عصر خودرو

روش ممیزی نمی‌تواند شفافیت ایجاد کند

سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی جلوی فرار مالیاتی را می‌گیرد

عصر بازار- کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه روش ممیز مالیاتی نمی‌تواند فرار مالیاتی را کشف و شفافیت ایجاد کند، گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها مانع فرار مالیاتی می‌شود.

سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی جلوی فرار مالیاتی را می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، «احمد صالحی»  با بیان اینکه سیستم مودی محور جلوی فرار مالیاتی را می‌گیرد، اظهار کرد: نظام مالیاتی 2 کارکرد دارد. بعضی‌ها فکر می‌کنند تنها کارکرد مالیات این است که بودجه دولت را تأمین کند، ضمن اینکه این مهم‌ترین کارکرد است که در همه کشورهای دنیا از مالیات بودجه تهیه می‌شود.

    وی با بیان اینکه نسبت مالیات بر ناخالص داخلی در ایران زیر 10 درصد و در کشورهای دیگر 25 درصد است، افزود: متاسفانه کسری بزرگ بودجه با چاپ پول رفع می‌شود که این امر نیز منجر به تورم و کوچک شدن سفره‌های طبقه پایین جامعه خواهد شد.

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در نظام جامع مالیاتی توسعه یافته، هرزمان که بودجه دولت با مالیات تأمین می‌شود، از چاپ پول جلوگیری می‌کند که در همه جای دنیا بودجه و درآمد دنیا مطلق از منبع درآمدی مالیات است.

    صالحی یکی دیگر از کارکردهای مالیات را حرکت جامعه به سمت عدالت‌محوری عنوان کرد و گفت: با ایجاد تورم، از سفره فقیرترین افراد جامعه زده می‌شود و به جیب غنی‌ترین افراد می‌رسد. تورم باعث می‌شود دارایی‌ها چند برابر و فاصله بین غنی و فقیر زیاد شود.

    روش ممیز مالیاتی نمی‌تواند فرار مالیاتی را کشف ایجاد کند

    وی با بیان اینکه نظام جامع مالیاتی توسعه یافته از قله‌ها می‌تراشد و به دره‌های می‌ریزد، گفت: با دریافت درست مالیات، شاهد کاهش فاصله طبقاتی در جامعه خواهیم بود.

    این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه روش ممیز مالیاتی نمی‌تواند فرار مالیاتی را کشف و شفافیت ایجاد کند، اضافه کرد: نظام مالیاتی ما ممیز محور است، یعنی ممیز مالیات در بنگاه اقتصادی و یا شرکت باشد و بر اساس اسناد، حساب و کتاب با روش‌هایی بدلی مالیات دریافتی را محاسبه می‌کند که این امر باعث می‌شود تا نصف افراد جامعه مالیات ندهند.

    صالحی گفت: نظام جامع مالیاتی باید مودی محور باشد، یعنی مردم به‌عنوان مودیان مالیاتی، درآمدهای خود را افشا می‌کنند، نه اینکه کارمندان آن را کشف کنند؛ در همین راستا نظام مالیاتی را مردم باید نظارت کنند.

    وی با بیان اینکه تمام حساب‌های بانکی متصل به سامانه مالیاتی متصل شود، افزود: باید نسبت به همه افراد جامعه قانون مالیاتی اجرا شود، این در حالی است که اظهارنامه مالیاتی را فقط شرکت‌ها موظف هستند، ارائه دهند.

    نظام مالیاتی باید هوشمند و داده‌محور باشد

    کارشناس اقتصادی اضافه کرد: وقتی تمام تراکنش‌های بانکی مورد بررسی قرار گیرد و حساب‌ها به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم‌بندی شود، از این طریق تمام سلول‌های یک جامعه به سامانه مالیاتی متصل می‌شوند و فرارهای مالیاتی از بین می‌رود.

    صالحی خاطرنشان کرد: حساب بانکی مدنی به‌اندازه مخارج یک خانوار مورد محاسبه قرار می‌گیرد و حساب‌های تجاری به دادوستدها اختصاص می‌یابد.

    وی با تاکید بر اینکه همه افراد دوست دارند درآمدهای خود را کم اظهار کنند، بیان کرد: در جامعه افراد سعی دارند تا هزینه‌ها را بیشتر اظهار کنند و درآمدها را افشا نکنند.بنابراین نمی‌توان جامعه 85 میلیون‌نفری را با 5 میلیون مودی مالیاتی اداره کرد؛ ازاین‌رو نظام مالیاتی باید هوشمند و داده‌محور باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو