عصر خودرو

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان:

عرضه جو در بورس دست دلالان را کوتاه می‌کند

عصر بازار- مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان گفت: عرضه جو از طریق بورس موجب کوتاه شدن دست دلال و واسطه، مرتفع شدن بعضی مشکلات دولت و زودتر آماده شدن کشاورزان برای کشت بعد می‌شود.

عرضه جو در بورس دست دلالان را کوتاه می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هادی سلامات اظهار کرد: روز یکشنبه هفته گذشته در جلسه هیات وزیران مصوب شد که در سراسر کشور عرصه ذرت و جو از طریق بورس انجام شود و فروش ذرت از طریق بورس که سال گذشته در خوزستان به عنوان استان پایلوت صورت گرفت، باعث شد تا وزیران برای عرضه این دو محصول در کل کشور از طریق بورس مجاب شوند.

    وی افزود: امسال جو از طریق عرضه فیزیکی به فروش می‌رسد؛ به عبارتی ما به عنوان نماینده جوکاران، محصول را بر اساس استانداردهای کمی و کیفی از قبیل رطوبت دانه‌ای 12 تا 14 درصد، افت مفید حداکثر 8 درصد و سایر موارد دریافت می‌کنیم و به نمایندگی از کشاورز، محصول را وارد تابلوی بورس کرده و به فروش می‌رسانیم و پول محصولات را به حساب کشاورز واریز می‌کنیم.

    سلامات عنوان کرد: قیمت تضمینی خرید جو از سوی دولت 10 هزار و 28 ریال است و در صورتی که قیمت عرضه محصول جو از طریق بورس با قیمت تضمینی تفاوت داشته باشد، با تامین اعتبار توسط دولت این ما به تفاوت نیز به کشاورزان پرداخت می‌شود.

    مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان با بیان این‌که ظاهرا در 6 استان کشور محصول جو کشاورزان از طریق عرضه فیزیکی در بورس به فروش می‌رسد، عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی پیش بینی برداشت جو حدود 140 تا 150 هزار تن است و باید دید که با توجه به سیلاب اخیر این رقم چه تغییری می‌کند.

    وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها، سازمان تعاون روستایی باید به ما انبار می‌داد اما این اقدام انجام نشد و ما در روزهای اخیر 9 انبار در استان را احصاء و تفاهم نامه‌های مربوطه را منعقد کردیم. این 9 انبار به عنوان مراکز خرید ما هستند و سعی می‌کنیم با این 9 مرکز کل استان را پوشش دهیم؛ با این وجود هنوز هم به دنبال انعقاد قرارداد با مراکز دارای انبار و تجهیزات لازم هستیم.

    سلامات با اشاره به ورود 600 تن جو به مراکز خرید طی دو، سه روز گذشته گفت: به علت با تاخیر شروع شدن اقدامات در خصوص خرید جو و اینکه کار جدیدی در فروش جو به شمار می‌رود، به تبع آمار خرید جو در مراکز افزایش می‌یابد و حداکثر 14 مرکز خرید را در استان راه‌اندازی می‌کنیم تا ان شاالله مشکلات حل شود.

    وی اظهار کرد: در روش عرضه فیزیکی باید در هر مرکز خرید حداقل 200 تن جو ذخیره شود تا بتوان آن را وارد تابلوی بورس کرد و فعلا در حال مذاکره با کارگزاران بورس هستیم؛ عرضه محصول از طریق بورس موجب می‌شود تا مانند شرایط محصول ذرت در سال گذشته، کشاورز سریعتر پول خود را به صورت آنی و پس از 48 ساعت دریافت کند. البته سال گذشته گاهی کشاورزان پس از 10 روز پول خود را دریافت می‌کردند که اغلب به دلیل عدم تطابق مشخصات کشاورز با مشخصات شماره حسابی بود که از سوی وی اعلام می‌شد.

    سلامات عرضه از طریق بورس را موجب دریافت سریعتر پول محصولات کشاورزان و مهیا شدن سریعتر برای کشت بعد دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر این اقدام دست واسطه و دلال را کوتاه می‌کند و با توجه به این‌که دولت مشکل نقدینگی دارد تا حدودی مشکلات دولت را مرتفع می‌کند.

    مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان خاطرنشان کرد: ما آماری را از سوی سازمان جهاد کشاورزی دریافت کردیم و این آمار شامل نام و نام خانوادگی هر کشاورز، شهرستان، سطح زیرکشت و پیش‌بینی برداشت محصولات است که بر این اساس افراد را شناسایی می‌کنیم و با توجه به این‌که از قبل این مشخصات در سیستم ثبت شده است، خرید محصول از کشاورز در صورت تطابق اطلاعات صورت می‌گیرد.

    وی افزود: ممکن است محصولی که کشاورزان به مراکز خرید تحویل می‌دهند، وارداتی باشد یا واسطه دلال‌ها به این مراکز مراجعه کنند. به همین دلیل ثبت مشخصات از قبل موجب می‌شود تا این مشکلات بوجود نیاید و زمانی که اطلاعات کشاورز با مشخصات ثبت شده در سیستم همخوانی داشته باشد، محصول موردنظر با رعایت دستورالعمل‌های کمی و کیفی، دریافت و رسیدی به کشاورزان داده می‌شود.

    سلامات خاطرنشان کرد: احتمال این‌که سایر محصولات و حتی مرغ هم در آینده از طریق بورس عرضه شود، وجود دارد و مصوبه هیات وزیران در خصوص عرضه جو و ذرت از طریق بورس قدم بسیار مهمی است و ان شاالله این طرح با موفقیت انجام شود که هم دست دلال کوتاه شود و هم کشاورزان زودتر پول خود را دریافت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها