عصر خودرو

کاهش واردات کدام کالاها تراز تجاری کشور را مثبت کرد؟

عصر بازار- برخی تحلیلگران معتقدند که تراز تجاری مثبت صرفا به خاطر کاهش واردات ایجاد شده است و به همین دلیل چندان حائز اهمیت نیست.

کاهش واردات کدام کالاها تراز تجاری کشور را مثبت کرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مثبت شدن تراز تجارت خارجی ایران در سال گذشته با اینکه برای اولین بار طی بیش از سه دهه اتفاق افتاد، برخی تحلیل ها آن را به عنوان یک عامل مثبت ارزیابی نمی‌کنند، چنانکه حتی بعضا به عنوان نشانه رکود در تولید هم از آن نام برده می‌شود.

    در همین خصوص در این گزارش به بررسی آماری و مقایسه ای واردات کالا در دو سال گذشته پرداخته شده است که نشان می‌دهد واردات در سال گذشته با این که به اندازه بیش از 100 قلم کالا تنوع بیشتری نسبت به سال قبل خود داشته است، نزدیک به 12 میلیارد و 80 میلیون دلار کاهش را نسبت به سال 1393 تجربه کرده است.

    در این میان شش گروه کالایی کاهش واردات داشته‌اند که غلات به صورت دانه به جز گندم با 1.56 میلیارد دلار کاهش واردات یکی از این محصولات بوده است.

    همچنین واردات وسایل نقلیه موتوری با حجم موتور 1500 تا 2500 سی سی نیز با 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    ذرت دامی نیز با 400 میلیون دلار کاهش واردات همراه بوده و برنج 751 میلیون دلار وارداتش کم شده است.

    کنجاله و سایر آخالک‌های جامد 590 میلیون دلار کاهش واردات داشته است. نمایشگرهای LED یا LCD هم با کاهش 231 میلیون دلاری واردات مواجه بوده‌اند.

    کاهش واردات این کالاها در مجموع پنج میلیارد و 32 میلیون دلار کاهش واردات در سال 1394 را نسبت به سال قبلش رقم زد.

    به گفته معاون سازمان توسعه تجارت حدود سه میلیارد دیگر از واردات سال گذشته همانند 5.032 میلیارد دلار مربوط به کالاهای بالا مجموعا عامل حدود 70 درصد افت واردات در گذشته بودند که همگی کالاهای مصرفی و غیر مواد اولیه بودند؛ این موضوع به معنی آن است که حداقل 70 درصد کاهش واردات نمی تواند ارتباطی به وضعیت تولید داخل داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها