت کند، این است که حداقل در بازپرداخت اوراق بدحسابی نکند. در واقع باید میزان متعهد شده را پرداخت کرده و با پرداخت به موقع، خوش حسابی خود را در این موضوع به سرمایه‌گذاران ثابت کند.
    اما تاثیر فروش این اوراق تا چه میزان می تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد؟ باید توجه داشت‌، بازار سرمایه ذاتا ریسک‌پذیر است، بنابراین بسیاری از آحاد جامعه که طیف طبقات میانی و پایینی را شامل می‌شوند، در بازار سرمایه فعال نیستند؛ زیرا آنان سرمایه خود را به مثابه آب باریکه‌ای می‌دانند که باید جریان داشته باشد و بنابراین به‌طور کلی بازیگران بازار پول و سرمایه و مسکن طیف‌های متفاوت با انتظارات مختلف هستند، به همین دلیل قاعدتا انتشار اوراق مشارکت نباید خطر عمده‌ای برای بازار سرمایه وجود داشته باشد.
    از سویی نگرانی‌های موجود در بازار سرمایه ارتباطی به انتشار اوراق مشارکت ندارد و ارتباط دادن این دو موضوع با یکدیگر یک قضیه انحرافی و برای پوشاندن مسایل دیگری است که جای بحث دارد. بدیهی است در بلندمدت چنانچه بازدهی بازار سرمایه بیش از نرخ سود جاری اوراق مشارکت باشد، تاثیرات این‌گونه اوراق روی بازار سرمایه چندان نخواهد بود.

    جعفرزاده ایمن آبادی:
    فروش اوراق متعادل کننده نظام پولی کشور
    غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در زمینه تسویه بدهی دولت با انتشار اوراق و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه عمدتا دولت هایی موفق هستند که بدون افزایش حجم نقدینگی و تکثیر پول بتوانند از راهکارهای موازی استفاده کنند و بخشی از منابع  مالی خود را جبران کنند که از جمله این راهکارها  فروش اوراق مشارکت است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که  حجم فروش اوراق مشارکت فرمولی برای به دست آوردن نرخ سود بانکی است یعنی متعادل کننده نظام پولی کشورمحسوب می شود اما متاسفانه در سنوات گذشته به دلیل وجود دیوار بی اعتمادی بین مردم و دولت، خرید اوراق مشارکت نتایج رضایت بخشی نداشته است. وی با ابراز امیدواری از خوش قولی دولت یازدهم افزود: امیدواریم دولت یازدهم با خوش قولی در قبال تضامینی که برای بهره  اوراق اعلام می کند، بتواند از این فرصت به نحو احسن استفاده کند تا هم بتواند در رونق و شکوفایی بازار سرمایه و هم در پرداخت بدهی های خود  به پیمانکاران موفق عمل کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: انتشار اوراق قرضه و فروش آنها در صورتی می‌تواند حلال مشکلات فعلی دولت و منبع تامین‌کننده اعتبار برای پرداخت بدهی‌های دولت باشد که اوراق دولتی جزوی از ایمن‌ترین و کم ریسک‌ترین ابزارهای مالی برای سرمایه‌گذاران و خریداران به شمار آید و با وجود تضمین‌هایی که دولت برای سرمایه‌گذاران این حوزه می‌دهد، فروش این اوراق به روش مطلوب برای سرمایه‌گذاران و کسانی که منابع اعتباری دارند، تبدیل شود.

    قوامی:
    تاثیر اوراق بر بازار سرمایه با جلب اعتماد مردم
    هادی قوامی عضوناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در زمینه انتشار اوراق از سوی دولت برای تسویه بدهی های خود با طرح این سوال که سال هاست این اوراق در کشور منتشر می شود اما آیا توانسته ایم این اوراق را به فروش برسانیم؟ گفت: در سال های اخیر دولت ها با دید گاه های متفاوتی اقدام به انتشار اوراق می کردند. زمانی دیدگاه دولت این بود که با انتشار اوراق بتواند منابع پروژه های عمرانی را تامین و در بخش تملک دارایی سرمایه آن را صرف کند و زمانی نیز به سبب اینکه نقدینگی جامعه را کنترل کند، اقدام به این امر می کرد تا  این نگرانی را که رشد نقدینگی باعث رشد تورم می شود، از بین ببرد و در شرایطی نیز دولت برای ایجاد تعادل در بازار و فضای کسب و کار و یا کم کردن و جا به جا کردن نقدینگی در بازار اوراق منتشر می کند.
    نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست انتشار اوراق در همه اقتصادها وجود دارد. در اقتصاد کشور ما نیز بوده اما در سنوات گذشته شاهد بوده ایم که  این سیاست موفق عمل نکرده است چرا که مردم اعتماد را هم در بخش بازپرداخت‌ها و هم در بخش نرخ بازدهی آن ندارند و به خاطر همین بیشتر مردم به سبب همین نرخ سود موثری که بانک ها اعلام می کنند در بخش سپرده گذاری به آن سمت تمایل دارند.
    وی افزود: مجلس از رونق معاملات در بازار سرمایه و جذب نقدینگی های عمومی در این بازار حمایت می کند و اگر دولت بتواند اعتماد از دست رفته را باز گرداند، انتشار اوراق می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه و هدایت نقدینگی های سرگردان به سمت تولید داشته باشد.

    جلیلی:
    انتشار اوراق و تاثیر ناچیز آن بر بازار سرمایه
    اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه انتشار اوراق نمی تواند تاثیر بسزایی بر بازار سرمایه بگذارد، گفت: انتشار اوراق کمک می کند تا ظرفیت سازی شود که هم برای دولت (برای اینکه باری از دوش منابع بردارد) و هم برای خلق یک منبع جدید اهمیت دارد و از طرفی با توجه به اینکه  پیمانکاران به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود دچار سختی کار شده اند و بسیاری از پروژه ها به دلیل همین مطالبات یا متوقف شده یا با تاخیر جدی مواجه شده اند، عملا دولت با استفاده از این ابزارمالی می تواند با تعیین نرخ بهره مناسب کششی را ایجاد کند تا پیمانکاران از آن استفاده کنند و بخشی از منابع مورد نیاز خود را تامین کرده و چرخ پروژه های خود را دوباره به حرکت درآورند.
    وی افزود: هر چند انتشار اوراق در جامعه از اقبال خوبی برخوردار نیست و بی انگیزگی در بین مردم جامعه وجود دارد اما اگر این بی اعتمادی از میان برود و خرید این اوراق از سوی مردم با اقبال روبه‌رو شود، نقدینگی در جامعه جمع آوری خواهد شد و قطعا بر بازار سرمایه بی تاثیر نخواهد بود و اگر تهاتر بین دولت و بستانکاران صورت گیرد، بحث دیگری است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو