عصر خودرو

یک دهه رشد صادرات و افت واردات در تجارت ایران و پرتغال

عصر بازار- در یک دهه اخیر ارزش دلاری صادرات ایران به پرتغال تقریبا ۱۷ برابر شده و ارزش دلاری واردات ایران از این کشور حدود یک چهارم کاهش یافته است.

یک دهه رشد صادرات و افت واردات در تجارت ایران و پرتغال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، هیأت تجاری پرتغال شامل چند شرکت و بنگاه اقتصادی و صنعتی از این کشور برای مذاکره درباره تأسیس دفتر تجارت و سرمایه‌گذاری پرتغال در تهران و گسترش همکاری‌های دو کشور به ایران آمده است. اما در حال حاضر تجارت ایران و پرتغال چه وضعیتی دارد؟ در یک دهه اخیر واردات و صادرات این دو کشور چه نوسان‌هایی داشته و عمده کالاهایی که بین دو کشور ایران و پرتغال مبادله می‌شود چیست؟

    ارزش صادرات ایران به پرتغال در یک دهه اخیر حدودا 17 برابر شده است؛ در حالی که ارزش صادرات غیرنفتی ایران به پرتغال در سال 85 معادل هفت میلیون و 762 هزار دلار بوده، در سال 94 به میزانی معادل 128 میلیون و 115 هزار دلار رسیده است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد واردات ایران از پرتغال در این بازه زمانی کاهشی قابل توجه داشته است. ارزش واردات ایران از پرتغال که در سال 85 معادل 24 میلیون و 554 هزار دلار بوده، در سال 94 به حدود یک چهارم کاهش یافته و به میزانی معادل شش میلیون و 618 هزار دلار رسیده است.

    شکل زیر  بر اساس اطلاعات رسمی گمرک از تجارت ایران با پرتغال تهیه شده است.

    ایران و پرتغال چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    محصولاتی از آهن یا فولاد، پلی اتیلن، انگور خشک‌کرده، کوپلیمرهای پروپیلن، کف‌پوش، سنگ‌های مرمر و سنگ‌های تراورتن و ماشین آلات اقلام عمده صادرشده از ایران به پرتغال در سال 94 هستند. در همین بازه زمانی اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور نیز عبارتند از: کابل پیش‌تنیده چندرشته تابیده فولادی، کاغذ مقوا، کلید برای ولتاژ حداکثر 1000 ولت، داروهای حاوی ویتامین، قالب برای کائوچو یا مواد پلاستیکی، فرآورده‌های غذایی و خاک‌های رس کائولینی.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها