عصر خودرو

در صبحانه کاری فعالان بازار سرمایه چه گذشت؟

عصر بازار- امروز سه‌شنبه در هتل استقلال تهران فعالین بازار سرمایه دور هم جمع شدند تا پس از صبحانه کاری در مورد اقتصاد مقاومتی و نقش نهادهای مالی در آن صحبت کنند.

در صبحانه کاری فعالان بازار سرمایه چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست بهروز خدارحمی - دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری – با اشاره به نام‌گذاری سال 1395 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: نگرانی جدی‌ای حاکم شده که باید‌ها و نباید‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟ آیا نتیجه آن تبدیل ایران به جایی مثل کره شمالی است یا تدبیری است که باعث می‌شود اقتصاد ما در مقابل شوک‌ها آسیب کمتری ببیند.

    وی ادامه داد: متاسفانه رویکردی که بعضی از دوستان از اقتصاد مقاومتی تعبیر می‌کنند ادامه‌ پدافند غیرعامل است که اگر این‌طور بود موضوع اقتصاد مقاومتی به آن سازمان واگذار می‌شد، اما باید بگویم نگاه اقتصاد مقاومتی بازتر از این موضوع است.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان این‌که اتکای صرف به خام‌فروشی درست نیست، اظهار کرد: بهتر است از این به بعد به جای واژه جنگ از عبارت رویارویی و کشاکش اقتصادی استفاده کنیم.

    در ادامه‌ی این مراسم فوادیان – یکی از کارگزاران بازار سرمایه – بیان کرد: من می‌دانم که در این نشست با افراد عالم و عاقل طرف هستم پس کوتاه صحبت می‌کنم ریشه اقتصاد مقاومتی از موضوع هسته‌ای و برجام مطرح شد، ولی ما نباید آن را تنها در این موضوع ببینیم. اقتصاد مقاومتی باید در تمام امور لحاظ شود.

    وی تصریح کرد: یکی از گروه‌های سرمایه خودرویی‌ها هستند وقتی مردم کمپین عدم خرید خودرو تشکیل می‌دهند شما فکر می‌کنید ما در مقابل این کمپین مردم چه کنیم؟ ما در مقابل تمام امور از جمله این موضوع باید ایستادگی مقاومتی داشته باشیم.

    فوادیان ادامه داد: ما باید چه اقداماتی در بورس انجام دهیم تا مردم با درآمد متوسط سهم بیشتری در بورس داشته باشند. شهری مثل اصفهان که یک قطب صنعتی است ولی مردم تهران از موضوع صنعتی بودن آن بیشتر نفی می‌برند در مقابل مردم کاشان که جزو استان اصفهان نیز هستند. ما برای این موضوعات باید اقدام و عمل داشته باشیم.

    این کارگزار بازار سرمایه اضافه کرد: به‌طور مثال اگر دولت قرار است به صادرات محصولات ایرانی همچون پسته، زیره، زعفران و فرش کمک کند باید این کمک طوری باشد که فقط صادر‌کننده نفی نبیند و سود آن به کشاورز و فرشباف نیز برسد.

    وی با بیان این‌که در اقتصاد ایران بورس شفاف‌ترین مکان است، گفت: البته باید بگویم که بورس به‌طور نسبی شفاف‌ترین جاست نه 100 درصد. ما باید سعی کنیم که شرکت‌های بیشتری را به بورس بیاوریم.

    فوادیان با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی افزود: ما باید در اقتصاد هم درون‌زا و هم برون‌گرا باشیم این یعنی به دنیا هم نگاه کنیم. مثلا ببینیم که زعفران ما در اسپانیا بسته‌بندی می‌شود و به فروش می‌رسد.

    بُد دیگر فعال بازار سرمایه گفت: اصل در اقتصاد مقاومتی نرخ بهره و بعد از آن نرخ ارز است تا زمانی که ما مشخص نکنیم که سیاست دولت برای نرخ بهره چگونه است، مگر می‌توانیم کالایی که می‌خواهیم تولید کنیم وام با 25 درصد بگیریم. مگر می‌شود که نرخ ارز را ثابت کرد و پوشاک ترکیه وارد مملکت نشود. از طرفی اگر تعرفه بگذاریم قاچاق وارد مملکت می‌شود در نتیجه باید اصل را درست کرد. مگر می‌شود که بازار سرمایه را درست کرد و بهره بالا باشد.

