عصر خودرو

فعالان بازار سرمایه بررسی کردند:

بیم و امید ورود سرمایه‌های خرد به بورس

عصر بازار: به گفته برخی از مدیران معاملاتی کارگزاری، ورود سرمایه خرد به بازار سهام، اکنون به نفع سرمایه‌گذاران است و سود خوبی تا سال آینده نصیب سهامداران می‌کند.

بیم و امید ورود سرمایه‌های خرد به بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار سرمایه و به خصوص بورس اوراق بهادار،در این روزهای پس از توافق هسته، به علت صحبت‌هایی که در سطح جامعه، درخصوص سوددهی و آغاز دوران رونق این بازار، به کثرت شنیده می‌شود، تبدیل به محل مناسبی برای ورود سرمایه شده‌است.

    در میان عده ای نیز وجود دارند، که به عنوان سرمایه گذار کلان شناخته نمی‌شوند، اما در صورت وارد کردن سرمایه‌های خرد، نه تنها می‌توانند به سود مناسبی دست پیدا کنند، بلکه می‌توانند اندکی از بار کمبود نقدینگی در این بازار را سبک کنند.

    به همین علت در گفت‌و‌گو با چند مدیر معاملاتی، مشاوره‌هایی برای ورود سرمایه خرد زیر 10 میلیون تومان در بورس اوراق بهادار گرفته‌ شده است.

    سرمایه غیر ضروری وارد شود
    امیرمحمد خدیوی، مدیر معاملات کارگزاری تدبیرگر سرمایه در این باره گفت: اگر کسی می‌خواهد در این برهه زمانی، ‌سرمایه‌ای وارد بورس کند، ‌توصیه اولم این خواهد بود که پولی را وارد کند که برای زندگیش ضروری نیست و توان پذیرش ریسک دارد.

    او افزود: در شرایط فعلی بازار سرمایه،‌ اولویت خرید با سهم‌هایی است که طرح‌های توسعه‌ای داشته‌باشند. از این رو گروه حمل و نقل،‌ لیزینگ و پتروشیمی‌هایی که زیر قیمت هستند و طرح توسعه دارند،‌ توصیه می‌ شود. به طور مثال می‌توان از سهم‌هایی مثل«شپدیس» و «حسینا» نام برد.

    خدیوی خاطرنشان کرد: خرید سهام صندوق‌هایی که مدیریت دلسوز دارند و سبدگردانی آن‌ها برای بهبود وضعیت سبد سهام سهامداران انجام می‌شود و نه سبد سهام مدیریت،‌ نیز می‌تواند در بدو ورود افراد تازه وارد به بازار، مفید باشد. به هر حال چه به صورت صندوق و چه به صورت مستقیم از کانال سهام وارد بشوند،‌ داشتن چند سهام و به عبارتی سبد سهام،‌ بهتر ار داشتن تک سهم است.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین وقت برای ورود به بازار، روزهای منفی بازار است. همچنین سهامداران باید برای خود هدف تعیین کنند و پس از گرفتن سود 10 تا 12 درصد،‌ از سهم خارج شوند. زیرا اگر در یک سهم،‌وارد فاز ضرردهی بشوند،‌ خروج از ضرر بسیار سخت خواهد بود و سهامدار را درگیر می‌کند.

    او در خصوص مزیت خرید سهم یا اوراق مشارکت گفت:‌ اگر کسی می‌خواهد اوراق مشارکت بخرد،‌ بهتر است سرمایه‌اش را وارد بانک کند. زیرا در نهایت سودی که پس از یک سال به دست می‌آید، ‌تقریبا برابر است.

    سود بازار سهام تا مرداد سال آینده احتمالا به 35 درصد می‌رسد
    ویدا اسکندرنژاد،‌ مدیرمعاملات کارگزاری بانک خاورمیانه درباره ورود سهامداران خرد در این مقطع زمانی گفت: در حال حاضر افق بازار سرمایه مثبت است، ‌به همین دلیل خرید سهم را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کنم.

    او افزود: در حال حاضر خرید سهام گروه بانکی و خودرویی،‌مزیت نسبی به همراه دارد. البته بهتر است که سبد سهام داشته‌باشند و با سرمایه کمتر از 10 میلیون تومان،‌ داشتن 3 تا 4 سهم منطقی است.

    اسکندرنژاد خاطرنشان کرد: بررسی حرکت بازار سهام نشان می‌دهد امکان بازدهی 30 تا 35 درصدی این بازار تا مرداد سال آینده وجود دارد.

    تک سهم بودن، آفت سهامداری
    کامل ابراهیمیان،‌ مدیر معاملات کارگزاری بانک توسعه صادرات در خصوص مشاوره برای ورود سرمایه خرد به بازار سهام گفت: اگر فردی اکنون بخواهد وارد بازار بشود،‌ او را تشویق می‌کنم. پیشنهاد من برای ورود آماتورها استفاده از صندوق های سرمایه‌گذاری است. پس از چند ماه،‌می‌توانند با شناخت نسبی از بازار، به طور مستقیم وارد خرید و فروش سهام شوند. در حال حاضر سهامی که از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند،‌ بهترین سهام برای ورود به بازار هستند و از این جمله می‌توان به گروه بانکی ،‌بعضی از سهام گروه خودرویی،‌ برق و تجهیزات و لیزینگی‌ها اشاره کرد.

    او افزود: به کسانی که می خواهند وارد بورس شوند و حتی حضور دارند توصیه می‌کنم هیچگاه تک سهم نباشند. با سرمایه حدود 10 میلیون تومان داشتن 3 تا 4 سهم توصیه می‌‌شود.

    ابراهیمیان خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا ورود به بورس در مرداد امسال،‌ تا مرداد سال 1395،‌بیش از یک و نیم برابر سود بانکی نصیب سرمایه گذاران می‌کند.

    برچسب ها