عصر خودرو

انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج‌فارس تاکید کرد

لزوم عبور از تنگنای بحران

عصر بازار- انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس (GPCA) در جدیدترین اطلاعیه خود توصیه کرده با توجه به افزایش سه برابری ظرفیت تولید از سوی اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) طی بازه سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵، تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در منطقه باید بر بازده زنجیره تامین به منظور حفظ سهم خود در بازار صادرات متمرکز شوند. این اظهار‌نظر با هدف پیگیری از سوی اعضای GCC، پیش از کنفرانس زنجیره تامین که در ماه مه برگزار خواهد شد، اعلام شده است.

لزوم عبور از تنگنای بحران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای  اقتصاد، براساس گزارش این انجمن، میزان محصولات خروجی شیمیایی این منطقه از پلاستیک گرفته تا کود و سایر محصولات، عمدتا به منظور صادرات به بازارهای خارج از کشور مبدأ تولید می‌شوند. طبق آمارهای رسمی موجود؛ طی سال 2015 میلادی، رقمی بالغ بر 70 میلیون و 600 هزار تن معادل 80 درصد از محصولات پتروشیمی تولید شده در این کشورها به بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکا صادر شده است.

    بر اساس این گزارش و به نقل از گالف تایمز، عبدالوهاب آل سعدون، دبیر کل انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس در این خصوص با اشاره به اهمیت برنامه ریزی‌های بیشتر برای بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی منطقه گفت: «تنها طی بیش از یک دهه، صنعت پتروشیمی شورای همکاری خلیج فارس ظرفیت خود را از 38 میلیون تن در سال 2004 میلادی به حدود 142 میلیون و 100 هزار تن در سال 2015 میلادی افزایش داده و همچنین توانسته دامنه صادرات محصولات خود را نیز گسترش دهد. به گفته وی با رقمی حدود 5/ 9 درصد در سال، این رشد تولید در جایگاه دوم قرار دارد که بیشترین میزان آن به چین صادر شده است و در این میان، محصولات متنوع تر و بیشتری در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تولید شده است. به عقیده آل سعدون، با توجه به استمرار روند رو به رشد ظرفیت‌ها و اینکه حدود 40 محصول جدید دیگر از سوی تولید‌کنندگان پتروشیمی عضو شورای همکاری خلیج فارس تا سال 2020 میلادی معرفی شده است، هم‌اکنون به‌شدت این نیاز احساس می‌شود که چگونگی زنجیره تامین باید مجددا بررسی، تنظیم و تدوین شود. وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر شاهد تاثیر مستقیم توسعه محصولات بر زنجیره تامین هستیم که در نهایت به ظهور سبک و سیاق صنعت لجستیک کسب و کار (business-to-business style) در آینده‌ای نزدیک منجر شده که شامل بخش جاده‌ای، حمل‌ونقل‌ دریایی و امکانات و تسهیلات بنادر، با طرح‌های توسعه بیشتر در بخش راه‌آهن می‌شود. لجستیک بخش بسیار مهم و حیاتی هر کسب‌وکاری بوده و به‌عنوان پشتیبان اصلی فرآیندها در سازمان‌های تولیدی و خدماتی نقش مهمی را در موفقیت و یا عدم موفقیت این سازمان‌ها به‌عهده دارد.

