عصر خودرو

سهم یک درصدی صادرات فرش دستباف و صنایع دستی در سال ۹۴

عصر بازار- بررسی آمار صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۴ نشان می دهد در بین پنج گروه صادراتی، بخش فرش و صنایع دستی با صدور ۱۲ هزار تن به ارزش ۳۳۳ میلیون دلار، جایگاه آخر را به دست آورد و سهم هشت دهم درصدی را از آن خود ساخت.

سهم یک درصدی صادرات فرش دستباف و صنایع دستی در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، جدول آماری سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد که در سال 1393 مجموع صادرات فرش و صنایع دستی کشور به میزان 18 هزار تن و ارزش 386 میلیون دلار بود.
    مقایسه عملکرد بخش فرش و صنایع دستی در سال گذشته نسبت به 1393، کاهش 30 درصدی را از نظر وزن و افت 14 درصدی را از لحاظ ارزش نشان می دهد.
    بر پایه این جدول، مجموع صادرات غیرنفتی کشور در 12 ماهه 1394 با داشتن وزن 93 میلیون و 520 هزار تن و ارزش 42 میلیارد و 415 میلیون دلار، در همسنجی با عملکرد سال پیش از آن، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب هفت و 16 درصد کاهش یافت.
    در 12 ماهه 1393، ایران 100 میلیون و 758 هزار تن صادرات غیرنفتی به ارزش 50 میلیارد و 561 میلیون دلار داشت.
    بر اساس دسته بندی پنج گانه اقلام صادراتی، در سال 1394 صنعت و پتروشیمی با سهم 71.9 درصد از ارزش صادرات جایگاه نخست را از آن خود ساخت و فرش و صنایع دستی با رقم 333 میلیون دلار و سهم 0.8 درصد در جایگاه آخر (پنجم) قرار گرفت.
    کالاهای صادراتی غیرنفتی را در پنج گروه میعانات گازی، صنعت و پتروشیمی، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و معدن دسته بندی می کنند.
    آمارها نشان می دهد سال 1389 (2010 میلادی) آمریکا پیش از تشدید تحریم ها بزرگ ترین واردکننده فرش ایران بود. در ‏سال 1388 نیز ارزش صادرات فرش از کشور ما به آمریکا حدود 82 میلیون دلار ثبت شد. در واقع آمریکا در آن سال بیش از 16 ‏درصد صادرات فرش ایران را جذب کرد.
    بر پایه خبرهای منتشر شده، نخستین محموله فرش صادراتی ایران به آمریکا پس از رفع تحریم ها بهمن ماه پارسال وارد شهر «لس آنجلس» شد. دست اندرکاران بازار فرش بر این باورند که ایالات متحده آمریکا قادر است سالیانه دست کم 200 میلیون دلار، فرش صادراتی ایران را جذب کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها