عصر خودرو

مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید پیش‌بینی کرد

انتظار بازاری متعادل؛ بدون در نظر گرفتن اخبار بین المللی

عصر بازار- در هفته پیش رو انتظار می‌رود در صورت عدم مخابره پالسی در حوزه بین‌المللی بازار در شرایط متعادل و بدون تغییر روند به حرکت خود ادامه دهد.

انتظار بازاری متعادل؛ بدون در نظر گرفتن اخبار بین المللی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازارسرمایه (سنا)؛ مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید گفت: بلاتکلیفی در حوزه سیاست‌های خارجی مدت‌ها است بر سر بازارسرمایه سایه افکنده است. همچنین بازارهای مالی در بعضی از مواقع، دارای روند نیستند یا اصطلاحا بدون روند (Trendless) هستند که این روزهای بازارسرمایه بدین صورت است و شاخص بین اعداد 1,500,000 تا 1,600,000 در حال نوسان است.

    ابراهیم سماوی افزود: باتوجه به افزایش تورم محسوس در فصل بهار، رشد نرخ آزاد دلار تا محدوده 32 هزار تومان و افزایش میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران به 40 میلیون تومان نشان از افزایش انتظارات تورمی دارد؛ از این‌رو باتوجه به ویژگی سپر ضدتورمی بازارسرمایه نگرانی در مورد ریزش یا رکود شدید آن در میان مدت وجود ندارد؛ از طرفی دیگر با توجه به اینکه P/E ttm بازار در محدوده میانگین تاریخی 7 است. به صورت کلی حبابی در بازار وجود ندارد و P/E آینده نگر در محدوده 5 تا6 به صورت متوسط برآورد می شود که با دید تحلیل بنیادی بازار ارزنده است.

    مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید بیان کرد: در کوتاه مدت بازار بیش از پیش متاثر از اخبار حرکت می‌کند و هفته گذشته با اخبار مبنی بر از سرگیری مذاکرات برجام به صورت غیرمستقیم در قطر، صنایع موسوم به صنایع برجامی (خودرویی، حمل و نقل و بانکی) رشد قیمتی داشتند. همچنین در آخر هفته گذشته، انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا توئیتی کرد که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده بدون پیشرفت بود تا فرجام برجام بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام سر کند. از این رو انتظار می‌رود صنایع نام برده رشد خود را به بازار پس دهند.

    به گفته وی در میان مدت اگر تکلیف برجام مشخص شود، در صورت توافق در ابتدا صنایع برجامی، سپس صنایع ریالی و در انتها صنایع دلاری به دلیل کاهش هزینه صادرات، رشد خواهند کرد؛ و اما در صورتی که توافق برجام رخ ندهد و دولت قصد داشته باشد با استفاده از کنترل دستوری قیمت‌ها، بر تورم افسارگسیخته فعلی مستولی شود، صنایع ریالی همچون دارویی، غذایی، زراعی، لاستیک و دامپروی با کاهش سود و یا حتی افزایش زیان همراه خواهند شد؛ در این سناریو با توجه به رشد نرخ فروش صنایع دلاری همچون فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، پتروشیمی به صورت ویژه اوره‌ای پتانسیل رشد خواهند داشت.

    این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: صنعت پالایشی با توجه به ادامه بحران اوکراین و در صورتی که دنیا به سمت رکود تورمی ناشی از سیاست‌های انقباضی شدید فدرال رزرو نرود، کرک اسپرد (تفاوت قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده) خود را حفظ خواهد کرد که نشان از ارزندگی در محدوده‌های فعلی دارد؛ به صورت کلی در هفته پیش رو انتظار می‌رود در صورت عدم مخابره پالسی در حوزه بین‌المللی بازار در شرایط متعادل و بدون تغییر روند به حرکت خود ادامه دهد.

    برچسب ها