عصر خودرو

برنامه‌های جدید پرتغالی‌ها برای تجارت با ایران

عصر بازار- هیات اقتصادی از پرتغال متشکل از چند شرکت تجاری این کشور برای شروع همکاری‌ها و تعاملات جدید اقتصادی به ایران آمده‌اند و با فعالان و نمایندگان بخش خصوصی ایران دیدار و گفت و گو کردند.

برنامه‌های جدید پرتغالی‌ها برای تجارت با ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در این سفر مدیرکل امور بین الملل اتاق بازرگانی و صنایع پرتغال و رییس شورای تجارت پرتغال و ایران برای بررسی شرایط همکاری با شرکت های ایرانی در اتاق بازرگانی تهران حضور یافتند تا فرصت‌های جدید همکاری را با یکدیگر را بررسی کنند.

    بر اساس آخرین آمارها، پرتغالی ها از صادرکنندگان محصولات غذایی، کشاورزی، روغن، محصولات شیمیایی، پلاستیک، چرم و پوست، چوب پنبه، خمیر چوب و کاغذ، پارچه، لباس، کفش، انواع ماشین ها، ابزارآلات و وسایل نقلیه به کشورهای مختلف هستند.

    از عمده کشورهای واردکننده از پرتغال می‌توان به اسپانیا، آلمان، آنگولا، انگلیس، هلند و فرانسه اشاره کرد و پرتغالی ها، بیش از هر کشوری از ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و هلند کالا می‌خرند.

    پرتغال دارای یک اقتصاد غالبا خدماتی است و بنا بر گزارش‌ها قریب به 4.61 درصد نیروی کار این کشور در بخش خدمات، 27.7 درصد در بخش صنعت و 10.9 درصد در بخش کشاورزی فعال هستند. سهم هر یک از این بخش ها در تولید ناخالص داخلی نیز به ترتیب 74.5، 22.8 و 2.7 درصد است.

    از سویی پرتغال یک کشور سرمایه‌پذیر است تا سرمایه‌گذار. به لحاظ تجاری، شرکت‌های پرتغالی بطور سنتی بر همکاری با کشورهای پرتغالی زبان، اروپا و آمریکا تمرکز داشته و کمتر به ظرفیت های موجود در سایر مناطق از جمله خاورمیانه توجه داشته اند.

    روابط تجاری ایران و پرتغال بیشتر معطوف به صادرات و واردات مواد معدنی، فلزات و محصولات کشاورزی بوده و عمده اقلام وارداتی ایران از پرتغال، تجهیزات و ابزارآلاتی چون سرسیم، مفتول، بلوک، تور بافته شده، اجزای بدنه سواری، تراکتور و وانت است.

    حجم مبادلات تجاری ایران و پرتغال با توجه به نوسان قیمت نفت طی چند سال گذشته متغیر بوده است. بیشترین محصولات صادراتی ایران به پرتغال نیز شامل انواع محصولات از آهن و فولاد، سیم و کابل، خرمای بی دانه و انگور است.

    طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم صادرات غیرنفتی ایران به پرتغال در سال 1393 معادل 9 میلیون دلار بوده در حالی که در سال 1392 این رقم به 42 میلیارد دلار رسیده بود. تراز بازرگانی ایران و پرتغال که در سال 1392 به 32 میلیون دلار رسیده بود، در سال 1393 به شش میلیون دلار کاهش یافته است.

    اکنون تجار ایرانی و پرتغالی امیدوارند با لغو تحریم ها بتوانند به سطح بهتری از روابط تجاری برسند و به ویژه که یکی از دلایل عدم تحقق اهداف در ارتباطات اقتصادی بین دو کشور تاکنون شناخت اندک تجار و صاحبان صنایع ایران و پرتغال از امکانات، ظرفیت ها و بازار دو کشور بوده است.

    نگاهی به حجم مبادلات تجاری ایران و پرتغال در سال‌های اخیر

    در سال 2008 میزان صادرات ایران به پرتغال 0.2 میلیون دلار و صادرات از این کشور 15 میلیون دلار بوده است. در سال 2009 ایران پنج میلیون دلار به پرتغال صادرات داشته و 29 میلیون دلار نیز از این کشور واردات داشته است.

    در سال 2010 نیز 11.2 میلیون دلار رقم صادرات ایران به پرتغال بوده است و در همین سال ایران 45.6 میلیون دلار از پرتغال واردات داشته است.

    در سال 2011 هم ایران 5.2 میلیون دلار به پرتغال صادرات انجام داده است و در این سال 74 میلیون دلار از این کشور واردات داشته است. در سال 2012 نیز 14 میلیون دلار رقم صادرات ایران به پرتغال بوده و 18 میلیون دلار از این کشور کالا وارد کرده است.

    در سال 2013 ایران 61 میلیون دلار به پرتغال صادرات داشته است و 59 میلیون دلار از پرتغال واردات داشته است تا برای اولین بار در سال‌های اخیر تراز تجاری ایران نسبت به پرتغال مثبت شود.

    در سال 2014 نیز میزان صادرات ایران به پرتغال 41 میلیون دلار بوده و 9 میلیون دلار از این کشور واردات داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها