عصر خودرو

فولاد در سربالایی نفس‌گیر

عصر بازار- در هفته گذشته قیمت فولاد در ایران و جهان افزایش یافت. در بحث پیش‌بینی قیمت هر کالایی، هر گونه نبود تعادل در دو سوی عرضه و تقاضا باعث کاهش یا افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

فولاد در سربالایی نفس‌گیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از معدن24، بعد از این پارامتر، معیارهای اثرگذار دیگر ازجمله خروج تعدادی از تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان از صحنه رقابت، افزایش یا کاهش قیمت‌های انرژی و مواد اولیه مانند سنگ‌آهن و کک، افزایش یا کاهش بازدهی و بهره‌وری، افزایش یا کاهش نرخ ارزها، افزایش و کاهش تعرفه‌ها بر واردات و عوارض بر صادرات نیز در تغییر قیمت‌ها موثر است.

    بیشتر فولادسازان بزرگ دنیا ازجمله چین، ژاپن، امریکا، هند، روسیه، کره‌جنوبی و آلمان در سال 2015م به علت نداشتن تقاضا و افت قیمت‌ها یک‌سوم متوسط حاشیه سود سالیان گذشته را داشته‌اند. علاوه بر آن پیش‌بینی‌های سال 2015م برای سال 2016م همچنان رکود و نبود تقاضا را نشان می‌داد که این پیش‌بینی به وقوع پیوسته است. پس فولادسازان ازجمله فولادسازان کوچک باید به‌سرعت واکنش نشان دهند که این واکنش تعطیلی یا اعلام ورشکستگی و جلوگیری از ادامه زیان‌دهی می‌تواند باشد. این اتفاقی است که در چین رخ داده و میزان تولید در کشورهای تولیدکننده بزرگ از جمله چین کاهش پیدا کرده است.

    البته توجه به این نکته ضروری است که تنها کشور چین در مدت کمتر از 15سال به علت وجود تقاضا ظرفیت تولید فولاد خود را 6 برابر کرد پس به همین سرعت هم قدرت کاهش ظرفیت دارد. خبرها از این حکایت دارد که چین هم‌اکنون بیش از 150میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود کاسته است.

    در اینجاست که می‌توان به قانون عرضه و تقاضا برگشت و ادعا کرد کاهش عرضه اثر خود را بر افزایش قیمت‌ها گذاشته است به مفهوم دیگر اینکه تولیدکنندگان بزرگ فولاد دیگر حاضر نشده‌اند فولاد تولیدی خود را به قیمت‌های قبل در اختیار مشتریان قرار دهند. حال سوال بعدی این است که پایداری این قیمت‌های بالا در فولاد تا چه زمانی می‌توانند دوام بیاورد و آیا قیمت‌های فعلی ساختگی، دستکاری شده و مقطعی است؟ برای پاسخ به این پرسش هم باید به بازار مصرف برگشت. آن گونه که از شواهد پیدا است در دنیا هیچ مازاد تقاضایی وجود ندارد و حتی سرانه مصرف فولاد در جهان کاهش یافته است.

    از سوی دیگر همچنان برای فولادسازان خطر افزایش عرضه به وسیله رقبا پس از بهبود نسبی قیمت‌ها وجود دارد و این بازگشت، به معنی تولید مازاد مجدد و کاهش قیمت‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت‌ها در زمان رکود حرکت ماشین فولاد در سربالایی نفس‌گیر و با دنده سنگین است و امکان دارد با فرمان ایستی از سوی دولت‌ها یا مصرف‌کننده‌ها این ماشین دوباره خلاص شده و به سرعت در جای نخست خود برگردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها