عصر خودرو

خطرات و مزایای سیاست جدید تجاری ایران با کشورهای اوراسیا

عصر بازار- فعالان بخش خصوصی تبعات مثبت و منفی تجارت ترجیحی را تشریح می‌کنند.

خطرات و مزایای سیاست جدید تجاری ایران با کشورهای اوراسیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، برقراری تجارت ترجیحی با کشورها از جمله تفاهم‌های تجاری است که برای تسهیل تجارت بین دو یا چند کشور منعقد می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجم اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که ایران درصدد است علاوه بر کشور روسیه، با کشورهای اوراسیا نظیر قزاقستان و بلاروس نیز تجارت ترجیحی برقرار کند.

    اما برقراری تجارت ترجیحی چه آثاری بر صادرات و واردات ایران خواهد داشت؟ تاجران چه دیدگاهی درباره تعرفه‌های ترجیحی دارند؟

    تجارت ترجیحی به صادرات ما کمک می‌کند

    محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران،  در این باره گفت: تجارت ترجیحی به عنوان یک ابزار، یک تیغ دولبه است به این معنی که اگر صادرات ما به کشورها زیاد باشد، تراز تجاری به نفع ما می‌شود، چون تعرفه ترجیحی کاهش تعرفه‌های وارداتی را در پی خواهد داشت و این موضوع برای کشور ما بسیار مهم و کمک‌کننده به صادرات است، چرا که تعرفه‌های ما به دلیل عضو نبودن در سازمان جهانی تجارت به چندین برابر بیشتر از تعرفه‌های رقبای‌ ما است که در این سازمان عضو هستند.

    راه حمایت از تولید مقاوم‌سازی است نه تعرفه بالا
    او درباره تأثیر برقراری تجارت ترجیحی بر واردات اظهار کرد: قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی در کشور ما بالاست و برای حمایت از تولید از ابزار تعرفه استفاده می‌شود. با توجه به اینکه در تعرفه ترجیحی قیمت تعرفه پایین‌تر می‌آید و از آنجا که این توافق‌نامه‌ها باید دوطرفه باشند، با تسهیل واردات، در بعضی مواقع صنایع ما قادر به رقابت نیستند، ولی این موضوع در اصل یک مشکل ساختاری است که ما در تولید داریم. راه حمایت از تولید هم تعرفه نیست، بلکه باید پایه و ریشه تولید مقاوم‌سازی شود تا بتواند در مقابل رقبا ایستادگی کند.

    برای صادرات محصولات کشاورزی باید از تعرفه‌ها بکاهیم

    رضی میری، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران هم  در پاسخ به این پرسش که برقراری تجارت ترجیحی و تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و کشورهایی مانند روسیه بر تجارت ایران چه اثراتی دارد، اظهار کرد: به هر حال اگر ما بخواهیم جایی در تجارت با روسیه داشته باشیم، با تعرفه‌های فعلی وضع چندان خوبی نداریم. لازم است تعرفه‌ها پایین بیاید. من فکر می‌کنم خصوصا برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و با توجه به اینکه مازاد داریم، باید راهکاری بیندیشیم.

     

    تفاوت چین و روسیه چیست؟
    وی تصریح کرد: در زمینه صادرات، اگر ناچار نباشیم برای پایین بردن تعرفه ناچار باشیم حتما در مقابل فروش کالاهایمان، خرید هم داشته باشیم و فقط هر دو طرف تعرفه‌ها را پایین بیاورند، در این صورت ما می‌توانیم اگر کیفیت کالاهای کشورهای مقابل مناسب نباشد یا به کالاهای‌شان نیاز نداشته باشیم، از آنها خرید نکنیم. این بستگی دارد به اینکه ما چه می‌خواهیم کنیم. ما با چین چنین مقرراتی نداریم، ولی مگر کالاهای خوبی از چین وارد می‌کنیم؟ تاجران ما بدترین و بی‌کیفیت‌ترین اجناس را از این کشور می‌خرند، مردم هم می‌خرند. تجارت آزاد است و کاری نمی‌شود کرد. من فکر نمی‌کنم بین چین و روسیه تفاوت چندانی وجود داشته باشد. به طور کلی اگر تفاهم‌نامه ما با این کشورها بر اساس تهاتر نباشد، تجارت ترجیحی می‌تواند مفید باشد و به صادرات ما کمک کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها