عصر خودرو

آمار اوپک، شایعه کاهش صادرات نفت ایران را رد کرد

عصر بازار- بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی ۳۶ هزار بشکه بیشتر شده است. با توجه به ثابت ماندن مصرف نفت در کشور، ایران نه تنها در این مدت، کاهش صادراتی نداشته بلکه با افزایش صادرات نیز رو به رو بوده است.

آمار اوپک، شایعه کاهش صادرات نفت ایران را رد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مهمترین بازار صادرات نفت ایران، کشور چین است. چین چه در زمان رفع تحریم‌ها و چه زمیانی که تحریم‌های یک جانبه آمریکا به اقتصاد ایران بازگشت، بزرگترین بازار صادراتی نفت ایران بوده است.

    حتی زمانی که دولت ترامپ در آمریکا در فکر به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، چین با همراهی ایران برای دورزدن تحریم‌ها به خرید نفت از کشورمان ادامه داد و حتی تا توقیف نفتکش‌های خود نیز در این راه پیش رفت.

    با این حال ادامه خرید نفت ایران توسط چین باعث شد تا تلاش آمریکا برای موفقیت در تحریم‌ها ناکام بماند.

    حالا درست در شرایطی که ایران بر اساس آمارهای داخلی و البته بین‌المللی توانسته صادرات نفت خود را تا 40 درصد افزایش دهد، شایعاتی مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران به چین مطرح شده است.

    شایعاتی که با تکیه بر خبرهای جنگ روسیه و اوکراین و احتمال تحریم نفت روسیه توسط اروپا بیشتر به گوش می‌رسد.

    نگاهی به آمارها اما رد این مدعا را به دنبال دارد.

    بر اساس آخرین گزارش اوپک که در خصوص تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی(آوریل) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل در مقایسه با 3 ماهه اول سال 2022 میلادی رشدی 36 هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است.

    ایران در ماه آوریل روزانه 2 میلیون و 564 هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در 3 ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 2 میلیون و 528 هزار بشکه و در سال 2021 حدود 2 میلیون و 392 هزار بشکه بوده است.

    با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت خام در کشور تغییری نکرده ، بنابراین این افزایش تولید صرف صادرات شده است و با توجه به اینکه چین استراتژیک‌ترین بازار نفت صادراتی ایران به شمار می‌رود، احتمالا این افزایش تولید نیز راهی بازار چین شده است.

    با این حال برخی در فضای مجازی از کاهش 265 هزار بشکه‌ای صادرات ایران به چین در همین مدت صحبت می‌کنند.

    با فرض درستی این ادعا، ایران یا توانسته یک بازار 300 هزار بشکه‌ای جدید برای نفت خام خود پیدا کند که این موضوع با توجه به ادامه تحریم‌ها، دستاورد بزرگی برای کشور به شمار خواهد رفت زیرا توانسته یک یا چند رقیب خود را از بازار 300 هزار بشکه‌ای خارج کند و نفت خام خود را به آن بازار بفرستد و یا به طور کامل ادعای کاهش صادرات نفت ایران به چین تحت تاثیر افزایش صادرات روسیه به این کشور کذب است.

    در هر دو صورت ایران همچنان نفت خود را به فروش می‌رساند و با توجه به روند افزایش تدریجی تولید نفت خود، به دنبال بازپس‌گیری بازارهای سنتی نفت خود از رقبا و همچنین بازاریابی‌های جدید برای نفت خام خود است.

    محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با تاککید بر اینکه ایران صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد، گفته که تا پیش از این مشتریان از ما نفت می‌خریدند اما اکنون ما به آنها نفت می‌فروشیم.

    تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به بازاریابی فعال ایران برای فروش نفت خام خود و عبور از شیوه‌های قدیمی حضور در بزرگترین بازار کالایی جهان است.

    برچسب ها