    هزینه‌های لجستیک حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. عبدالوهاب آل سعدون در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه زیرساخت‌های جدید و بهبود یافته بنادر در منطقه شورای همکاری خلیج فارس شامل بندر ینبوع (Yanbu)، پروژه بندر جدید قطر (NPP)، بندر جبل علی و نیز بندر خلیفه در امارات متحده عربی می‌شوند، گفت: انتظار می‌رود توسعه بنادر تا پایان سال 2016 میلادی ادامه داشته باشد و در این میان، بندر عظیمی که در نزدیکی منطقه صنعتی مسیعید در قطر قرار داشته و ارزشی بالغ بر 7 میلیارد دلار دارد، طی سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد. این در حالی است که ساخت‌و‌ساز بندر جدید در کویت نیز همچنان ادامه دارد. به عقیده وی،‌ با این حال برخی از چالش‌های جدی در منطقه وجود دارد که باید برای غلبه بر آنها هرچه سریعتر چاره‌ای اندیشیده شود که از آن جمله می‌توان به شرایط اقتصادی کنونی، تراکم بنادر، پروسه‌های پیچیده محلی، تحت توافقنامه زیرساخت سرمایه‌گذاری شده و مذاکرات توقف تجارت آزاد با بلوک‌های بزرگ اقتصادی مانند اتحادیه اروپا اشاره کرد. آل سعدون با تاکید بر اینکه بهبود امکانات لجستیکی که در حصار شرکت‌های پتروشیمی منطقه هستند روند خوبی را در پیش گرفته است، افزود: تولیدکنندگان پتروشیمی منطقه شورای همکاری خلیج فارس باید سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش آموزشی و کارگاه‌های دوجانبه با دانشگاه‌ها و کالج‌های منطقه در راستای پر‌کردن شکاف موجود فعلی بین دانشگاه و صنعت پتروشیمی افزایش دهند تا از این طریق نیروهای متخصص و کارآمد بیشتری به خدمت بخش پتروشیمی درآیند.

    وی ادامه داد: برای حمایت از بازیگران اصلی منطقه‌ای در این برنامه ها، شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است هشتمین کنفرانس زنجیره تامین خود را در دبی برگزار کند. هدف و موضوع اصلی برگزاری این همایش، حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی و ایجاد ارتباط بین زنجیره‌های تامین آنها است.بر اساس این گزارش و به نقل از پلاتس، بخش پتروشیمی شورای همکاری خلیج‌فارس به‌رغم چالش‌های موجود که بر سر راه تولیدکنندگان و فعالان این حوزه قرار دارد، به‌طور پیگیر و جدی در تلاش برای یافتن سازوکارها و راهکارهایی است که از شرایط افتان کنونی فاصله گرفته و به روزهای رشد و رونق خود بازگردد. کاهش قیمت نفت، حقیقت غیر قابل انکاری است که به‌عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در ایجاد روند نزولی فعلی در صنعت پتروشیمی شورای همکاری خلیج‌فارس ایفای نقش می‌کند. یک الگوی تغییر عمده که در حال حاضر در صنعت پتروشیمی در سراسر خاورمیانه مشهود است، اساسا تعریف جدیدی را از توازن قدرت میان بازیگران کلیدی منطقه مطرح می‌کند. امروزه، به‌عنوان یکی از نتایج بروز مجموعه‌ای از اختلالات در روند بازار، تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی در شورای همکاری خلیج‌فارس در معرض خطر از دست دادن توان رقابتی خود هستند که مدت‌ها از آن به‌عنوان برگ برنده استفاده می‌کردند. توصیه اکید این است که به منظور حفظ موقعیت پیشرو بودن خود، شرکت‌های پتروشیمی در منطقه باید دست به اقداماتی جدی، سریع و هدفمند بزنند. حقیقت این است که طی سال‌های اخیر، صنعت پتروشیمی شورای همکاری خلیج فارس تدریجا تحت تاثیر رخدادهای مختلف اقتصادی و سیاسی در اقصی نقاط جهان، دچار افت شده که برخی انتظار آن را از قبل داشتند و برخی نیز آن را دور از ذهن می‌خواندند. آنچه از گزارش‌های رسمی منتشر شده از چندوچون برنامه‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استدلال می‌شود، از تلاش و آمادگی این تولیدکنندگان برای بازگشت به دوران طلایی رونق خبر داده و انتظار می‌رود با وجود شرایط نامساعد بازار جهانی نفت، بتوان از بخش پتروشیمی منطقه GCC توقع خروج از بحران را داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها