عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

عرضه خودرو در بورس کالا جایگزین قرعه کشی شود

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که ورود خودرو به بورس کالا، رانت ناشی از سیستم فعلی قرعه کشی را از بین می برد و موجب شفافیت در بازار خودرو می شود.

عرضه خودرو در بورس کالا جایگزین قرعه کشی شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از تسنیم، عرضه خودرو در بورس کالای ایران از فردا با خودروی «کارا» گروه بهمن در دو ردیف تک کابین و دو کابین در مجموع به میزان یک هزار دستگاه آغاز می شود که نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که ورود خودرو به بورس کالا، رانت ناشی از سیستم فعلی قرعه کشی را از بین می برد و موجب شفافیت در بازار خودرو می شود.

    بر اساس این گزارش بیش از یکسال از طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا می گذرد و در این مدت فروش خودرو به شیوه قرعه کشی، انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است. توزیع گسترده رانت و تبدیل بازار خودرو به یک بازار غیرمصرفی به دلیل اختلاف بالای قیمت فروش کارخانه ای و آزاد و انگیزه پایین خودروسازان برای رشد تولید، اصلی ترین موارد مطرح شده از سوی کارشناسان است که نمایندگان مجلس نیز بر این موضوعات تاکید دارند.

    در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: دو یا چند نرخی بودن قیمت یکی از معضلات کنونی بازار خودرو است که با عرضه خودرو در بورس کالا، این مشکل برطرف شده و علاوه بر ایجاد شفافیت در بخش عرضه، امکان نظارت بهتر نیز برای سیاست گذار فراهم می شود.

    پورابراهیمی گفت: در سیستم فعلی قرعه کشی برای خرید تعداد محدودی خودرو، شمار چند هزار نفری ثبت نام می کنند که با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد بهبود و ساماندهی شرایط فعلی خواهیم بود.

    جزییات عرضه فردا

    براساس اطلاعیه درج شده در سایت بورس کالا در خصوص عرضه خودرو کارا، بر مبنای حداکثر میزان عرضه اولیه 300 دستگاه خودروی تک کابین و 700 دستگاه خودروی دو کابین کارا برای تحویل 13 تیر ماه امسال عرضه خواهد شد. همچنین نحوه پرداخت در این معاملات به صورت نقدی است و ثبت سفارش تا ساعت 8:30 صبح فردا چهارشنبه ادامه دارد و قیمت پایه کارا تک کابین 291 میلیون تومان و دو کابین 301 میلیون تومان تعیین شده است.

    برچسب ها