    همچنین محسنی - عضو هیات مدیره سازمان بورس – در ادامه نشست افزود: اقتصاد ما باید به گونه‌ای مقاوم باشد که در مقابل تحریم‌ها مقاوم باشیم. اقتصاد ما به دلیل این‌که وابستگی زیادی به نفت دارد با مشکلات زیادی روبه‌روست. تنوع تولید محصولی اگر داشته باشیم با کوچک‌ترین تحریم اقتصادمان با مشکلی مواجه نمی‌شود. وظیفه‌ی بازار سرمایه تامین مالی صنایع با کوچک‌ترین هزینه ممکن است. بازار سرمایه باید کارایی لازم را داشته باشد. وظیفه بازار سرمایه این است که بررسی کند که کجا مزیت اقتصادی داریم که به آن منابع مالی اختصاص دهد. ازطرفی اوراق بهادار شرکت ما باید به بازارهای بین‌المللی راه بیابد و راه‌های تامین مالی بین‌المللی را یاد بگیرد. ما باید جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم.

    صادق‌الحسینی – مشاور ارشد اتاق بازرگانی – نیز در قسمتی از صحبت‌هایش اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی واژه جدیدی است. مشابه این واژه، واژگان دیگر مانند اقتصاد ریاضتی وجود داشته است، ولی منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، اما مخالفان دولت و برجام آنقدر از این واژه استفاده سیاسی و بی‌ربط کرده‌اند که مفهوم واژه عوض شده است.

    عباس هُشی – عضو هیات مدیره دانشگاه شهید بهشتی و فعال بازار سرمایه – در قسمتی از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی در سال‌های بسیار گذشته هم مطرح شده است و چیز جدیدی نیست، گفت: لطفا نگوییم که اقتصاد مقاومتی یک موضوع جدید است، این‌طور نیست این موضوع در ادامه‌ی سیاست کلی نظام است.

    عسگری - دیگر فعال بازار سرمایه - نیز در مورد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: خوداتکایی به این معنی نیست که در کشور را ببندیم بلکه باید حلقه‌های ارزش آفرینی را در کشور ایجاد کنیم اگر بازار سرمایه نتواند از ابزارهایی که دارد هزینه‌های تامین مالی را کاهش دهد رسالت خود را انجام نداده است. ما باید هزینه‌های تامین مالی را کاهش دهیم.

    غلامحسین دوانی – از فعالان بازار سرمایه – در قسمتی از صحبت‌هایش گفت: چرا باید نرخ سود بانکی را پایین بیاوریم وقتی بازار ما بانک‌محور است. ما اقتصاد دانش‌محور نیستیم، چرا که 10 کشور دانش‌محور هستند. در آمریکا سالی 87 هزار اختراع، در چین 21 هزار اختراع ثبت می‌شود.

    وی با اشاره به صحبت‌های رئیس دولت نهم و دهم در مورد ماجرای انرژی هسته‌ای و اختراع بیان کرد: منظور من از اختراع، اختراع به معنی واقعی کلمه است نه این‌که بگوییم دختری در ایران در زیرزمین انرژی هسته‌ای تولید کرده است.

    دوانی افزود: من بازار سرمایه را مقصر نمی‌دانم، بلکه بسترها را مشکل‌دار می‌دانم. در عراق تعرفه سیمان ایران را 25 درصد بالا برده‌اند ما هم باید چنین کاری انجام دهیم و جنس‌های بنجول چینی را داخل کشور نیاوریم. باید اقتصادی فراهم شود که بانک در جایگاه خود باشد و به عنوان بنگاهدار عمل نکند. ما تا می‌توانیم باید بر طبل تولید داخلی بکوبیم.

    این فعال بازار سرمایه در پایان گفت: ما قبل از انقلاب بانک نداشتیم که بنگاهداری کند و همه بانک‌ها بانکداری می‌کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو