عصر خودرو

واکاوی صنایع سودآور و زیان آور بورسی

عصر بازار: بررسی عملکرد صنایع بورسی در ماه های اخیر نشان می دهد که در این مدت به دلیل در جریان بودن مذاکرات هسته ای و انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات، تعداد صنایع سودآور بورسی افزایش پیدا کرد و تعداد زیان ده های بورسی با کاهش مواجه شد.

واکاوی صنایع سودآور و زیان آور بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نزدیک شدن به ضرب الاجل تعیین شده هسته ای در تیر ماه و انتشار اخبار مثبت از فضای مذاکرات باعث شد تا از خرداد ماه جنب و جوش سهامداران تالار شیشه ای افزایش پیدا کرده و میل آنها به خرید بیشتر شود به طوری که شروع روند صعودی بورس تهران از خرداد ماه باعث شد تا این بازار بعد از مدتها از رخوت و بی حوصلگی خارج شده و با میل سهامداران به خرید و در نهایت رشد قیمت ها و افزایش میانگین بازدهی مواجه شود.

    این اتفاق سبب شد تا در سه ماه اخیر میانگین بازدهی صنایع بورسی افزایش نسبی را تجربه کرده و تعداد صنایع سود ده با رشد قابل توجهی مواجه شود به طوری که عملکرد صنایع بورسی در 3 ماه اخیر نشان می دهد که در این مدت 25 صنعت با بازدهی مثبت مواجه شدند و 12 صنعت در فاز زیان دهی حرکت کردند.

    به این ترتیب سهامداران بورس تهران در حالی در 3 ماه اخیر بازدهی 28 درصدی و زیان 20 درصدی را را با خود به خانه بردند که در این میان صنایعی همچون فلزات اساسی، سیمان، لاستیک، املاک و کاشی و سرامیک، به دلیل رکود حاکم در بخش مسکن و تاخیر اثرگذاری مذاکرات هسته ای در این بخش با بازدهی منفی مواجه شدند.

    علاوه بر این صنعت محصولات چوبی که تنها 2 شرکت در اختیار دارد، بیشترین زیان را نصیب سهامداران خود کرد و با زیان 20 درصدی در صدر جدول گروه های زیان ده بورس قرار گرفت. صنعت لاستیک و پلاستیک با 15 درصد، استخراج سایر معادن با 13.8 درصد، انتشار و چاپ با 12 درصد و فلزات اساسی با 11 درصد از جمله صنایع زیان ده بورس در 3 ماه اخیر محسوب می شوند.

    اما بررسی صنایع سودآور بورسی نشان می دهد که در این مدت صنایعی مانند حمل و نقل که شرکتهایی مانند تایدواتر و کشتیرانی را در دل خود دارد به دلیل تاثیر پذیری از لغو تحریم ها با بیشترین استقبال سهامداران مواجه شد و با کسب بازدهی 28.3 درصدی، بیشترین میزان بازدهی را در میان صنایع بورسی به خود اختصاص داد زیرا انتظار می‌رود پس از گشایش‌های هسته‌ای و اجرایی شدن توافق، حمل و نقلی‌ها شانس بالایی برای بهبود سودآوری داشته باشند.

    بررسی ها نشان می دهد که بعد از صنعت حمل و نقل که در صدر جدول این گروه قرار گرفته است، صنعت سایر ماشین آلات و دستگاه های برقی با 28 درصد، گروه ابزار پزشکی و وسایل ارتباطی با 27 درصد، از دیگر صنایع سودآور بورس در سه ماه اخیر محسوب می شود.

    علاوه بر صنعت حمل و نقل، صنایعی همچون مواد دارویی و قند و شکر از جمله صنایعی بودند که توانستد بازدهی بیشتری نسبت به بازدهی شاخص بورس کسب کنند و در صدر جدول صنایع سودده قرار بگیرند. در این میان صنایعی مطرحی همچون بانکها، خودرویی ها، واسطه گری های مالی و محصولات شیمیایی نتوانستند انتظارات سهامداران خود را محقق کنند و به بازدهی کمتری اکتفا کردند.

    به طوری که صنعت خودرو و ساخت قطعات به عنوان یکی از صنایع مطرح بورس که پیش بینی می شد بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای با استقبال گسترده ای رو به رو شود، به دلیل کمبود تقاضا و همچنین بدهی‌های بالا چندان مورد استقبال سهامداران قرار نگرفت اما امیدواری از آینده روشن این صنعت در زمان اجرایی شدن توافق و انعقاد قرارداد با شرکتهای خارجی باعث شد تا این صنعت در 3 ماه اخیر بازدهی 4.7 درصدی را نصیب همراهان خود کند.

    در این میان بانکها نیز به دلیل مشکلات عدیده ی این صنعت بر خلاف پیش بینی ها با افت تقاضا مواجه شدند و به کسب بازدهی 5 درصدی بعد از چندین ماه رکود پی در پی بسنده کردند.صنعت محصولات شیمیایی نیز که شرکتهای پتروشیمی را در دل خود دارد به دلیل کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر و اثر آن بر سودآوری این شرکتها، به کسب بازدهی 4 درصدی در این مدت رضایت دادند.

    علاوه بر این صنایعی همچون یارانه، منسوجات، خدمات فنی و مهندسی،سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگ)، مواد دارویی، قند و شکر، فرآورده های نفتی و کشاورزی از مهم‌ترین صنایعی هستند که در این مدت با افزایش بازدهی مواجه شدند و بازدهی بیشتری نسبت به شاخص بورس کسب کردند.

    برچسب ها