عصر خودرو

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی:

رقیبی برای فرش تبریز در جهان نمی بینم

عصر بازار- رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: فرش تبریز با برخورداری از کیفیت، زیبایی و سلامت رنگ، رقیبی برای این هنر اصیل ایرانی در جهان سراغ ندارم.

رقیبی برای فرش تبریز در جهان نمی بینم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، غدا هیجاوی اظهار کرد: رنگرزی طبیعی پشم فرش تبریز و هنر و فن بکار رفته در آن طوری است که با آب هم رنگ خود نیز محو و پراکنده نمی شود و این سلامت مواد رنگی فرش تبریز را نسبت به رنگ های شیمیایی به وضوح نشان می دهد.

    وی افزود: تنوع رنگ فرش تبریز نیز از دیگر قابلیت هایی است که این موضوع را به عینه در آزمایشگاه الیاف و رنگرزی دانشکده فرش دانشگاه هنر تبریز مشاهده کردم.
    هیجاوی گفت: بافت فرش با استفاده از آیات قرآنی در دانشکده فرش تبریز از دیگر نکاتی قابل توجهی بود که در هیج جای دنیا مشابه این کارهای هنری وجود ندارد.
    وی با یادآور اینکه دانشکده فرش تبریز تنها دانشکده فرش جهان است اضافه کرد: در برخی از کشورها تنها رشته فرش به عنوان گروه درسی وجود دارد.
    وی افزود: افغانستان و استانبول ترکیه کشورهایی هستند که بافت فرش انجام می دهند ولی به هیچ وجه تنوع، کیفیت و جایگاه فرش ایران را ندارند.
    رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی همچنین با ابراز خوشبینی از اینکه بافت فرش تبریز به صورت سنتی ادامه دارد گفت: با وجود دانشکده فرش تبریز باید طرح ها و نقشه های فرش به شیوه تلفیق سنت و مدرنیته با دنیا ارایه شود چرا که نقش مدرنیته در هنرهای اسلامی از جمله فرش بسیار مهم است و دانشکده فرش تبریز این نقش را به خوبی می تواند ایفا کند.
    وی با اشاره به اینکه شورای جهانی صنایع دستی با برگزاری و سازماندهی برای برگزاری نمایشگاه مختلف صنایع دستی در سطح جهان نسبت به بازاریابی صنایع دستی اقدام می کند، گفت: تبریز به عنوان پایتخت بافت فرش جهان باید با تحرک بیشتر ارتباطات خود را در توسعه رشته دست بافت فرش افزایش دهد.
    هجاوی افزود: تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری 2018 کشورهای اسلامی می تواند ارتباطات خود را با کل منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش دهد.
    هفتمین اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی روز چهارشنبه در تبریز با حضور اعضای شورای جهانی صنایع دستی پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
    علاوه بر اعضای شورای جهانی صنایع دستی، اعضای عضو شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه از کشورهای ایران، کویت، استرالیا، مالزی، عمان، قرقیزستان و هند نیز در هفتمین اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه این شورا در تبریز حضور دارند.
    در نخستین روز این اجلاس نشست داخلی شورا برگزار و در دومین روز / پنجشنبه / نیز همایش صنایع دستی، صلح و خلاقیت برگزار می شود.
    شرکت کنندگان در اجلاس آسیا و اقیانوسیه در چهار روز اقامت در تبریز از بازار فرش مظفریه، دانشگاه هنر اسلامی، کارگاه های قالی بافی تبریز و روستای کندوان بازدید خواهند کرد.
    اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی برای نخستین بار در ایران برگزار می شود و این میزبانی از آثار معرفی شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش است.
    نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی و فرش آذربایجان‌شرقی به منظور حفظ و ارتقای عنوان تبریز، شهر جهانی فرش دستباف از سوی شورای جهانی صنایع دستی با حضور میهمانان داخلی و خارجی حاضر در اجلاس آسیا و اقیانوسیه روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
    در همایش صنایع دستی، صلح و خلاقیت که امروز پنجشنبه در هتل پارس تبریز برگزار می‌شود، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی سخنرانی می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها