عصر خودرو

رشد قیمت نفت محدود شد

عصر بازار- قیمت نفت در معاملات روز جمعه، به روند رشد خود ادامه داد اما تحت تاثیر نگرانیهای سرمایه گذاران نسبت به تورم و قرنطینه های کرونایی چین که تقاضا برای سوخت را تحت تاثیر قرار خواهند داد، به سوی کاهش هفتگی پیش می رود.

رشد قیمت نفت محدود شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و 81 سنت معادل 1.7 درصد افزایش، به 109 دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و 55 سنت معادل 1.5 درصد افزایش، به 107 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید.

    هر دو شاخص در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی در سه هفته گذشته قرار دارند و نفت برنت حدود سه درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود دو درصد کاهش نشان می دهد.

    بازار همچنان بین چشم انداز تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و کاهش عرضه این کشور و نگرانیها نسبت به ضعیف شدن تقاضای جهانی برای سوخت، سردرگم مانده است.

    استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI گفت: معامله گران نفت در جست و جوی کورسوی امیدی در وضعیت مایوس کننده بازار چین و قرنطینه های کرونایی این کشور هستند.

    تورم و افزایش سریع نرخهای بهره، ارزش دلار آمریکا را به بالاترین حد 20 سال اخیر رسانده و رشد قیمتهای نفت را محدود کرده است زیرا دلار قویتر، خرید نفت را که به این ارز قیمت گذاری می شود، گرانتر می کند. با این حال تحلیلگران همچنان به چشم انداز ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا چشم دوخته اند. مسکو هفته جاری پس از اقدام اوکراین در قطع یک مسیر ترانزیت گاز روسیه، دو واحد اروپایی شرکت دولتی گازپروم را تحریم کرد.

    جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: افزایش قیمتهای گاز طبیعی اروپا، به شکل غیرقابل اجتنابی روی قیمتهای نفت تاثیر می گذارد. تشدید تحریمها علیه روسیه، احتمالا روی قیمت نفت به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

    بر اساس گزارش رویترز، اما آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود با اشاره به افزایش تولید نفت خاورمیانه و آمریکا و کندی رشد تقاضا برای نفت، پیش بینی کرد عوامل مذکور کمبود عرضه ناشی از اختلالات عرضه روسیه را جبران خواهند کرد. این آژانس پیش بینی کرد عرضه نفت روسیه در صورت تشدید تحریمها به تلافی جنگ در اوکراین، حدود سه میلیون بشکه در روز از ژوییه کاهش پیدا می کند که سه برابر بالاتر از افت فعلی عرضه این کشور است.

    برچسب ها