عصر خودرو

هدفگذاری دولت برای افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در سال ۹۵

عصر بازار- دولت یازدهم درصدد است با بهره برداری از پنج فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، ضمن آنکه روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز در کشور اضافه کند، فاصله کشورمان با قطر در برداشت از این میدان مشترک را نیز کاهش دهد.

هدفگذاری دولت برای افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، با توسعه فازهای پارس جنوبی و بهره برداری از آنها، ضمن افزایش سهم این میدان گازی در سبد گازی کشور، فاصله کشورمان با قطر در برداشت از این میدان مشترک کاهش یافته است.
    اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در دولت یازهم سبب تسریع در روند اجرای پروژه های در دست اجرا در میدان عظیم گازی پارس جنوبی شد. به طور میانگین در سال گذشته بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید شد که بخش اصلی آن به پارس جنوبی تعلق دارد.
    بر اساس تصمیم وزارت نفت در سال 1392، پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 که نسبت به سایر فازها پیشرفت بیشتری داشتند در اولویت اصلی و سایر فازها در اولویت بعدی قرار گرفتند.
    با توجه به راه اندازی فاز 12 در اواخر سال 1393و بهره بردازی از فازهای 15 و 16 در سال گذشته، وزارت نفت دوباره اقدم به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی کرده و بر این اساس، فازهای 17 و18، ١٩، ٢١و 20 را در اولویت کاری قرار داده است.
    علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره آخرین وضعیت توسعه فازهای اولویت دار پارس جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ،امسال بیش از 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک اضافه می‌شود.
    وی با بیان اینکه فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢۰ و ٢١ پارس جنوبی در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند، افزود: تولید گاز از این میدان در سال گذشته نیز با افزایش ١٥ درصدی نسبت به سال 13٩٣ به 130 میلیارد مترمکعب رسید.
    وی اضافه کرد: توسعه میدان گازی پارس جنوبی نمونه کامل تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است که وزارت نفت با وجود همه محدودیت های مالی، توانسته است به این وعده خود جامه عمل بپوشاند.
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: بخش پالایشگاهی فازهای ١٧ و ١٨ اکنون کامل شده اما سکوهای این فازها با سکوهای فاز ١٤ جایگزین شده است، بنابراین بخش پایه‌های مشعل و خطوط میان فازی باید کامل شود.
    شعبانپور یادآورشد: اگر تعهداتمان در برداشت گاز از این میدان مشترک عملی شود، فاصله ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.
    میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان است که با داشتن 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، حدود ١٩ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. این میدان گازی علاوه بر ذخایر عظیم گاز طبیعی، حدود ١٦ میلیارد بشکه میعانات گازی استحصال پذیر، نفت و مقادیر زیادی هلیوم دارد.
    این میدان گازی در عمق بیش از سه هزار متری از بستر خلیج فارس و در محوطه ای به وسعت ٩ هزار و 700 کیلومتر مربع واقع شده است. حدود سه هزار و 700 کیلومتر مربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و حدود 6 هزار کیلومتر مربع دیگر در آب های قطر واقع شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها