عصر خودرو

یک کارشناس ارشد بازار:

رشد ۳۰ درصدی قیمت کف بازار، انتظارات را تغییر داد

عصر بازار- با توجه به اینکه کمی از فضای مذاکرات دور شده‌ایم و این انتظار که شاید در کوتاه مدت توافقی صورت نگیرد، شکل گرفته، باعث شده تا حدودی بازارهای کالایی در داخل و انتظارات تورمی دوباره افزایشی شود که این موضوع برای بازار سرمایه کشور پتانسیلی است تا از فضای رکودی خارج شود.

رشد ۳۰ درصدی قیمت کف بازار، انتظارات را تغییر داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اعلام اینکه رشد بازار سرمایه از بهمن و اسفندماه سال 1400 شروع شده است در گفتگو با بورسان گفت: به طور تقریبی بازار از نظر شاخص کل و شاخص هم وزن 30 درصد رشد داشته است.

    همایون هیوند در این‌باره افزود: عوامل زیادی به رشد بازار سرمایه کمک کرده که از آن جمله می‌توان به جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد. به طوری که باعث شد قیمت‌های انرژی در سطح دنیا افزایش یافته و قیمت نفت تقریبا بالای 100 دلار تثبیت شود.

    وی ادامه داد: به دنبال این موضوع، قیمت کامودیتی هم متاثر از قیمت نفت و همچنین قیمت مواد غذایی افزایش پیدا کرد.

    هیوند با اشاره به اینکه با شروع هیجان در بازارهای کامودیتی و کالایی در سطح جهان، بانک‌های مرکزی دنیا هم سیاست‌های انقباضی اعمال کرده و افزایش نرخ بهره اتفاق افتاد، افزود: این موضوع تا حدی توانست ترمز افزایش نرخ کامودیتی را بکشد اما در خصوص قیمت نفت این اتفاق هنوز نیفتاده و همچنان قمت نفت عددهای جذابی را تجربه می‌کند.

    این کارشناس ارشد در ادامه بیان کرد: افزایش شیوع کرونا در چین و قرنطینه‌های طولانی، قیمت فلزات را تحت فشار قرار داد و تا حدی قیمت‌ها را کاهش داد و این موضوع در فضای بین‌الملل به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه، باعث شد که بازار سرمایه با اقبال مواجه شده و قیمت نفت مهمترین عامل تاثیر گذار بر بورس کشور باشد.

    وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کمی از فضای مذاکرات دور شده‌ایم و این انتظار که شاید در کوتاه مدت توافقی صورت نگیرد، شکل گرفته است، باعث شده تا حدودی بازارهای کالایی در داخل و انتظارات تورمی دوباره افزایشی شود که این موضوع هم برای بازار سرمایه کشور پتانسیلی است تا از فضای رکودی خارج شود.

    هیوند اظهار کرد: حال که حذف ارز 4200 تومانی اتفاق افتاده است و دولت هم چراغ سبزی را برای افزایش نرخ کالاهای اساسی نشان می‌دهد، می‌توان انتظار داشت گروه‌های مختلف از جمله گروه های شوینده، لاستیک، روغن موتور و غیره با تثبیت نرخ‌ها، تحت فشار قرار گیرند.

    این کارشناس ارشد خاطرنشان کرد: انتظارات بازار به این سمت حرکت می‌کند که افزایش نرخ می‌تواند در این گروه ها هم اتفاق بیفتد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که با رشد 30 درصدی قیمت کف بازار، انتظارات بازار هم دچار تغییر شده است.

    صنعت سیمان، جزو گروه‌های جذاب بازار سرمایه

    هیوند درباره صنعت سیمان و عرضه آن در بورس کالا بیان کرد؛ از زمانی که سیمان در بورس کالا پذیرش و معاملات آن شروع شده، نقدینگی شرکت‌های سیمانی بهتر شده است و تغییرات محسوسی در صورت‌های مالی تمامی سیمانی ها مشاهده می شود.

    وی تصریح کرد: اکثر شرکت‌های سیمانی مبالغ خوبی را در ترازنامه و در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت خود دارند و این امر نشان از توان پرداخت سود خوب شرکت‌های سیمانی است. ضمن اینکه در اکثر گروه‌های سیمانی و هلدینگ‌های مختلف هم سیاست تقسیم سود حداکثری مشابه سال گذشته اتفاق می‌افتد و نسبت P بر E صنعت سیمان نسبت به گروه‌های در بازار بهتر شده است.

    این کارشناس ارشد در پایان گفت: بازار سرمایه توان حرکت کردن و نوسان گیری این گروه کالایی را پیدا کرده است و جزو گروه‌های جذاب بازار شده است.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: صنعت سیمان می‌تواند در سال جدید یکی از صنایع پرپتانسیل در بورس باشد. با توجه به افزایش تقاضا و همچنین تثبیت نرخ‌های فروش این محصول احتمالا اغلب شرکت‌های تولیدکننده این محصول وضعیت مناسبی در سال 1401 خواهند داشت. همچنین ارزش جایگزینی شرکت‌های سیمانی نسبت به ارزش بازار آنها در بورس بسیار بالاست. این نکته بیانگر آن است که افزایش در عرضه سیمان نیازمند سرمایه‌گذاری تقریبا زیاد در این صنعت است. از طرفی سودهای برآوردی برای شرکت‌های سیمانی نشان دهنده نسبت P/ E پایین آنها در مقایسه با میانگین سال‌های قبل است.

    وی یادآور شد؛ این صنعت به عنوان یکی از صنایعی شناخته می‌شود که ارتباط کمتری با نرخ دلار دارد؛ بنابراین ریسک زیادی از منظر کاهش قیمت دلار متوجه این شرکت‌ها نیست، همه این نکات بیانگر وضعیت مناسب برخی شرکت‌های فعال در این صنعت است.

    برچسب ها