عصر خودرو

خزر گذرگاه سبز صادرات ایران و روسیه می شود

عصر بازار- دریای خزر به عنوان گذرگاه سبز حمل و نقل محصولات کشاورزی، غذایی و اجناس ایران و روسیه از مسیر بنادر ایرانی تا جمهوری داغستان روسیه بویژه بندر مخاچ قلعه تبدیل خواهد شد.

خزر گذرگاه سبز صادرات ایران و روسیه می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرگئی لِوین معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه نوشت: « کریدور سبز» بین روسیه و ایران تا پایان سال جاری «با ظرفیت کامل بهره برداری خواهد شد».
    بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری داغستان، لِوین افزوده است: ما کارهای زیادی انجام می دهیم تا گوشت تولید شده در روسیه از جمله داغستان هر چه بیشتر در ایران بازار داشته باشد و اطمینان داریم «گذرگاه سبز» دوجانبه برای اقتصاد روسیه، داغستان و ایران سودآور خواهد بود».
    اواخر فوریه سال جاری مذاکراتی بین روسیه و ایران انجام شد که مطابق با نتایج آن جمهوری داغستان می تواند کریدور اصلی حمل و نقل بین دو کشور شود و این گذرگاه برای حمل و نقل محصولات کشاورزی و اجناس عمدتا از راه دریایی- بنادر روسیه در دریای خزر- در نظر گرفته خواهد شد.
    به گفته معاون وزیر کشاورزی روسیه، بندر تجاری مخاچ قلعه داغستان باید «نقطه اتکا و دروازه های ورودی» محصولات کشاورزی ایران به خاک روسیه و نقطه صادرات تولیدات روسی به ایران باشد.
    سرگی لیسوفسکی معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور سیاست کشاورزی، محصولات غذایی و مدیریت محیط زیست نیز در این باره اعلام کرده است: به هر شکل ممکن و در سطح قانونی از این پروژه حمایت خواهیم کرد. هم اکنون اهمیت مخاچ قلعه به عنوان گذرگاه حمل و نقل اجناس و کالا از ایران و همچنین هند مورد ارزیابی عالی قرار نگرفته است.
    معاون وزیر کشاورزی روسیه هم تاکید کرده است: گردش کالا بین دو کشور افزایش خواهد یافت و بنادر به صورت متقابل می توانند به طراحی سامانه حمل و نقل در این زمینه بپردازند و بندر مخاچ قلعه برای این کار پیشنهاد می شود. همکاری ها با بنادر ایران باید فشرده تر و خط تندرو کشتیرانی بین داغستان و ایران برقرار شود.
    وی گفت: امکانات بندر مخاچ قلعه بی نظیر است و کارها باید در کوتاه ترین زمان انجام شود. هم اکنون حجم صادرات غله روسیه دو میلیون و 300 هزار تن در سال می باشد که سهم داغستان کمتر از 15 درصد است. ایران خریدار اصلی غله روسی است و سپس قصد داریم صادرات گوشت برای بازار ایران را سازماندهی کنیم.
    مطابق اطلاعات وزارت صنایع و تجارت داغستان، ایران شریک تجاری اصلی این جمهوری است. گردش کالا از ژانویه تا نوامبر سال 2015 میلادی 72 میلیون و 700 هزار دلار بودکه 63 میلیون و 750 هزار دلار آن واردات است.
    ایران و روسیه در دوره جدید توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی در نظر دارند، ارزش مبادلات در این بخش را از سالانه حدود دو میلیارد دلار کنونی در آینده ای نزدیک به حدود 10 میلیارد دلار در هر سال برسانند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها