عصر خودرو

معاون وزیر صمت خبر داد:

صادرات ۱۲ میلیارد دلاری صنایع معدنی و سهم ۳۸ درصد از ارزش بورس

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون صادرات سالیانه بخش معدن و صنایع معدنی کشور به بیش از ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته و ۳۸ درصد ارزش بازار بورس ایران متعلق به شرکت‌های این بخش است.

صادرات ۱۲ میلیارد دلاری صنایع معدنی و سهم ۳۸ درصد از ارزش بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «وجیه الله جعفری» در نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار در محل هتل المپیک تهران اظهار داشت: برای افزایش ارزش افزوده در بخش معادن و صنایع معدنی، اجرای طرح‌های جامع صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، طلا و زغال سنگ در ایمیدرو مورد توجه جدی قرار گرفته است.

    وی بیان‌داشت: با توجه به رشد ارزش افزوده در زنجیره صنایع مختلف، اکنون صادرات صنایع  معدنی کشور به بیش از 12 میلیارد دلار افزایش یافته است.

    معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: اکنون 38 درصد ارزش بازار بورس ایران متعلق به شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی است و ارزش افزوده این بخش در حدود  هفت سال گذشته نزدیک به 50 درصد رشد داشته است.

    وی ادامه‌داد: در حال حاضر در صنعت فولاد توسعه خوبی حاصل شده است، به‌طوری که در زنجیره صنعت فولاد هدف ما تولید 55 میلیون تن محصولات فولادی در سال 1404 است.

    جعفری اضافه‌کرد: اکنون در صنعت فولاد برای تولید 44 میلیون تن ظرفیت سازی شده، در حالی که میزان تولید محصولات فولادی کشور هم اکنون به بیش از 30 میلیون تن افزایش یافته است

    وی تاکید کرد: پارسال برنامه ریزی برای توسعه صنایع بزرگ همراه با تامین آب و برق مورد نیاز مورد توجه قرار گرفت که در صورت تحقق این مهم،  در آینده با مشکل تامین آب و برق در این صنایع بزرگ مواجه نخواهیم بود.

    معاون وزیر صمت با بیان اینکه تامین برق برای صنایع و مجموعه های معدنی، یکی از مهمترین چالش های زیرساختی صنایع کشور است، بیان‌داشت: در حوزه تامین برق مورد نیاز شرکت‌های بزرگ برنامه ریزی هایی برای تولید 12 هزار مگاوات برق توسط این صنایع از سال 1400 انجام شده و  قراردادهای اولیه آن منعقد شده است .

    جعفری همچنین به طرح های انتقال آب به مناطق صنعتی کشور اشاره کرد و گفت :به‌منظور تامین پایدار آب صنایع کشور ، علاوه بر استفاده از پساب صنعتی و آب های ژرف، راه اندازی خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق صنعتی در دست بررسی و اجراست .

    وی به موضوع تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع آلومینیوم کشور نیز اشاره کرد و گفت: ذخایر مواد اولیه دیگری جایگزین اکسید در کشور وجود دارد که با استحصال آنها به تولید پایدار آلومینیوم در کشور خواهیم رسید .

    معاون وزیر صمت همچنین به عقد قراردادهای فرامرزی و دریافت پروانه بهره برداری از برخی معادن در خارج از کشور اشاره کرد.

    ارتقای 7 پله‌ای رتبه ایران در تولید آلومینیوم

    در این همایش، «تورج زارع» رییس شورای سیاستگذاری نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار، اظهار داشت: سالیانه در حدود 80 هزار تن از پودر آلومینای تولیدی به منظور تولید فلز آلومینیوم به مصرف می رسد و 160 هزار تن نیز از طریق بورس فروخته می‌شود.

    وی یادآور شد: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور سالیانه 700 هزار تن است و ایران در سه سال گذشته با بهره‌برداری از واحدهای جدید جایگاه خود را از بیست و یکم جهان به چهاردهم جهان ارتقا داده است.

    رییس شورای سیاستگذاری این همایش بیان‌داشت: ‌برای تولید 700 هزار تن آلومینیوم نیازمند استفاده از یک میلیون و 400 هزار تن پودر آلومینا هستیم که اکنون فقط 250 هزار تن آن در داخل کشور تولید و بقیه از خارج تامین می‌شود.

    زارع تصریح‌کرد: ایران کشور فقیری در موضوع منابع بوکسیت محسوب می‌شود که خاک‌های بوکسیت‌ موجود در آن عمدتا از نوع «شیلی» و «کم‌عیار» است و مناسب تولید پودر آلومینا نیست، اما با توجه به مزیت انرژی ارزان در کشورمان و با انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان، پُرعیارسازی آنها و تولید پودر آلومینا از همین خاک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

    وی خاطرنشان‌کرد: بخش زیادی از دانش این موضوع بومی و بخش کمی نیز وابسته به خارج از کشور است و فقط شرکت آلومینای ایران (وابسته به ایمیدرو) برنامه تولید سالیانه 500 هزار تن پودر آلومینا از بوکسیت‌های کم‌عیار را در برنامه دارد. همچنین با مدیریت ایمیدرو ایجاد ظرفیت 800 هزار تنی تولید پودر آلومینا در جنوب کشور در دستور کار قرار گرفته است.

    رییس شورای سیاستگذاری نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار، در ادامه از برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای صادرات 350 هزار تن شمش آلومینیوم در سال 1401 خبر داد و گفت: پارسال 200 هزار تن از این محصول روانه بازارهای صادراتی شد.

    وی اظهار داشت: عمده صادرات شمش آلومینیوم به ترکیه، چین و عراق انجام می‌شود و جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های گذشته سبب افزایش قیمت آلومینیوم به حتی چهار هزار دلار در هر تن شد که فرصت مناسبی برای توسعه صادرات در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داد.

    زارع تصریح کرد:‌ آلومینیوم ماده اولیه بسیاری صنایع از جمله خودروسازی، شوینده‌ها، ساختمان‌سازی، حمل و نقل و بسته‌بندی است.

    وی گفت: ظرفیت سالیانه تولید آلومینیوم در جهان 68 میلیون تن است که از سال 2010 تا 2020 با رشد سالیانه 6.5 درصدی تقاضا برای این محصول در جهان مواجه بوده‌ایم.

    برچسب ها