عصر خودرو

ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی ایران در ۶ ماه

عصر بازار- مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: از ابتدای سال تا امروز صنعت پتروشیمی کشور قریب به ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته که از این رقم، ۴ میلیارد دلار فروش ارزی هلدینگ بوده است.

ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی ایران در ۶ ماه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، اظهار داشت: هلدینگ خلیج فارس یک سرمایه ملی است و سهام آن متعلق به آحاد مردم جامعه است؛ این شرکت یک شرکت توسعه‌گر است و علی‌رغم اینکه سهام خرد دارد، یک قدرت واحد برای توسعه کشور است.

    وی افزود: هلیدنگ پتروشیمی خلیج فارس ایران در بین 100 شرکت برتر دنیا، رتبه سی‌وهفتم را به خود اختصاص داده بود که اخیرا این رتبه با ارتقای قابل توجه 14 پله‌ای، به رتبه بیست‌وسوم در بین شرکت شرکت برتر دنیا رسیده است.

    علی‌عسگری تصریح کرد: بر اساس گزارش وزیر اقتصاد، از ابتدای سال تا امروز صنعت پتروشیمی کشور قریب به 10 میلیارد دلار ارزآوری داشته که از این رقم، 4 میلیارد دلار فروش ارزی هلدینگ بوده است.

    وی ادامه داد: تناژ تولیدی هلدینگ خلیج فارس در 31 خرداد 1400 به میزان 20 میلیون و 500 هزار تن بوده، که این رقم در 31 خرداد 1401 با رشد 8.2 درصدی به 22.2 میلیون تن رسیده است.

    مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مبلغ فروش تجمعی این هلدینگ را در پایان خرداد سال جاری 307 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با فروش تجمعی 165 هزار میلیارد تومانی پایان خرداد 1400، رشدی 86 درصدی داشته است.

    وی افزود: همچنین سود تلفیقی هلیدنگ از 67.4 هزار میلیارد تومان در پایان خرداد 1400 به 94.8 هزار میلیارد تومان رسیده و رشدی 41 درصدی را ثبت کرده است؛ سود شرکت اصلی نیز از 38.7 هزار میلیارد تومان با رشدی 44 درصدی به 55.8 هزار میلیارد تومان در پایان خرداد امسال رسید.

    علی‌عسگری از رشد 87 درصدی در میزان صادرات محصولات هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و گفت: صادرات هلدینگ در پایان خرداد 1400 به میزان 2.78 میلیارد دلار بوده که این رقم در پایان خرداد امسال به 5.2 میلیارد دلار رسیده؛ همچنین کل فروش هلدینگ از 8.5 میلیارد دلار در پایان خرداد سال گذشته با ثبت رشد 71 درصدی، به 14.5 میلیارد دلار رسید.

    وی ادامه داد: 28 پروژه در دست اجرا داریم که از این تعداد، 12 پروژه عظیم، 8 پروژه بین مجتمعی و 8 پروژه متعلق به پترول است و در مجموع این پروژه‌ها نیازمند 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

    مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پالایشگاه‌گازی ایلام نمی‌تواند نیاز خوراک پتروشیمی ایلام را به طور کامل پوشش دهد، گفت: برای تأمین گاز مورد نیاز پتروشیمی ایلام، در تنگ بیجار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

    وی افزود: همچنین برای تأمین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی بندرامام در میدان مارون خامی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد؛ پتروشیمی بندرامام الان با 30 درصد ظرفیت کار می‌کند و درحالی که می‌تواند 220 هزار بشکه خوراک دریافت کند، امروز 40 تا 50 هزار بشکه دریافت می‌کند.

    برچسب ها