عصر خودرو

صندوق بین‌المللی پول:

رشد پساتحریم اقتصاد ایران به اصلاحات داخلی وابسته است

عصر بازار- به اعتقاد صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز رشد اقتصادی خاورمیانه در سال جاری همچنان مثبت خواهد بود. IMF در گزارش تازه خود همچنین تاکید کرده است که میزان رشد بعد از تحریم ایران به شدت به اجرایی‌شدن اصلاحات داخلی بستگی دارد

رشد پساتحریم اقتصاد ایران به اصلاحات داخلی وابسته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، چشم‌انداز رشد برای اکثر صادرکنندگان نفت خاورمیانه نسبت به اکتبر سال گذشته و در میان سقوط ادامه‌دار بازار نفت کاهش داشته است. اما متوسط رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت همچنان با افزایش نسبت به 2 درصد سال 2015، در سال جاری 3 درصد پیش بینی می‌شود.

    این موضوع عمدتا ناشی از افزایش تولید نفت ایران و عراق بوده است. در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، فعالیت اقتصادی آهسته‌تر پیش‌بینی شده است. اقدامات تثبیت مالی بلندپروازانه‌ای نیز در سال جاری اجرایی خواهد شد اما تراز بودجه با توجه به افت شدید قیمت نفت سخت خواهد بود. علاوه بر تلاش‌های قابل‌توجه در خصوص کاهش کسری بودجه، ثبات مالی نیز در میان‌مدت نیاز خواهد بود.

    در گزارش IMF آمده است: بعد از 4 سال رکود، فعالیت اقتصادی در کشورهای واردکننده نفت MENAP نیز تقویت شده که البته تدریجی و نابرابر بوده است. رشد از 3 درصد در بازه زمانی 2011 تا 2014 به 3.75 درصد در سال 2015 رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 17-2016 نیز در همین سطح باقی بماند.

    صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص ایران را در سال 2016 معادل 4 درصد و در سال 2017 برابر با 3.7 درصد پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که این رشد برای کشورهای صادرکننده نفت MENAP به ترتیب 2.9 درصد و 3.1 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین میزان رشد برای کشورهای واردکننده نفت در این منطقه نیز به ترتیب 3.5 و 4.2 درصد برآورد شده است.

    در این گزارش آمده است: اقدامات درآمدی جدید در ایران،‌ عمان و بحرین برای کاهش هزینه‌های دولتی در سال جاری بیشتر شده و به رهایی وابستگی نفتی اقتصاد کشورهای خاورمیانه کمک خواهد کرد. رشد بعد از تحریم ایران به شدت به اجرایی‌شدن اصلاحات داخلی بستگی دارد.

    اما در کشورهای درگیر با جنگ در منطقه نظیر عراق،‌ یمن و لیبی، توسعه و تنوع‌پذیری بیشتر اقتصاد وابسته به بهبود امنیت در این کشورها خواهد بود. میزان کاهش هزینه‌های ایران در سال 2016 بیش از یک درصد افزایش خواهد داشت و قیمت متوسط هر لیتر بنزین در سال 2016 در تمامی کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه زیر 0.5 دلار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها