عصر خودرو

ضرورت اتخاذ روش جدید در مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان مورد تاکید قرار گرفت

عصر بازار- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید راه و روش جدیدی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و پاکستان اتخاذ شود.

ضرورت اتخاذ روش جدید در مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان مورد تاکید قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اتاق بازرگانی خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از غلامحسین شافعی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی لاهور در مشهد گزارش داد: سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نویدبخش فصل جدیدی از روابط بین دو کشور است.
    وی افزود: به ‌رغم ظرفیتهای خوب و ویژگیهای مشترک دو کشور از لحاظ دینی و سنتی، تجارت ایران و پاکستان در حجم کوچکی از مبادلات سنتی و قدیمی نظیر برنج، نارنگی و حبوبات باقی‌ مانده است.
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در زمینه سدسازی نیازهای کشور پاکستان برای ایران کاملاً روشن است و همچنین قابلیتهای گسترده بین دو کشور به ‌ویژه شهرسازی، خدمات فنی مهندسی، نساجی و انرژی وجود دارد که تاکنون از این ظرفیتها استفاده نشده است.
    وی صنعت گردشگری به ‌ویژه در زمینه سلامت را از دیگر ظرفیتهای قابل ‌توجه ایران عنوان و بیان کرد: با توجه به اعتقادات دینی مردم پاکستان و علاقه‌مندی آنها به مرقد منور امام رضا(ع) و توسعه قابل‌ توجه پزشکی در ایران قابلیت ویژه در زمینه صنعت گردشگری سلامت فراهم‌ شده اما تاکنون از این ظرفیت استفاده‌نشده است.
    شافعی گفت: پاکستان سومین کشور تولیدکننده شیر در جهان است ولی در زمینه توسعه صنایع لبنی وضعیت مناسبی ندارد اما در مقابل ایران از تجربیات بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است.
    وی افزود: ایجاد تغییر در قراردادهای ترجیحی دو کشور به‌ منظور کاهش حجم قاچاق و رونق تجارت رسمی بین ایران و پاکستان از جمله موارد مهمی است که بخش خصوصی دو کشور باید به آن توجه کنند.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تجارت ایران با پاکستان در سالهای اخیر بهبود یافته بگونه‌ای که طبق آمار در سه سال گذشته مبادلات به میزان 23 درصد افزایش یافته است.
    رئیس اتاق بازرگانی لاهور نیز این اتاق را بزرگترین اتاق بازرگانی پاکستان با 18 هزار عضو معرفی و بیان کرد: در اتاق بازرگانی لاهور توانسته‌ایم کمیته همکارهای مشترک با ایران را ایجاد کنیم.
    سیدمحسن رضا بخاری افزود: تاکنون روابط بین دو کشور سنتی بوده بگونه‌ای که از طرف ایران تنها محصولات پتروشیمی و از سوی پاکستان برنج و انبه مبادله شدده است.
    وی ادامه داد: در روابط بین ایران و پاکستان تجارت غیررسمی توسعه بسیاری دارد ولی اکنون زمان آن رسیده راههای جدیدی در مبادلات دو کشور ایجاد شود.
    رئیس اتاق بازرگانی لاهور گفت: پاکستان در زمینه برق کمبودهایی دارد و به دنبال تولید برق از طریق زغالسنگ است لذا از شرکتهای ایرانی که در زمینه برق فعال هستند دعوت می‌کنیم که به پاکستان بیایند.
    وی افزود: سدسازی نیز از نیازهای پاکستان است و چنانچه شرکتهای ایرانی بتوانند قابلیت خود را در این زمینه نشان دهند فرصت خوبی در اختیار آنان خواهد بود.
    اتاق بازرگانی لاهور که از سال 1923 میلادی فعال شده در گذشته به نام اتاق بازرگانی شبه قاره هند شناخته می شد.
    لاهور مرکز ایالت پنجاب با 10 میلیون نفر جمعیت دومین شهر بزرگ پاکستان پس از کراچی محسوب می‌شود.
    هیات اقتصادی لاهور پاکستان در قالب سفری یک روزه به مشهد پیرامون گسترش همکاریهای مشترک با همتایان ایرانی خود در مشهد دیدار و گفت و گو کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها