عصر خودرو

کاهش ۳۹ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به روسیه

عصر بازار- آمارهای تجاری سال گذشته از کاهش ۲۶ درصدی صادرات به کشورهای حوزه CIS خبر می‌دهد و در این بین نکته قابل تامل، کاهش ۳۹ درصدی صادرات به روسیه است.

کاهش ۳۹ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آنچه ارقام تجاری ثبت شده تا پایان سال 1394 به ما نشان می‌دهد، صادرات محصولات ایرانی به هشت کشور از کشورهای مشترک المنافع شمال آسیا (CIS) که با ایران تبادلات تجاری دارند، 370 میلیون دلار نسبت به سال قبل خود کاهش داشته است.

    این کشورها که شامل روسیه، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان، بلاروس، قزقیزستان، ارمنستان و قزاقستان می‌شود، در سال گذشته 1.06 میلیارد دلار کالای ایرانی خریدند و این در حالی است که این رقم در سال 1393 معادل 1.42 میلیارد دلار بود.

    این آمار در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به ملاقات ها و توافقات تجاری که بین تجار و مسئولان کشورهای حوزه CIS و ایران در سراسر سال قبل صورت گرفت آمار،دلگرم‌کننده‌تر باشد که در این بین نکته قابل توجه، کاهش 39 درصدی صادرات به روسیه است.

    با توجه به وضعیت روابط سیاسی در منطقه و تیرگی روابط روسیه با ترکیه صحبت از جایگزینی ایران به عنوان تامین کننده محصولات کشاورزی به جای ترکیه در میان بود، در حالی که اولین کالای صادراتی ایران به روسیه به لحاظ ارزشی «خیار و خیارترشی، تازه یا سردکرده» به ارزش 20.9 میلیون دلار در سال گذشته بود، محصولات کشاورزی هشت گروه کالایی صادراتی ایران را در بین 10 قلم صادراتی اول به روسیه با مجموع ارزش آنها کمتر از 70 میلیون دلار تشکیل می‌دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها