عصر خودرو

یک فعال اقتصادی:

راه اقتصاد مقاومتی از توسعه صادرات می گذرد

عصر بازار- عضو هیات مدیره شرکت صادرات خدمات و تجهیزات آب و برق ایران (صانیر) گفت: راه تحقق اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد کشور از توسعه صادرات و برداشتن موانع پیشروی آن می گذرد.

راه اقتصاد مقاومتی از توسعه صادرات می گذرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفته است.
    در همین پیوند، عضو هیات مدیره شرکت صادرات خدمات و تجهیزات آب و برق ایران (صانیر)  گفت: اتکا به عوامل و منابع داخلی، استقلال نسبی از مشکلات عمدی و غیرعمدی بیرونی و نوسان ها، حفظ شرایط اقتصادی و دستیابی به رشد، همه مفاهیمی است که از اقتصاد مقاومتی استنباط می شود.
    «امیر انوری» تاکید کرد بخش صادرات با قابلیت ها و ظرفیت های موجود و رشد و توسعه ای که بویژه در سال های تحریم داشته است، می تواند تراز اقتصاد کشور را متوازن نگه داشته و به مقاوم سازی آن کمک کند.
    این فعال اقتصادی گفت: مطابق آمارهای موجود، وزارت نیرو تا پایان سال 1394 افزون بر 250 هزار میلیارد ریال بدهی داشته که نیمی از آن به سیستم بانکی و نیمی دیگر به پیمانکاران است.
    وی ادامه داد: این بدهی ها و ناتوانی در پرداخت آنها، به تضعیف سیستم پیمانکاری کشور در سال های گذشته منجر شده است.
    انوری اضافه کرد: بودجه عمومی کشور نیز تحت تاثیر کاهش قیمت نفت با کاهش روبروست و تزریق یکباره آن نیز تورم زیادی به اقتصاد تحمیل می کند.
    وی گفت: حتی تسویه بدهی ها نیز نمی تواند به رشدهای مورد نظر در برنامه ریزی های اقتصادی بینجامد و اگر خواهان رشدیم، باید پول و سایر شرایط لازم آن را فراهم کنیم.
    این عضو هیات مدیره شرکت صانیر تصریح کرد: راهکار رفع مشکلات کنونی اقتصادی و دستیابی به رشد، توجه هر چه بیشتر به بخش صادرات بویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی است که در سال های گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده اند.
    وی اضافه کرد: صانیر به همراه چند شرکت دیگر ایرانی، در سال 2015 میلادی با حضور در مناقصه های متعدد در کشور عراق موفق به دستیابی به نزدیک یک میلیارد دلار کار در این کشور شدند که افزایش اشتغال، فعال سازی بسیاری شرکت ها و کارخانه های کشور و ارزآوری را به دنبال خواهد داشت.
    این فعال اقتصادی یادآوری کرد: امروز صنعت برق کشور به بیش از 95 درصد خودکفایی دست یافته و جزء 20 کشور برتر جهان در این عرصه شده است و امکان صادرات خدمات و تجهیزات مختلف را دارد.

    ** لزوم حمایت سیاسی از فعالان اقتصادی
    عضو هیات مدیره شرکت صادرات خدمات و تجهیزات آب و برق ایران گفت: افغانستان، عراق، پاکستان، کشورهای آفریقا و جنوب آسیا که بیشتر آنها در حال توسعه اند، مبرم به خدمات و تجهیزات آب و برق نیاز دارند و شرکت های ایرانی از توانمندی کافی برای حضور در این کشورها برخوردارند.
    وی برای نمونه به ساخت نخستین نیروگاه پس از حکومت صدام حسین (رئیس جمهوری معدوم عراق) در شهرک «الصدر» این کشور به دست صانیر اشاره کرد که همه تجهیزات آن ایرانی بود.
    این فعال اقتصادی یادآوری کرد: این شرکت و بسیاری شرکت های دیگر ایرانی به فعالیت در شرایط تحریم موفق شدند؛ در حالی که حتی امکان انتقال یک دلار نیز وجود نداشت و امروز امید داریم با تحلیل صحیح از فعالیت های صادرکنندگان و اطلاع رسانی شایسته، اقدامی اساسی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور انجام شود.
    انوری اضافه کرد: تحقق این مهم به حمایت های سیاسی و اقتصادی مسئولان کشور نیازمند است؛ برای نمونه نخست وزیر ترکیه هنگام حضور در کشورهای مختلف به منظور رایزنی های سیاسی، همواره یک گروه 200 تا 300 نفری از فعالان اقتصادی را با خود می برد و پیگیر فعالیت های آنهاست اما در این زمینه در کشور ضعف داریم.
    وی افزود: تقویت صادرات، وابستگی به نفت در بودجه و اقتصاد را کم می کند و مشکلات اقتصادی را کاهش می دهد؛ همچنین با ایجاد قابلیت ارزآوری بالا، گردش نقدینگی در کشور بیش از پیش میسر می شود و بسیاری پیمانکاران سرپا می مانند و اشتغالزایی بیشتر می شود.
    انوری تصریح کرد: راه مقاوم کردن اقتصاد در شرایط کنونی، نه خام فروشی و نفت فروشی بلکه صادرات کالاها، خدمات و تجهیزات برخوردار از ارزش افزوده بالا، برداشتن موانع صادراتی و توجه به ملزومات و نیازهای آن است و صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق از مهمترین آنهاست.
    در شرایط اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، شرکت صانیر موفق شد بتازگی برق رسانی به یک هزار روستای سریلانکایی را با بکارگیری تجهیزات ایرانی به پایان رساند.
    صانیر اینک برای اجرای 18 پروژه در 13 کشور جهان حضور دارد و تاکنون در 25 کشور جهان بیش از 200 پروژه انجام داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها