عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه:

بورس بیش از برجام به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی نیاز دارد

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس و اقتصاد کشور بیش از برجام به توجه مسولین به تحقق شعار امسال نیاز دارد؛ چرا که عصاره شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" توجه به تولید و توان داخلی است.

بورس بیش از برجام به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی زارع گفت: ابهام در اجرای برجام و رفع تحریم ها یکی از عوامل افت شاخص بورس و قیمت سهام در هفته های گذشته است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای و اجرای برجام طبیعی بود که گروه هایی چون خودرویی ها با افزایش قیمت و رونق مواجه شوند، اما رشد بیش از اندازه نمادهای این گروه با انتشار خبرهای غیرموثق در خصوص امضا قرارداد با خودروسازان بزرگ خارجی، موجب هیجان در کلیت بازار شد و حالا با خالی شدن حباب قیمتی در خودرویی ها، شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن کلیت بازار سهام هستیم که این موضوع نشان از تداوم وجود جو هیجانی در بازار سرمایه کشور است.

    وی اضافه کرد: رشد و رونق بورس در پی انتشار خبر رسیدن به توافق و اجرای برجام و نیز رفع تحریم ها موضوعی عادی و قابل قبول است و حالا باید منتظر تاثیرات عملی رفع تحریم ها بر اقتصاد، صنایع و بنگاهها باشیم تا فاز دوم و میان مدت رشد آغاز شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بورس موضوعی جدا از اقتصاد نیست اذعان داشت: تا زمانی که اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتد و رکود حاکم بر آن ادامه داشته باشد نباید انتظار بازاری پر رونق و رو به رشد را داشت و مسئولین اگر به دنبال رونق بازار سهام هستند باید برای بهبود شرایط اقتصادی و صنایع اقدام عملی انجام دهند.

    وی با اشاره به این که بورس و اقتصاد کشور بیش از برجام به توجه مسولین به تحقق شعار امسال نیاز دارد تاکید کرد: عصار شعار اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل توجه به تولید و توان داخلی است؛ البته نباید مزایای رفع تحریم ها و اجرای برجام را هم کتمان کرد، به این شرط که برجام وارد فاز عملی و اجرایی شود.

    زارع همچنین در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی و اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص وضع مالیات بر سپرده های بانکی یادآور شد: در این زمینه چند نکته مهم وجود دارد که بر اساس آن باید گفت سپرده گذاری پول های مردم در بانکها به خودی خود اتفاق بد و تهدیدی برای اقتصاد نیست و در همه جای دنیا از سپرده های بانکی برای چرخش تولید و صنعت ویژه در کسب و کارهای خرد استفاده می شود، نه این که بانکها با سپرده های مردم اقدام به لوکس سازی مسکن کنند و با رکود سنگین حاکم بر بازار ساخت و ساز و مسکن، پول مردم در بازار مسکن حبس شود.

    وی با تاکید بر این که کاهش سود بانکی باید کاهش نرخ تسهیلات بانکی ارائه شده به بنگاهها را نیز در پی داشته باشد افزود: از سوی دیگر باید دید آیا کاهش نرخ سودی به صورت دستوری اتفاق می افتد یا نه؟ و این که پول های مردم پس از خروج از بانک به سوی کدام بازار می رود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بدون شک بورس مقصد نهایی همه سپرده و نقدینگی مردم نخواهد بود و در صورت خوشبینانه تنها بخشی از این سپرده ها روانه بورس می شوند و بدلیل حاکم نبودن تحلیل در تصمیم گیری های معامله گردان ممکن است شاهد ایجاد هیجان در بازار سرمایه باشیم.

    وی گفت: بر این اساس می توان اولین تاثیر کاهش نرخ سود بانکی را در بازار اجاره مسکن مشاهده کرد؛ چرا که این روزها صاحبان مسکن ترجیح می دهند بجای رهن دادن مسکن خود، اقدام به گرفتن اجاره برای جبران کاهشی سود سپرده های خود در بانکها کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به نفت، افزایش قیمت جهانی نفت می تواند خبر خوشی برای اقتصاد باشد و این اتفاق این روزها در حال شکل گرفتن است و از این منظر بازار سرمایه می تواند نفس راحتی را بکشد.

    وی ادامه داد: یکی دگیر از موارد تاثیرگذار بر بورس نیز وضعیت جهانی فلزات اساسی، کانی های فلزی و پتروشیمی است که بررسی ها حکایت از جو مثبت جهانی در این بازار دارد و می توان از این منظر نیز آینده متعادل و رو به رشدی را برای بازار سهام در سالجاری پیش بینی کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو