عصر خودرو

رئیس انجمن سنگ ایران:

صادرات سنگ‌آهن دیگر توجیه اقتصادی ندارد

عصر بازار-رئیس انجمن سنگ ایران عنوان کرد:در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل قیمت تمام شده سنگ‌آهن بالا رفته و دیگر صادرات آن توجیه اقتصادی ندارد.

صادرات سنگ‌آهن دیگر توجیه اقتصادی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ابوالقاسم شفیعی اظهار کرد: موضوع قیمت تمام شده تولید در معادن بسیار مهم است، چرا که در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل قیمت تمام شده سنگ‌آهن بالا رفته و دیگر صادرات آن توجیه اقتصادی ندارد.

    او افزود: در مقطع کنونی قیمت تمام شده سنگ‌آهن در استرالیا پنج دلار است اما در ایران 14 دلار تمام می‌شود، در صورتی که چنین قیمت تمام شده‌ای اصلا منطقی نیست.

    رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه باید شرایط برای کاهش قیمت تمام شده تولید در معادن فراهم شود، گفت: در وهله اول دولت باید زیرساخت‌های معادن را اصلاح و تقویت کند تا قیمت تمام شده در معادن کاهش پیدا کند. چرا که اقتصاد مقاومتی به معنای کاهش قیمت و کاهش هزینه تولید است و اگر مبنای اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی است باید به این نکات مهم توجه شود.

    او درباره خام‌فروشی مواد معدنی و ارتقای ارزش افزوده در معادن گفت: صنعت گچ ایران در جهان مقام دوم را دارد اما الان می‌بینیم که صنعت ساختمان به شدت در حال تغییر است و موادی که به کار می‌رود نسبت به 15 سال پیش عوض شده و دیگر حتی برخی در و پنجره آلومینیومی، سنگ و کف‌پوش مصرف نمی‌کند. به همین دلیل باید بر اساس گرایشات بازار و مطابق با نیاز بازار تولید کرد.

    شفیعی افزود: بهتر است دولت در تعریف خام‌فروشی بازنگری داشته باشد، چرا که در مقطع کنونی سلیقه مردم در حال تغییر است و الان در صنعت ساختمان استفاده از سنگ‌های مصنوعی، کفپوش‌ها و سرامیک‌ها بیشتر متداول شده است. زیرا این محصولات جدید 80 درصد بازار را گرفته‌اند. برخی از صنایع را دیگر نباید با ابزار تعرفه حمایت و حفظ کرد. چرا که اقتصادی که با عوارض سرپا بماند، بیمار است. سیاست تعرفه برای آغاز یک صنعت مناسب است اما اگر صنعتی به مدت 40 سال بخواهد مورد حمایت قرار گیرد، آینده روشنی در انتظار آن نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها