عصر خودرو

اویل‌پرایس بررسی کرد

آیا رشد قیمت سنگ‌آهن مقدمه افزایش قیمت نفت است؟

عصر بازار- با توجه به اینکه قیمت کالاهای اساسی در دو سال گذشته با افت مواجه شده، این دوران، زمان سختی برای تحلیلگران بازار کالا و مقامات اقتصادی کشورهای صادرکننده است. اما آیا تغییر مسیر قیمتی برخی کالاها، می‌تواند مقدمه تغییر جهت سایر کالاها هم باشد؟

آیا رشد قیمت سنگ‌آهن مقدمه افزایش قیمت نفت است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، انتظارات برای سقوط قیمت‌ها (به‌خصوص درباره نفت و دیگر منابع انرژی) همچنان در حال افزایش است. با وجود این، اخیرا نقطه روشنی در بازار کالا مشاهده شده است: محدوده قیمت فلزات از پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود فاصله گرفته است. سنگ‌آهن با رشدی نزدیک به 40 درصد از ماه ژانویه تاکنون در صدر میزان رشد کالاهای اساسی قرار دارد.

     

    مدل اصلی
    آیا این رشد برای دیگر کالاها و به طور خاص برای نفت نیز معنای خاصی دارد؟ به نظر می‌رسد پاسخ مثبت باشد. معاملات آتی سنگ‌آهن با تاخیری 7 ماهه در مدلسازی سناریوی قیمت معاملات آتی نفت خام ‌موفق عمل کرده است. رگرسیون آمار ماهانه برای سال‌های 2010 تا 2016 با دقت 76 درصدی تغییرات قیمت نفت را شرح می‌دهد. این در حالی است که برای بازه 2013 تا 2016 این دقت به 91 درصد رسیده است.

    این ارتباط نشان می‌دهد که اگر قیمت سنگ‌آهن در ارتباط با پروژه‌های سرمایه‌گذاری مصوب با مقادیر مشخص فولاد و دیگر فلزات ساختمانی مورد نیاز در نظر گرفته شود. در همین زمان نفت نیز در همان مسیر مصرف می‌شود. به بیان دیگر، مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن میزان رشد عرضه سنگ‌آهن را بیش از نفت پیش‌بینی‌ می‌کنند.

    این موضوع امکان پیش‌بینی قیمت نفت را از طریق آمار اخیر فلزات و محاسبه قیمت نفت برای نیمه دوم سال فراهم می‌کند. بدون شک نتایج چنین رویکردی تنها برای تکمیل مدل‌های عرضه‌ و تقاضا خواهد بود و به دلیل وابستگی شدید نفت به عوامل دیگر باید با احتیاط با آن برخورد کرد. با وجود این، چنین رویکرد ساده‌ای می‌تواند به پیش‌بینی توسعه‌های آینده بازار نفت کمک کند.

    از سپتامبر 2015، قیمت نفت همواره زیر خط رگرسیون بوده است. 5 تا 10 دلار از این اختلاف ناشی از عوامل متعدد تاثیرگذار روی قیمت نفت نظیر نوسانات بازار جهانی، و عوامل سیاسی و اختلالات دیگر بوده است که  اختلاف میان پیش‌بینی از طریق این محاسبات ساده و مدل قیمت نفت ما بر پایه عرضه و تقاضا را شرح می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها